484, S 5C

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

484, S 5C

Inläggav Lars Larsson » 26 jan 2014, 00:46

484
S 5C
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CVV, Västerås
c/n: U
Tillverkningsår: 1936


1936 Levererad till F2,märkning 2-84,2-25,2-71,2-54
1936-04-03 Godkänd
1943-11-23 Kasserad ålder.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 484, S 5C

Inläggav Leif Fredin » 12 jul 2014, 07:58

S 5C
484
Typ: Heinkel HE 5/t TB
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: U

Godkänt 1936-04-03
Till F 2 1936-04-23. Motor typ My VI nr 30.
Märkning 2-84
I tjänst 1936-04-27.

Bild

Förråd 1936-10-12.
Till CVV 1936-10-13. Mindre översyn.
Förråd 1937-04-19.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1938-02-18. Justering.
I tjänst 1938-03-28.
Förråd 1938-05-03.
Till CVV 1938-05-04. Liten översyn. Motor typ My VI nr 24 inmonterad. Impregnerad med W 25 och W 26.
I tjänst 1938-09
Förråd 1938-10-07. Monterat fäste för upphängning av dimbildare m.m. Fpl impregnerat till skydd mot dimbild-ningsvätska och märkt för ch 2.div.
I tjänst 1939-04-22.

Bild

Nödlandning 1939-10-19. Oljetanken sprängd, ersatt.

Förråd 1939-11-06.
Till CVV 1939-11-10. Liten översyn. Motor typ My VI nr 9 inmonterad.
Förråd 1940-02-09.
Formation 1940-03-04.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 2-25
Verkstad 1940-12-11.
Till CVV 1941-01-07. Stor översyn. Motor typ My VI nr 19 inmonterad.
Förråd 1941-05-09.
Formation 1941-05-12.

Nödlandning 1941-08-12
Motor: My VI nr 19
Besättningen ff aspirant Sjörin, fs löjtnant Högstadius oskadad
Orsak till nödlandning: Bränsletrycket = 0.

Nödlandning 1943-01-25 Märkning 2-71
Motor: My VI nr 25
Besättningen ff vpl Kullberg, fs fänrik Elg oskadad
Orsak till nödlandning: Urblåst tändstift
Skador flygplan: Landningsstället bockat.
Beräknad reparationskostnad 4.000:- kr

Bild
Foto Björn Atterberg

Haveri 1943-07-23. Propellern splittrades under gång i hög sjö vid Fårösund. Märkning 2-54
Motor: My VI nr 25
Ff aspirant Per Larsson oskadad
Orsak till haveri: Hög sjö
Skador flygplan: Motorfundament skadat. Propellern sönderslagen.
Beräknad reparationskostnad 3.000:- kr

Kasserat 1943-11-23. Gångtid total 1274.50 tim. Antal flygningar 2413 st
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till S 5, Heinkel He 5 Hansa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst