482, S 5C

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

482, S 5C

Inläggav Lars Larsson » 26 jan 2014, 00:44

482
S 5C
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CVV, Västerås
c/n: S
Tillverkningsår: 1936


1936 Levererad till F2,märkning 2-82,2-23,2-56,2-52
1936-04-03 Godkänd
1945-11-23 Kasserad pga ålder.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 482, S 5C

Inläggav Leif Fredin » 12 jul 2014, 07:55

S 5C
482
Typ: Heinkel HE 5/t TB
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: S

Godkänt 1936-04-03
Till F 2 1936-04-22. Motor typ My VI nr 28.
Märkning 2-82
I tjänst 1936-04-27.

Nödlandning 1936-10-02 vid Slite
Total flygtid: 165.20 tim
Motor: My VIA nr 28
Total gångtid: 168.20 tim
Besättningen ff resoff. asp. Erik Berthel, fs underlöjtnant Å Rehnberg oskadad
Orsak till nödlandning: Låsning av höjdroderorganen.
Skador flygplan: Vänster flottör avbruten. Höger flottör inbucklad i botten. Vänster bärplan legat i vatten 2 tim.
Beräknad reparationskostnad c:a 13.000:- kr

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Landning omedelbart efter start i Slite den 2/10 1936 förorsakad av att utslag å höjdrodret ej erhölls. Vid landningen havererade vänster flottör och skadades den högra.

Resoffasp Berthel anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som förare å fpl 482,
att gruppflygning med enskild start var beordrad,
att han startade som nr 2,
att han tidigare under dagen flugit flygplanet tre gånger och därvid ej förmärkt något anmärkningsvärt,
att starten skedde normalt,
att då flygplanet kommit upp på c:a 15 m höljd, spaken plötsligt kändes tung och blott kunde rubbas c:a en dm bakåt,
att skevnings- och sidoroder kändes normala,
att flygplanet låg i svag stigning, då han märkte roderlåsningen,
att han försökte använda lättrodret, dock utan verkan,
att nosen började sjunka och att han därvid ånyo försökte använda lättrodret, dock fortfarande utan verkan,
att han därefter drog av motorn,
att fpl sedan gick ner i vattnet med ung. tio graders glidvinkel,
att han hade det intrycket att vänster flottör först tog vatten samt att nedslaget var ganska lugnt,
att maskinen vid nedslaget fick en studs och lättade c:a en meter,
att han därvid drog på gas och fpl satte sig på nytt och omedelbartbromsade upp,
att vänster vinge då lade sig i vattnet,
att han drog på gas för att sätta fpl på grund,
att fpl därefter bogserades in till en närbelägen brygga och därvid började sjunka,
att motorn kuperades i god tid innan propellern nådde vattnet samt
att vattnet steg upp till de undre cylindrarna.

Uppläst och vidkänt:
Erik Berthel.
Resoffasp.

Underlöjtnant Rehnberg anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som spanare i fpl 482 under dagens samtliga uppdrag,
att han hade samma uppfattning om haveriet som Berthel,
att han ansåg att vänster vinge ej tog vatten vid landningen,
att han ansåg nedslaget ganska flackt och fjädrande och
att han omedelbart kontrollerade att i spanarsitsen ej funnos något, som kunnat låsa dubbelkommandoanordningarna,
att vid inbogsering och därpå följande lyftning i kran vänster vinge låg i vatten c:a 2 timmar.

Uppläst och vidkänt:
Å. Rehnberg.
Underlöjtnant.

Flottiljingenjörens yttrande
angående flygplan typ S 5C, Nr 482
haveri den 2/10 1936.

För att konstatera orsaken till höjdrodrens låsning å fpl vid tillfället i fråga, undersöktes roderledningarna noggrant från roderspaken till höjdrodren.
Härvid konstaterades att höjdroderaxelns vänstra horisontella del vridits, så att roderspaken stod i bakåtlutande läge vid normal ställning på höjdrodren.
Någon annan skada, åverkan eller felaktighet å höjdroderorganet kunde, trots minutiöst noggrann undersökning, ej konstateras.
Vridningen av horisontella höjdroderaxeln torde hava uppstått, då föraren sökte erhålla roderutslag för stigning. Han har härvid fört roderspaken med kraft bakåt. Låsningen av roderrörelsen torde kunna lokaliseras till den vertikala hävarmen på roderaxeln.
Vid undersökning av flygplanet anträffades i förarplatsen en mängd patronhylsor och flera patroner, tillsammans ett 30-tal, en hylsa till signalpatron samt en skosula i omedelbar närhet av höjdroderaxelns vertikala hävarms undre del.
Det kan hava varit möjligt att någon eller några av dessa saker låst hävarmen.
Någon annan förklaring till låsningen kan av mig ej angivas.
Samtliga hylsor och patroner undersöktes noggrant, men å ingen av dessa kunde upptäckas några deformeringar eller märken, utvisande att de på något sätt suttit i kläm.
Ej heller å hävarmen, anslagen eller närliggande delar har några märken kunnat upptäckas, som skulle kunna förklara hur låsningen uppstått.
Hade rodren i stjärtpartiet varit låsta, borde den i aktra delen av flygkroppen befintliga axeln vara vriden, enär denna är av svagare konstruktion än den horisontella höjdroderaxeln.
Å flygplanet återfanns dessutom nedanstående skador:
Vänster flottör avbruten vid främre infästningen. Höger flottör inbucklad i botten. Vänster bärplan har legar under vatten enligt uppgift i c:a 2 timmar. Härvid har vatten inträngt i vingbalkarna genom lufthålen. Vid lyftning av bärplanet ur vattnet har ett flertal hål gjorts i vingduken för att låta vattnet avrinna.

Hägernäs den 6 oktober 1936.
Arvid Falke
Flygingenjör.

Hägernäs den 7/10 1936
G. Hård
Förhörsledare
Sten Rydström
Protokollförare

Kårchefens yttrande och beslut:
Haveriet har föranletts av låsning av höjdroderorganen.
Hur låsningen uppstått har icke kunnat utrönas.
Förekomsten av patronhylsor m.m. i omedelbar närhet av höjdroderaxelns vertikala hävarms under del kan tyda på att låsningen kan härleda sig från dessa lösa föremål.
Flygplanets förare eller annan kan ej anses hava brustit i den aktsamhet som skäligen bort iakttagas.
Den skadade materielen iståndsättes genom tygofficerens försorg.
Krona vidkännes reparationskostnaderna.
Från tyghantv. Olsson infordrat yttrande närslutes.

Hägernäs den 24/11 1936
Herman Sundin
Chef
S. Ljungfelt.

Tyghantverkare Olsson
yttrande över haveri
med fpl. 482 den 2/10 1936.

Tyghantverkare Olsson hade blivit meddelad att ett fpl. hade havererat samt låg under bogsering till en kajkran. Flygplanet förtöjdes vid en dyktalb i avvaktan på kajkranens iordningställande.
Då planet låg förtöjt gick tyghantverkaren ombord och kände på styrspaken sant drog i densamma kraftigt upprepade gånger framåt och bakåt utan att dock kunna rubba densamma. Föraren, Aspirant Berthel an-modade tyghantverkaren göra detta för att konstatera att höjdroderspaken var låst.
Flygplanet bogserades sedan in till kajkranen och hissades.
Få flygplanet hissades befanns höjdrodrets styranordning åter var normal och att således låsningen lossnat.
Ingen hade från den tidpunkt då tyghantverkaren kände på roderspaken och konstaterade att densam-ma var fullständigt låst, till det ögonblick, då spakens låsning upphört, gjort något för att lossgöra låsningen.
Medan flygplanet bogserades från dyktalben till kranen vippade fpl. över och ställde sig på nosen i vattnet. Härvid kan tänkas att någon brytning eller skakning lossat höjdrodret.

Hägernäs den 23/11 1936.
R. Olsson.
Tyghantverkare

Förråd 1936-10-23.
Till CVV 1936-10-24. Liten översyn. Motor typ My VI nr 29 inmonterad. Sidoroder, stabilisator, höjdroder och fena impregnerade till skydd mot dimbildningsgas.
Förråd 1937-05-03.
I tjänst 1937-05-04.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Tygförråd 1937-12-02.
I tjänst 1938-03-28.
Förråd 1938-05-17.
Till CVV 1938-05-18. Mindre översyn. Motor typ BJ VI nr 19 inmonterad. Impregnerat med V 25 och W 26. Impregnerad till skydd mot dimbildningsvätska enlig ritning nr 44214.
I tjänst 1938-08-03.

Bild

Förråd 1938-09-28.
I tjänst 1939-03-15.

Haveri 1939-03-17
Motor: My VI nr 19
Ff kapten Enderlein oskadad
Orsak till haveri: Propellerbrott under körning på vattnet. Huruvida propellerbrottet föranletts av anslag endast mot vattnet eller mot ett i vattnet befintligt fast föremål har ej kunnat utrönas.
Skador flygplan: Propellerbrott under körning i sjö. Motorfundamentet brustet.
Skador motor: Motorns infästningssköld krökt, varigenom cylindrarna insugningsrör bucklats.
Beräknad reparationskostnad 6.000:- kr

Verkstad 1939-03-17.
Formation 1939-05-08.

Haveri 1939-06-07
Motor: My VI nr 33
ff furir Ström oskadad
Orsak till haveri: Olämpliga vindförhållanden vid inkörning till slip.
Skador flygplan: Höger vinge skadad.

Haveri 1939-06-22
Motor: My VI nr 33
Ff furir Ström oskadad
Skador motor: Kugghjul till pescopump skadat.

Motorbyte 1939-07-06. Motor typ My VI nr 27 inmonterad.
Till CVV 1940-04-19. Stor översyn.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Förråd 1940-08-12.
Formation 1940-08-13.
Märkning 2-56

Haveri 1941-03-17. Märkning 2-56
Motor: My VI nr 27
Ff löjtnant Broms oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid nattlandning.
Skador flygplan: Några stöttor i landningsstället krökta. Höger flottör vriden. Flottörerna skadade. Rörkonstr. i kroppen skadade på flera ställen.

Verkstad 1941-03-20.
Till CVV 1941-04-12. Liten översyn. Motor typ My VI nr 9 inmonterad
Förråd 1941-09-29.
Formation 1941-09-30.
Förråd 1941-10-14.
Formation 1941-11-12.

Nödlandning 1941-11-14 vid Morgarn i Norrtäljeviken. Märkning 2-56
Motor: My VI nr 9
Besättningen ff furir B Bjällby, fs löjtnant K G Utbult oskadad
Orsak till nödlandning: Förorening i bränslet, vilket stoppade bränsletillförseln.

Nödlandning 1942-01-17 på grund av bensinbrist.

Nödlandning 1942-10-21 vid Karlskrona, västra fjärden, märkning 2-56, tillhörde 4. div 1, grp
Total gångtid: 1183.40 tim
Motor: My VI nr 9
Total gångtid: 1015.20 tim
Besättningen ff sergeant W. Nordwaeger, fs fänrik O. Strandberg, mek korpral 92 Lennart Eriksson oskadad
Orsak till nödlandning: Bensinbrist
Skador flygplan: Ingen.
Skador motor: Ingen.

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Nödlandning på grund av bensinbrist.

Fs Fk Strandberg anförde i huvudsak följande:
Fpl var beordrat att verkställa övervakningsflygning mellan Karlskrona och Trelleborg, Distansen var 220 med en beräknad flygtid av 2 t 30 m. Fpl startade kl 1315 och landningen beräknades äga rum kl 1545. Vinden, som vid starten och under utflygningen var o 7-9 m/sek ändrade under hemflygningen till NO och ökade hastigt till 13-15 m/sek. På grund av den växande motvinden ökades flygtiden med 35 min utöver vad som beräknats. Med anledning därav utfördes efter samråd med ff sista delen av flygningen inom skärgårdsområdet, op det att en eventuell nödlandning måtte komma att utföras i skydd av skärgården. Kl 1620 var bränsleförrådet uttömt, varför nödlandning måste företagas. Nödlandningen verkställdes vid Utö å västra fjärden, 6 km från Karlskrona. Inga skador uppstod.

Uppläst och vidkänt:
O. Strandberg
Fänrik

Ff, Serg Nordwaeger
Vitsordade fk Strandbergs uppgifter och anförde att fpl före flygningen tankats till 425 liter. Bränsleförråd räckte för normalt 2,5 timmars flygning med marginal. Den maximala flygtiden beräknades till 3 t 30 m. Med ledning därav beräknades fpl trots motvinden kunna landa vid F 2K. Då 6 km återstodo till F 2K, vilket i den rådande motvinden beräknades tillryggaläggas på 2 min, stannade motorn varför landning måste företagas. Bränsletankarna befunnos då vara tomma. Landningen utfördes normalt.
Enligt loggboken var motorns gångtid, sedan den genomgått översyn, 215 t 05 m.


Uppläst och vidkänt:
W. Nordwaeger
Sergeant.

Fpl. mek. K. 92 Eriksson anförde i huvudsak följande:
Fpl hade före flygningen enlig order tankats med 424 liter. Fpl överlämnades till ff utan anmärkning.


Uppläst och vidkänt:
Lennart Eriksson
Korpral.

Av besiktning och förhör framgår, att nödlandningen föranletts av:
Bränslebrist.
Karlskrona den 19/12 1942
Albert Olsson
Förhörsledare
O. Lundin
Protokollförare

Beslut:
Nödlandningen har föranletts av att bränslet tagit slut under flygningen. Detta har i sin tur berott på att vindförhållandena ändrats under flygningens lopp varigenom flygtiden för uppdragets fullgörande kommit att överskrida den beräknade.
Med hänsyn till omöjligheten att exakt kunna bedöma fpl:s bränsleförbrukning kan fpl:s förare ej anses hava brustit i den aktsamhet som skäligen bort iakttagas.

Hägernäs den 2/2 1943
Herman Sundin
Depåchef
/K-E. Nordbäck

Nödlandning 1944-11-07. Märkning 2-52
Motor: My VI nr 18
Besättningen ff fanjunkare Thunér. vpl ff Arman oskadad
Orsak till nödlandning: Tändstift urblåst.

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Nödlandning 1945-06-26 vid Järlasjön. Märkning 2-52.
Motor: My VI nr 18
Besättningen ff vpl Arman, fs löjtnant Karlsson oskadad
Orsak till nödlandning: Igenoljad motor

Kasserat 1945-11-23. Gångtid 1455 tim. Antal flygningar 1939 st. Motor typ My VI nr 36, gångtid 471 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till S 5, Heinkel He 5 Hansa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst