Leif Fredin skrev
>>Haveri 1937-09-17 vid Karlskrona.
Motor: My VI nr 28
Besättningen, ff furir Svante E Thunér, fs löjtnant Sven E Holmberg räddade sig med fallskärm.
Orsak till haveri: Vingbrott under dykning omkr. 45°....Skador fpl: Totalhaveri >>
1937-09-17 -- S 5C -- 485 -- F 2
Havet mellan Kokebus/Kurrholmarna (Karlskrona)
Haveriet har inträffat under luftförsvarsövning. Fpl - tillhörande "fiende"-styrkan - har varit beordrat att utföra målflygning för KA2, varunder markerade bombanfall skulle utföras mot vissa befästningar nära Karlskrona. Under övningen skulle markeras hög- och lågbombfällning, samt om möjligt även störtbombanfall.
Ff (Thunér) har från 2.000-3.000 m höjd verkställt dykning mot ett visst mål med hög hastighet - omkring 340 km/tim - och brant dykning - omkring 45 grader. Under slutet av dykningen har vingduken lossnat, först på vänster vinge, varvid fpl råkat i brant vänster spin. Samtidigt med detta har
troligen vingbrott inträffat och höger vingspets rivits loss. Efter resultatlösa försök att häva spinrörelsen har ff lämnat fpl med fallskärm (Corona).
I samband med uthoppet slog ff med höger ben mot stabilisatorn och fick en muskelbristning i högen vad. Fallskärmen har fungerat u.a. och ff räddades av en tillskyndande båt. Även fs har efter att ihopsamlat kartor och övriga detaljer, företagit fallskärmsutsprång (Irving) samt oskadad landat i vattnet, där han snabbt räddades av tillskyndande båt.
Fpl har efter det att besättningen lämnat det fortsatt en oregelbunden spinrörelse ned i vattnet där det totalt sönderslagits.
Vraket bärgades och infördes till ÖVK. Orsaken till haveriet har varit felmanöver, i det att ff ansatt för brant dykning med för hög hastighet, i kombination med materielfel (bristning i vingduk).
Källa:
http://www.svfplhist.com/