S 6 B 387

I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

S 6 B 387

Inläggav Mickael Lundgren » 21 jul 2015, 20:37

S 6 B Reg.-nr. 387. F 3 Kungl. Östgöta flygflottilj.
Furir, flygförare, 72 Thure Persson f. 1916.
Korpral, mek./spanare, 71 Elis Berglund.

Under utkörning till start med fpl (flygplan) 33 den 3/7 omkr. kl. 1000 körde fpl 33 med höger hjul ned i ett 2-3 dm brett och 4-5 dm djupt dike, som i och för täckdikning hade grävts i sydvästra delen av Fårösunds flygfält. Flygföraren såg inte den pinne som utmärkte innerändan av diket varför högra hjulet gick ned i detsamma. Gräset var dessutom så högt att det dolde diket. Han hade den 30/6 under omkring en timme varit beordrad orientera sig på flygfältet men hade därunder icke observerat diket. Hastigheten var vid haveritillfället c:a 10-15 km/tim. Då fpl med ena hjulet körde ned i diket kuperades motorn och stängdes bägge bensinkranarna. Ej heller upptäckte korpral Berglund hindermarkeringen.
Propellern skadad totalt. 500:-
Mickael Lundgren
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 sep 2014, 15:45

Re: S 6 B 387

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 jul 2015, 22:15

Hej Mickael.
Ofta är Årtalet rätt väsentligt då man refererar till ett tillbud/haveri.
Du skrev:
>>S 6 B Reg.-nr. 387. F 3 Kungl. Östgöta flygflottilj.
Furir, flygförare, 72 Thure Persson f. 1916.
Korpral, mek./spanare, 71 Elis Berglund.
Under utkörning till start med fpl (flygplan) 33 den 3/7 omkr. kl. 1000 körde fpl 33 med höger hjul ned i ett 2-3 dm brett och 4-5 dm djupt dike, som i och för täckdikning hade grävts i sydvästra delen av Fårösunds flygfält. Flygföraren såg inte den pinne som utmärkte innerändan av diket varför högra hjulet gick ned i detsamma. Gräset var dessutom så högt att det dolde diket. Han hade den 30/6 under omkring en timme varit beordrad orientera sig på flygfältet men hade därunder icke observerat diket. Hastigheten var vid haveritillfället c:a 10-15 km/tim. Då fpl med ena hjulet körde ned i diket kuperades motorn och stängdes bägge bensinkranarna. Ej heller upptäckte korpral Berglund hindermarkeringen. Propellern skadad totalt. 500:- >>

Antar du menar tillbudet :S 6B ..387 är 1942-07-03 märkt F3-33 vid tillfället

387:an hade några andra tillbud:
1939-10-04
S 6B ..387 med motor nr.My IV 3, Landar i medvind, fältet räcker ej till !
Skador:Stjärten defekt,övervingens framkant svårt skadat, en vingspets av::kostnad 2000:-
(furir Ådhammar)

S 6B ..387 har ett tillbud 1941-07-31

mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: S 6 B 387

Inläggav Mickael Lundgren » 25 jul 2015, 23:34

Hej, det stämmer, anledningen till att årtalet saknades var att jag ursprungligen skrev in det på http://www.tjelvar.se/fv/fv15-1942.htm, där finns årtalet med i ingressen. Mitt misstag.
Mickael Lundgren
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 sep 2014, 15:45

Re: S 6B 3387, 387

Inläggav Leif Fredin » 07 dec 2015, 09:57

S 6B nr 3387, 387
Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 208

Godkänt 1934-06-12
Levererat till F 3 1934-06-14 med motor typ My VI nr 16.
Numrerat 3387
Förråd 1934-10-01
Till CVM 1935-01-19. Diverse arbeten.
F 3 förråd 1935-01-26
Formation 1935-02-01

Haveri 1935-03-01 vid F 4. Vid skjutning mot markmål tog landningsstället mot marken, varvid detsamma deformerades, varefter fpl vid landning havererade.
Motor: My VI nr 16
Ff sergeant Olsson oskadad
Orsak till haveri: Ikörning i marken vid skjutning.
Skador flygplan: Landningsställ, propeller och motorfundament sönderslagna. Kropp och undervinge skadade.
Skador motor: Två cylindrar och propellerväxeln skadade.
Beräknad reparationskostnad: 8.000:-

Till CVM 1935-03-19 för haverireparation. Motor typ My VI nr 31 inmonterad.
F 3 förråd 1935-08-15
Formation 1935-09-01
Förråd 1935-10-10.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-25
Registreringsnummer 387 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Överlämnat till CVM 1936-01-21 som lån jämlikt fo 2/1936
F 3 förråd 1936-02-01
Formation 1936-02-20
Förråd 1936-03-05
Formation 1936-04-21
Till CVM 1936-08-11 för motorbyte samt reparation. Motor typ My VI nr 6 inmonterad.
F 3 formation 1936-08-28
Förråd 1937-07-09
Till CVM 1937-07-20 för liten översyn, motorbyte .Motor typ My VI nr 5 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 3 förråd 1937-09-07
Formation 1937-09-09

Bild

Överlämnat till F 5 1937-11-29

Haveri 1938-02-18
Motor: My VI nr 5
Ff löjtnant Bjuggren oskadad
Orsak till haveri: Felaktigt utförd landning.
Skador flygplan: Undervingen något skadad. Landningsstället kassabelt. Propellern kassabel.
Skador motor: Propelleraxeln krökt. Två cylindrar skadade.
Beräknad reparationskostnad: 4.400:- kr

F 5 verkstad 1938-02-18 för liten översyn och motorbyte. Reparation efter haveri. Motor typ My nr 2 inmonte-rad
F 5 formation 1938-03-16
Återlämnat till F 3 1938-04-19
Förråd 1938-04-18
Formation 1938-06-12
Förråd 1938-11-12
Till CVM 1938-12-23 för liten översyn, motorbyte. Motor typ My VI nr 3 inmonterad. Målning utförd enligt ZD-4070
F 3 förråd 1939-01-30
Till F 5 formation 1939-02-02
Återlämnat till F 3 1939-04-27.
Förråd 1939-04-27
Formation 1939-05-03

Haveri 1939-10-04 vid Köpingebro. Märkning 3-25
Motor: My VI nr 3
Besättningen ff furir A. Ådhammar. Mek vicekorpral R. Ahlberg oskadad
Orsak till haveri: Landning har skett i svag medvind, varför flygfältet ej räckt till.
Skador flygplan: Flygkroppens stjärtparti deformerat, 1 st. baldakinstötta stukad. Övervingens fram-kant svårt skadad. Undervingens ena vingspets avbruten.
Beräknad reparationskostnad: 2.000:- kr

Haveri efter landning i medvind vid Köpingebro, varvid fpl med en av ff bedömd hastighet av 35 km/h med högra vingpartiet körde in i en träddunge. Uppdrag: Målbogsering åt I 7 över havet.

Beslut 14/2-40: Haveriet har orsakats av en felbedömning av föraren.

F 3 förråd 1939-10-05
Till CVM 1939-11-03 för haverireparation. Motor typ My VI nr 10 inmonterad
Mörkning 3-87 (1939-12)
F 3 förråd 1940-03-16
Formation 1940-03-31
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-87
Förråd 1940-12-15
F 3 verkstad 1941-05-05 för liten översyn, motorbyte
Förråd 1941-06-05
Formation 1941-06-09

Haveri 1941-07-31 Märkning 3-87
Motor: My VI nr 15
Ff aspirant Odevall oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken med S 6 nr 374 under nattflygning.
Skador flygplan: Övervingens vänstra sida skadad. Vänster vingstötta kass.
Beräknad reparationskostnad: 3.700:- kr (tillsammans med 374)

Förråd 1941-10-24
Formation 1941-11-18

Haveri 1942-07-03 vid Fårösund under utkörning till start. Märkning 3-33.
Motor: My VI nr 10
Besättningen ff Thure O. Y. Persson, mek korpral Elis Berglund oskadad
Orsak till haveri: Fpl körde med höger hjul ned i ett dike vid flygfältsgränsen vid utkörning till start.
Skador motor: Propellern kassabel.
Beräknad reparationskostnad: 500:- kr

Kasserat 1944-10-21. Gångtid total 1644 tim, efter SF 637 tim, efter LF 400 tim. Antal flygningar 3389 st. Fpl har uppnått full tid för SF.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst