S 6 nr 331, 3331, 1331, 331

I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

S 6 nr 331, 3331, 1331, 331

Inläggav Leif Fredin » 29 maj 2014, 09:02

Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 163

Levererat till F 3 1929-08-15. Motor typ BJ VI nr 6348
Numrerat 331
Formation 1929-08-16
Godkänt 1929-09-12
Vid C.F.M. 1929-09-10 till 1929-09-13. Diverse reparationer
C.F.M. 1929-10-10. Översyn.
Formation 1929-10-19

Haveri 1929-11-26 vid F 3, Malmen. Påkört å flygfältet av fpl nr 333, ff löjtnant Birger Schyberg

Flygplanet blev å flygfältet å Malmen påkört av annat flygplan vid dettas landning. Besättningen oskadad. Kostnaderna för materielens reparation c:a 4.000:- kronor.

Förråd 1929-11-27
C.F.M. 1929-12-04. Reparation. Ny övervinge komplett med skevningsroder och ny undervinge monterade.
Formation 1929-12-14
C.F.M. 1930-01-10. Motor typ BJ VI nr 6319 inmonterad
Formation 1930-01-15
C.F.M. 1930-02-08. Översyn
Formation 1930-02-12
C.F.M. 1930-03-19. Provflygning för kontroll av planets reglering.
Formation 1930-03-19
C.F.M. 1930-03-21. Diverse justeringar.
Formation 1930-03-26
C.F.M. 1930-04-08. Motor typ BJ VI nr 6309 inmonterad.
Formation 1930-04-12
C.F.M. 1930-05-07. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-05-08
C.F.M. 1930-06-04. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-06-06
C.F.M. 1930-06-25. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-06-28
C.F.M. 1930-08-04. Motor typ BJ VI nr 6352 inmonterad. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-08-09
Motor typ BJ VI nr 6309 inmonterad 1930-09-07
C.F.M. 1930-09-09. Diverse smärre justeringar

Formation 1930-09-13
Förråd 1930-10-11
C.F.M. 1930-11-24. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6319 inmonterad
Förråd 1931-01-19
Överlämnat till F 5 1931-02-02 som lån
F 5 formation 1931-02-03

Haveri 1931-02-04. Nödlandning. Orsak: Igenoljade tändstift på 4 st cylindrar. Flygplanet oskadat.

Reparation av sidoroder den 10/3. Skidor påmonterade den 3/3. Skidor utbytta mot hjul den 23/3. Reparation av talrörsanordningen samt skottstarten den 27/3.
Återlämnat till F 3 1931-04-18
Förråd 1931-04-18
C.F.M. 1931-04-24. Översyn.
Formation 1931-05-06
Förråd 1931-05-19
C.F.M. 1931-06-01. Motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6447 inmonterad.
Formation 1931-06-09’

Haveri 1931-06-15. Kollision med fpl nr 395, varvid ytterändan å höger yttervinge skadades.

C.F.M. 1931-06-16. Reparation.
Formation 1931-06-21
C.F.M. 1931-08-10. Motor typ BJ VI nr 6319 inmonterad. Diverse smärre justeringar.
Formation 1931-08-18
C.F.M. 1931-09-10. Diverse smärre justeringar.
Formation 1931-09-12
C.F.M. 1931-09-23. Diverse målning
Formation 1931-09-25
C.F.M. 1931-10-19. Diverse smärre justeringar.
Förråd 1931-10-28
C.F.M. 1931-12-14. Omnumrering av planet
Numrerat 3331 enligt skrivelse FS, TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Formation 1931-12-16
C.F.M. 1932-02-25. Anordning för utförande av fallskärmskast inmonterad
Formation 1932-02-26
Förråd 1932-04-01
C.F.M. 1932-04-05. Utprovning av bombfällningsanordning.
Förråd 1932-04-21
C.F.M. 1932-05-11. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6314 inmonterad.
Formation 1932-06-03
CFM 1932-07-09. Diverse smärre justeringar.
Formation 1932-07-16
CFM 1932-08-31. Vänster stabilisator justerad
Formation 1932-09-01
CFM 1932-09-15. Diverse smärre justeringar
Formation 1932-09-16
Förråd 1932-10-07
CFM 1932-12-14. Grundöversyn. Motor typ BJ VI nr 6317 inmonterad. Ny flygkropp förstärkt för hydromontering. Radiomontage m. 27/32 inmonterat
Formation 1933-05-28

Haveri 1933-07-04.. Vid en landning tog höger vingspets å undervingen i marken.

Reparation av vingen höger sida. Reparation utförd av personal från CVM
Förråd 1933-10-06
CVM 1933-10-18. Motorbyte och mindre översyn. Motor typ BJ VI VI nr 6347 inmonterad.
Fpl omnumrerat till 1331
Förråd 1933-11-06
Överlämnat till F 1 1933-11-09
Formation 1933-11-10

Haveri 1934-02-02
Motor: BJ VIA nr 6347
Besättningen ldk löjtnant Carlberg, edk aspirant Rydelius oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Landningsstället havererat. Propellern kassabel. Smärre skador å undervinge.
Skador motor: Motorns båda undre cylindrar skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.910:- kr

Verkstad 1934-07-07. Motorfundament från 1335 monterat
Formation 1934-07-16
Verkstad 1934-07-19. Motor typ BJ VI nr 6342 monterad
Formation 1934-08-01

Bild
F 2 Hägernäs vintern 1935

Verkstad 1935-06-20 för motorbyte. Motor typ BJ nr 6812 monterad
Formation 1935-07
Verkstad 1935-08-30
Formation 1935-09-03

Haveri 1935-09-19
Motor: BJ VI nr 6812
Ff furir Öhrstedt oskadad
Orsak till haveri: Landningen utförd 10 - 15° snett emot vinden. Vinden byig och kastade upp till 30°.
Skador flygplan: Flygkroppen: Kroppens vänstra sida intryckt, stagbock, övre ramrör, motorfundament och landningsställ deformerade. Vingar: Spetsarna å över- och undervingen svårt skadade, framkanten å övervingen delvis intryckt. Diverse: Höjd- och sidoroder deformerade. propellern avslagen.
Beräknad reparationskostnad 9.200:- kr

Till CVM 1935-09-22; haverireparation
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 1-94
Registreringsnummer 331 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Formation 1936-03-16
Verkstad 1936-08-29. Motorbyte. Motor typ BJ nr 6446 inmonterad.
Formation 1936-09-02
Överlämnat till F 3 1936-09-04
Märkning 3-1
Formation 1936-09-04
Förråd 1936-10-15
Formation 1937-01-18
Förråd 1937-03-04
CVM 1937-04-02; liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6351 inmonterad
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 3 förråd 1937-06-04
Formation1937-07-02

Bild

Haveri 1937-07-18
Motor: BJ VI nr 6351
Ff sergeant Starck oskadad
Orsak till haveri:Försämrad styrbarhet på marken, enär ett knippe hö fastnat å sporren. Påkörning av hästräfsa.
Skador flygplan: Mindre skada å undervingen.
Beräknad reparationskostnad 150:- kr


Överlämnat till F 1 1937-09-01 som lån
Återlämnat till F 3 1937-10-07
F 3 förråd 1937-10-07
Formation1937-11-27
Överlämnat till F 5 1937-11-29 som lån
Formation 1937-11-29
F 5 verkstad 1938-01-24. Liten översyn och motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6447 inmonterad
Formation 1938-02-16
Verkstad 1938-03-15. Undervingen varit nedmonterad för reparation av fanérskador. Utbyte av landningsställ.
Formation 1938-03-29.
Återlämnat till F 3 1938-04-14
Förråd 1938-04-14
Formation1938-05-05
Förråd 1938-09-13
Materielreserv
Kasserat 1939-12-01
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst