S 6 nr 473, 373, 3373, 373

I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

S 6 nr 473, 373, 3373, 373

Inläggav Leif Fredin » 31 maj 2014, 10:52

Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 169

Levererat till F 4 1930-01-08. Motor typ BJ VI nr 6452. Hjulen utbytta mot skidor.
Numrerat 473
Godkänt 1930-01-25
Verkstad 1930-03-12. Bakre balken å undervingens ytterända skarvad vid sprygel 11. Landningsställ från fpl 472 reparerat och påmonterat. Undervinge från fpl 475 monterad.
I tjänst 1930-03-15 (
Verkstad 1930-04-14. Fpl monterat på hjul.
I tjänst 1930-04-29
Verkstad 1930-09-04. Ändring av bensinsystemet.
I tjänst 1930-10-15

Haveri 1930-11-21
Motor: BJ VIA nr 6452
Ff furir Wilén oskadad
Orsak till haveri: Hård vind, begränsat utrymme.
Skador flygplan: Undervingen skadad, propellern skadad.
Beräknad reparationskostnad 490:-

Verkstad 1930-11-21. Renovering. Undervingens framkant reparerad. Propellern utbytt.
I tjänst 1930-11-29
Verkstad 1931-02-20. Oljeförvärmt luftintag monterat.
I tjänst 1931-02-24
Verkstad 1931-03-04. Motor typ BJ VI nr 6543 inmonterad.
I tjänst 1931-03-11
Verkstad 1931-04-07. Översyn
Överlämnat till F 3 1931-04-15
Till CFM. 1931-04-18. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6453 inmonterad
Numrerat 373
Formation 1931-05-22
Till CFM 1931-06-11. Diverse smärre justeringar
Formation 1931-06-14

Haveri 1931-07-09. Under storm blåste flygplanet omkull, varvid undervingen i vänstra ändan söndrades, och ställde sig därefter på näsan.

Ny undervinge (förut tillhört S 6 nr 334) monterad 1931-07-12. Diverse reparationer.
Till CFM 1931-08-05. Motor typ BJ VI nr 6314 inmonterad. Diverse smärre justeringar
Formation 1931-08-15

Haveri 1931-08-18. Vid landning bröts undervingen vid stöttfästena å höger sida.

Till CFM 1931-08-19. Ny undervinge (förut tillhört S 6 nr 475) monterad. Diverse reparationer.
Formation 1931-08-21
Till CFM 1931-09-07. Diverse smärre justeringar
Formation 1931-09-10
Till CFM 1931-10-21. Översyn av flygplan och motor.
Förråd 1931-11-06
Till CFM 1931-12-10. Flygplanet omnumrerat
Numrerat 3373 enligt skrivelse FS, TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Formation 1931-12-11
Motor typ BJ VI nr 6349 inmonterad 1932-02-11
Till CFM 1932-02-12. Beslag för upphängning av meteorograf monterad. Diverse smärre justeringar
Formation 1932-02-23
Till CFM 1932-07-19. Motorbyte och viss översyn. Motor typ BJ VI nr 6453 inmonterad.
Förråd 1932-08-06
Till CFM 1932-08-10. Anordningar för fallskärmskast inmonterade.
CFM 1932-08-12. Provkast med fallskärm
F 3 formation 1932-08-19
Förråd 1932-10-08
Till CFM 1932-11-09. Diverse arbeten
Formation 1932-11-19
Till CFM 1933-01-30. Montering av stödklackar och skidbeslag av nya typen
Formation 1933-02-01

Haveri 1933-02-20 vid landning. Vingen tog i marken och bröts vid stöttfästena å höger sida.

Reparationer 1933-03-22. Undervingen utbytt
Till CFM 1933-03-09. Till CFM:s förfogande för vissa prov.
F 3 formation 1933-03-15
Till CFM 1933-05-11. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6472 inmonterad. Radiomontage m/27/32 inmonterat.
F¨3 formation 1933-06-09
Till CVM 1933-09-11. Diverse smärre justeringar
Formation 1933-09-20
Till CVM 1933-10-06. Grundöversyn. Motor typ BJ VI nr 6448 inmonterad. Ny förstärkt främre kroppsdel för hydro.
Formation 1934-06-07

Haveri 1934-09-19
Motor: BJ VI nr 6448
Ff korpral Westergren oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av landningshastighet.
Skador flygplan: Bruten vingspets.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr

Haveri 1934-09-20. Fpl ställdes av en kraftig stormby på nosen, varvid undervingen bröts vid stöttan, vänster sida.
Motor: BJ VI nr 6448
Orsak till haveri: Stormby.
Skador flygplan: Undervingen samt propellern brutna. Ett hjul söndrat.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr

1934-09-22. Undervingen utbytt.
Till CVM 1934-10-05. Motorbyte och mindre översyn. Motor typ BJ VI nr 6346 inmonterad. (
Förråd 1934-11-09
Formation 1935-03-01
Förråd 1935-04-01
Överlämnat till F 1 1935-04-16 som lån
Återlämnat till F 3 1935-08-20
Till CVV 1935-08-21. Flottörlandningsställ monterat.
Formation F 3 1935-08-28
1935-09-06. Flottörlandningsställ utbytt mot hjullandningsställ
Förråd 1935-10-10
Till CVM 1935-11-08. Liten översyn samt motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6317 inmonterad. Fpl ommärkt.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-11
Registreringsnummer 373 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Förråd 1935-12-15
Till CVM 1936-02-01. Till Försöksavdelningens förfogande.
Förråd 1936-12-01
F 3 formation 1936-07-03
Förråd 1936-10-15
Formation 1936-11-01
F 3 förråd 1937-01. Motor typ BJ VI nr 6349 inmonterad
Överlämnat till F 5 1937-03-23 som lån

Haveri 1937-04-15.

F 5 verkstad 1937-04-15. Reparation efter haveri. Utbyte av undervinge. m.m.
Formation 1937-04-19.

Haveri 1937-04-21.

F 5 verkstad 1937-04-22. Liten översyn och motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6349 inmonterad
Formation 1937-05-04
Återlämnat till F 3 1937-05-31.
Formation 1937-06-02
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Överlämnat till F 1 1937-09-01 som lån
Återlämnat till F 3 1937-09-30
Förråd 1937-10-01
Till CVM 1938-01-14; liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6451 inmonterad
F3 förråd 1938-05-14
Överlämnat till F 1 1938-06-01 som lån

Haveri 1938-08-08
Motor: BJ VIA nr 6451
Ff fanjunkare Andersson oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Undre flänsen å bakre balken på undervingen avslagen. Diverse smärre skador å spryglar och duk å undervingen. En stötta deformerad och ett distansrör avbrutet i landningsstället.
Beräknad reparationskostnad 600:- kr

Återlämnat till F 3 1938-08-23
Till CVM 1938-08-29 som lån för fallskärmskast.
F 3 förråd 1938-09
Till CVM 1938-09-30 som lån för fallskärmskast
F 3 förråd 1938-10-18
Överlämnat till F 5 1938-12-01 som lån
Verkstad 1939-01-11. Utbyte av undervinge.
Formation 1939-01-19.
Verkstad 1939-03-24. Liten översyn och motorbyte. M motor typ BJ VI nr 6351 inmonterad
Formation 1939-04-12
Återlämnat till F 3 1939-04-27.
Förråd 1939-04-27
Formation 1939-05-02
Dk bortmonterat 1939-07-07

Haveri 1939-07-26 vid Rinkaby
Motor: BJ VI nr 6351
Besättningen ff aspirant B Franzén, fs löjtnant A Glendor oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av höjden.
Skador flygplan: Kropp: Stjärtparti def., baldakin och motorfundament kraftigt tillstukat.
Skador motor: Yttre skador obetydliga. Motorn måste dock monteras ned helt och undersökas.
Beräknad reparationskostnad 12.800:- kr

Kassationsförslag 1939-09-05
F 3 verkstad 1939-12-04; haverireparation
Märkning 3-73 (1939-12)
Förråd 1940-04-15
Formation 1940-04-23
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Förråd 1940-09-03
Till CVM 1940-09-10; liten översyn
F 3 förråd 1940-10-19
Formation 1941-01-17
Överlämnat till F 2 1941-01-18 som lån med motor typ BJ VI nr 6342
Återlämnat till F 3 1941-04-09. Förråd
Formation 1941-04-28
Motor urmonterad 1941-08-20
Motor typ BJ VIA nr 6445 inmonterad 1941-09-01
Kasserat 1944-10-23. Gångtid total 2360 tim, efter SF 703 tim, efter LF 180 tim. Antal flygningar 4468 st. Motor typ BJVIF nr 6445. Gångtid total 1986 tim, efter SM 180 tim. Såväl fpl som motor har uppnått full tid för översyn.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron