483, S 5C

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

483, S 5C

Inläggav Lars Larsson » 26 jan 2014, 00:45

483
S 5C
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CVV, Västerås
c/n: T
Tillverkningsår: 1936


1936 Levererad till F2,märkning 2-83,2-24,2-48
1936-04-03 Godkänd
1942-11-18 Kasserad pga ålder.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 483, S 5C

Inläggav Leif Fredin » 12 jul 2014, 07:56

S 5C
483
Typ: Heinkel HE 5/t TB
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: T

Godkänt 1936-04-03
Till F 2 1936-04-23. Motor typ My VI nr 29.
Märkning 2-83
I tjänst 1936-04-27.
Förråd 1936-10-19.
Till CVV 1936-10-20. Mindre översyn. Motor typ My VI nr 27 inmonterad. Gruppmarkeringen för röd grupp utförd.
Förråd 1937-04-24.
I tjänst 1937-04-27.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1938-01-12.
Till CVV 1938-01-13. Mindre översyn. Motor typ My VI nr 9 inmonterad. Impregnerat med V 25 och W 26. Huv för blindflygning samt instrument till d:o inmonterade
Förråd 1938-07-10.
I tjänst 1938-07-12.
Förråd 1938-10-06.
I tjänst 1938-10-18.
Förråd 1939-04-21.
Verkstad 1939-05-01. Liten översyn. Motor typ My VI nr 29 inmonterad.
Formation 1939-06-30.

Nödlandning 1939-10-11
Motor: My VI nr 29
Ff löjtnant Nyström oskadad
Orsak till nödlandning: Ett utblåst tändstift å cyl nr 2, felet avhjälpt av fpl:besättningen.

Till CVV 1940-03-06. Stor översyn. Motor typ My VI nr 20 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 2-23
Formation 1940-07-12.

Nödlandning 1941-08-27. Märkning 2-48
Motor: My VI nr 20
Besättningen ff fanjunkare Comstedt, fs fänrik Borg oskadad
Orsak till nödlandning: Bränsletrycket = 0.

Motorbyte 1941-08-31. Motor typ My VI nr 21 inmonterad.
Kasserat 1942-11-18. Gångtid 1009:25 tim. Dåligt skick
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till S 5, Heinkel He 5 Hansa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst