I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
av Lars Larsson » 26 jan 2014, 00:37
479
S 5C
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CVV, Västerås
c/n: N
Tillverkningsår: 1935
1935 Levererad till F2,märkning 2479,2-79,2-21,2-47
1935-04-12 Godkänd
1045-03-29 Kasserad pga förslitning.
Gångtid:
-
Lars Larsson
-
- Inlägg: 3377
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
av Leif Fredin » 11 jul 2014, 09:09
S 5C
2479
Typ: Heinkel HE 5/t TB
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: N
Godkänt 1935-04-12
Till F 2 förråd 1935-04-15. Motor typ My VI nr 21.
Numrerat 2479
I tjänst 1935-05-02
Förråd 1935-09-27.
Till CVV 1935-10-03. Liten översyn. Motor typ My VI nr 25 uppmonterad. Fpl ommärkt enligt FS bestämmelser.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 2-79
Registreringsnummer 479 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Förråd 1936-04-24.
I tjänst 1936-04-30.
Förråd 1936-06-12.
I tjänst 1936-07-02.
Nödlandning 1936-12-04
Motor: My VI nr 25
Ff fanjunkare N O Andersson oskadad
Orsak till nödlandning: Bristande bensintillförsel.
Förråd 1936-12-17.
Till CVV 1936-12-20. Liten översyn. Nationalitets och sifferbeteckning anbringad
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1938-06-29.
I tjänst 1938-07-01.
Nödlandning 1939-04-03
Motor: My VI nr 25
Ff sergeant Littiäinen oskadad
Orsak till nödlandning: Temperaturen gick efter 1 tim. flygning upp å varmoljetermometern till över 160°. Motorn drogs ned till tomgång och nödlandning verkställdes på Ronneby redd. Filtren rengjordes och olja byttes efter landningen. Motorn värmdes i 20 min. och kördes med fullvarv i 5 min. då kalloljan visade 50° temp. Ny oljetermometer monterad.
Förråd 1939-05-23.
Till CVV 1939-06-15. Liten översyn. Motor typ My VI nr 34
Formation 1939-09-06.
Förråd 1939-10-07.
Formation 1939-11-06.
Förråd 1939-11-17.
Nödlandning 1940-03-28
Motor: My VI nr 34
Ff kadett Cewers oskadad
Orsak till nödlandning: Lagret till skevningsrodret skurit.
Skador flygplan: Höger flottörlist krossad.
Beräknad reparationskostnad 50:- kr
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 2-21
Nödlandning 1940-07-15
Motor: My VI nr 34
Ff löjtnant Andersson oskadad
Orsak till nödlandning: Tjocka
Till CVV 1940-08-20. Stor översyn. Motor typ My VI nr 29 inmonterad.
Förråd 1940-12-06.
Formation 1940-12-11.
Märkning 2-47 (1941-10-09)
Nödlandning 1944-11-02 vid Värtan. Märkning 2-49
Motor: My VI nr 19
Besättningen ff vpl Andersson, fs löjtnant Per Olof Olausson, vpl Söderkvist oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Kasserat 1945-03-29. Gångtid 1256 tim. Antal flygningar 1568 st
-
Leif Fredin
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till S 5, Heinkel He 5 Hansa
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst