S 5D
489
Typ: Heinkel HE 5/t TB
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: C
Godkänt 1937-06-22
Till F 2 1937-06-29. Motor typ My VII nr 152.
Märkning
2-89Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1937-10-21
I tjänst 1937-11-09
Förråd 1938-08-17.
Till CVV 1938-09-14. Liten översyn. Motor typ My VII nr 154 inmonterad.
F 2 formation 1939-06-01.
F 2 förråd 1939-12-13. Fpl nedmonterat.
Transporterat till CVV 1939-12-20. Liten översyn. Motor typ My VII nr 153 inmonterad.
Klar 1940-05-31
F 2 förråd 1940-06-02.
Formation 1940-06-08.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning
2-29 Haveri 1941-03-11.
Motor: My VII nr 153
Ff sergeant Stålfors oskadad
Orsak till haveri: Halka
Skador Ing. Berglund, KFF, dödad
Nödlandning 1941-03-19. Märkning
2-37Motor: My VII nr 153
Besättningen ff furir Bjällby, fs korpral Wiklander oskadad
Orsak till nödlandning: Bränslestopp.
F 2 förråd 1941-10-01.
Till CVV 1941-10-15. Stor översyn.
Totalhaveri 1942-02-27 vid CVV. Märkning
2-17Motor: My VII nr 152
Ff löjtnant Harry S G A Runefels omkom
Totalhaveri utanför Notudden under provflygning vid CVV (varvid föraren löjtnant H. Runefels omkom) efter stor genomgång av stor översyn av fpl och motor.
Beslut
Direkta orsaken till haveriet har ej med säkerhet kunnat fastställas. Vid insvängning för landning har föraren lagt fpl i en relativt brant högersväng i glidflykt, varvid fpl nos börjat gräva ner sig, vilket i förening med felmanöver av föraren synes ha varit sannolika orsaken till haveriet.
För att förebygga ett upprepande har avancerad förbjudits med fpl av typ S 5C och D.
Kasserat 1942-06-11 med motor typ My VII nr 152