S 5D
488
Typ: Heinkel HE 5/t TB
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: B
Godkänt 1937-06-22
Till F 2 1937-06-19. Motor typ My VII nr 151
Märkning
2-88Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1937-10-20.
I tjänst 1937-11-03.
Förråd 1938-08-17.
Till CVV 1938-09-02. Liten översyn. Motor typ My VII nr 114 inmonterad. Impregnerad med skyddsfärg för dimbildningsvätska. Flottörer typ 5
Förråd 1939-04-22.
I tjänst 1939-04-23.
Motorbyte 1940-02-10. Motor typ My VII nr 152 inmonterad.
Haveri 1940-03-28
Motor: My VII nr 152
Orsak till haveri: Fpl parkerat på hangarplan påkört av en traktor som slirat på isen.
Skador flygplan: Sidoroder samt fena bockade.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning
2-28 Nödlandning 1941-03-01. Märkning
2-28Motor: My VII nr 152
Besättningen ff furir Jansson, fs korpral Engelbert oskadad
Orsak till nödlandning: Bensinbrist.
Förråd 1941-03-02.
Till CVV 1941-03-06. Liten översyn. Motor typ My VII nr 129 inmonterad.
Förråd 1941-07-08.
Formation 1941-07-17.
Förråd 1942-01-10.
Till CVV 1942-01-20.
Nödlandning 1942-07-20
Motor: My VII nr 129
Besättningen ff sergeant Ståhlfors, fs fänrik Mehlén oskadad
Orsak till nödlandning: Oljetrycket sjönk.
Orsak till haveri: Skärning i kamhjulslagret på grund av att oljan tagit slut.
Skador motor: Skärning i kamhjulslagret.
Nödlandning 1944-11-06 vid F 2, Hägernäs. Märkning
2-58Motor: My VII nr 129
Besättningen ff vpl Söderkvist, fs löjtnant Per Olof Olausson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1945-11-23. Gångtid 1280 tim. Antal flygningar 1376 st. Motor typ My VII nr 129, gångtid 837 tim.