490, S 5D

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

490, S 5D

Inläggav Lars Larsson » 26 jan 2014, 01:03

490
S 5D
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CVV, Västerås
c/n: D
Tillverkningsår: 1937


1937 Levererad till F2,märkning 2-90,2-30,2-26,2-18
1937-06-04 Godkänd
1941-07-05 Haveri i Kalmarsund vid Saxnäs.Brott på höjdroderpedal,materialfel.Ff furir Bertil Bjällby hoppade,fs fänrik Per Erik Hellberg hoppade men omkom (för låg höjd).
1941-11-18 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 490, S 5D

Inläggav Leif Fredin » 12 jul 2014, 08:11

S 5D
490
Typ: Heinkel HE 5/t TB
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: D

Godkänt 1937-06-04
Till F 2 1937-06-27. Motor typ My VII nr 153.
Märkning 2-90
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1938-03-29
Monterat flottörer typ S 5 1938-03-24.
Till CVV 1938-06-09. Blindflygningsinstrument samt huv över förarsitsen inmonterade.
Förråd 1938-06-28.
I tjänst 1938-07-01. Monterat Dk 2/7.
Nedmontering av blindflyghuv 1938-07-10
Tygförråd 1938-07-14. Nedmonterat Dk och blindflygningsinstrumänt. Fpl ommärkt. Flottörspetsarna rödmålade.
I tjänst 1938-07-29.
Förråd 1938-10-29.
Till CVV 1938-12-15. Liten översyn. Motor typ My VII nr 152 inmonterad.
F 2 verkstad 1939-06-08
Formation 1939-07-20.

Nödlandning 1939-08-10
Motor: My VII nr 152
Ff löjtnant Tegnér oskadad
Orsak till nödlandning: Motorskada

Motor typ My VII nr 129 inmonterad 1939-08-18.
Förråd 1939-10-07.
Formation 1939-10-20.
Förråd 1939-10-24.
Formation 1939-10-30

Haveri 1940-03-20
Motor: My VII 129
Ff löjtnant Wicklander oskadad
Orsak till haveri: Ojämnheter i isen under snötäcket som fpl skar genom under manöver vänstersväng på isen med c:a 140 ° varv.
Skador flygplan: Vänsterflottörens köl delvis avsliten för om hacket. Vänstra förliga snedstötta i landningsstället samt främre distansröret lätt krökta vid sina infästningar till vänsterflottören.

Verkstad 1940-03-27. Reparation.
Formation 1940-04-01
Verkstad 1940-06-08
Till CVV 1940-07-01. Liten översyn. Motor typ My VII nr 114 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Förråd 1940-08-28.
Formation 1940-09-01
Märkning 2-26
Förråd 1940-11-09.
Formation 1940-11-20.
Förråd 1940-11-22.
Formation 1940-11-26.
Förråd 1940-11-30.
Formation 1941-01-09.

Haveri 1941-07-05 vid Svinryggen. Märkning 2-18
Motor: My VII nr 114
Besättningen ff furir Bertil Bjällby räddade sig med fallskärm. Fs fänrik Per Erik Hellberg omkom.

Totalhaveri vid Svinryggen, varvid föraren furir Bjällby hoppade med fallskärm och landande välbehållen medan flygspanaren fänrik Hellberg omkom efter fallskärmshoppet (vid nedslaget).
Höjdrodret fungerade ej på grund av att höjdroderstötstängerna var avbrutna beroende på att de utsatts för onormala påfrestningar, bidragande orsak sannolikt utmattning.

Beslut
Haveriet har orsakats genom brott på en rördetalj i höjdroderstyrningen beroende på att densamma utsatts för onormala påfrestningar.

Kasserat 1941-11-18 med motor typ My VII nr 114
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 490, S 5D

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 apr 2016, 22:24

Leif Fredin skrev ::
>>Haveri 1941-07-05 vid Svinryggen. Märkning 2-18 , Motor: My VII nr 114
Besättningen ff furir Bertil Bjällby räddade sig med fallskärm. Fs fänrik Per Erik Hellberg omkom.
Totalhaveri vid Svinryggen, varvid föraren furir Bjällby hoppade med fallskärm och landande välbehållen medan flygspanaren fänrik Hellberg omkom efter fallskärmshoppet (vid nedslaget).
Höjdrodret fungerade ej på grund av att höjdroderstötstängerna var avbrutna beroende på att de utsatts för onormala påfrestningar, bidragande orsak sannolikt utmattning.>>

1941-07-05 -- S 5D -- 490 -- F 2 (Kfl favd)
Kalmarsund (S Saxnäs, Färjestaden)
Haveriet har inträffat i samband med rapportflygning från Hårsfjärden kl 13.30 med uppdraq att överlämna depeschen till HM Pansarskepp "Gustav V" och HM jagare "Romulus". Efter 50 min flygning har ff landat i hård vind och grov sjö invid "Gustav V", och en båt har avhämtat depescherna. Efter en normal start har ff gjort en vänstersväng på 150-200 m höjd och satt kurs mot Kalmar. Över staden har ff gjort en ny vänstersväng. Då "Romulus" icke kunnat upptäckas har ff satt kurs mot Kalmarsund för att söka jagaren.
Vid försök att stiga har ff upptäckt att höjdrodret ej givit utslag. Med hjälp av lättrodren har ff lyckats stiga till 1.100 m höjd. Efter samråd med fs har ff försökt att rädda fpl genom att landa med hjälp av motorn.
På 400 m höjd har dock fpl gripits av ett vindkast och störtat rakt ner. Ff (B.Bjällby) har företagit ett lyckat fallskärmsutsprång och oskadad landat nära stranden. Fs (P.E.Hellberg) har dock ambitiöst försökt rädda sin spanarportfölj samt fastnat med talslangen i fpl och sålunda företagit uthopp på för låg höjd. Vid nedslaget har fs omedelbart dödats.
Fpl har slagit i vattnet på 1-1,5 m djup och totalhavererat. Stjärtpartiet samt 1/3 av flottörerna har stuckit upp över vattenytan.
Orsaken till haveriet han varit materielfel orsakat av brott på rördetalj i höjdroderstyrning beroende på att detsamma utsatts för onormal påfrestning. En bidragande orsak har sannolikt varit begynnande utmattning.
Till förhindrande av ett upprepande har materialet i rodertrianglarna utbytts mot annat som har bättre motståndskraft.

Källa: http://www.svfplhist.com/
Bengt Ekbladh
 


Återgå till S 5, Heinkel He 5 Hansa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst