S 5C
484
Typ: Heinkel HE 5/t TB
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: U
Godkänt 1936-04-03
Till F 2 1936-04-23. Motor typ My VI nr 30.
Märkning
2-84I tjänst 1936-04-27.
Förråd 1936-10-12.
Till CVV 1936-10-13. Mindre översyn.
Förråd 1937-04-19.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1938-02-18. Justering.
I tjänst 1938-03-28.
Förråd 1938-05-03.
Till CVV 1938-05-04. Liten översyn. Motor typ My VI nr 24 inmonterad. Impregnerad med W 25 och W 26.
I tjänst 1938-09
Förråd 1938-10-07. Monterat fäste för upphängning av dimbildare m.m. Fpl impregnerat till skydd mot dimbild-ningsvätska och märkt för ch 2.div.
I tjänst 1939-04-22.
Nödlandning 1939-10-19. Oljetanken sprängd, ersatt.
Förråd 1939-11-06.
Till CVV 1939-11-10. Liten översyn. Motor typ My VI nr 9 inmonterad.
Förråd 1940-02-09.
Formation 1940-03-04.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning
2-25 Verkstad 1940-12-11.
Till CVV 1941-01-07. Stor översyn. Motor typ My VI nr 19 inmonterad.
Förråd 1941-05-09.
Formation 1941-05-12.
Nödlandning 1941-08-12
Motor: My VI nr 19
Besättningen ff aspirant Sjörin, fs löjtnant Högstadius oskadad
Orsak till nödlandning: Bränsletrycket = 0.
Nödlandning 1943-01-25 Märkning
2-71Motor: My VI nr 25
Besättningen ff vpl Kullberg, fs fänrik Elg oskadad
Orsak till nödlandning: Urblåst tändstift
Skador flygplan: Landningsstället bockat.
Beräknad reparationskostnad 4.000:- kr
Foto Björn Atterberg
Haveri 1943-07-23. Propellern splittrades under gång i hög sjö vid Fårösund. Märkning
2-54Motor: My VI nr 25
Ff aspirant Per Larsson oskadad
Orsak till haveri: Hög sjö
Skador flygplan: Motorfundament skadat. Propellern sönderslagen.
Beräknad reparationskostnad 3.000:- kr
Kasserat 1943-11-23. Gångtid total 1274.50 tim. Antal flygningar 2413 st