476, S 5A

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

476, S 5A

Inläggav Lars Larsson » 26 jan 2014, 00:30

476
S 5A
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CFV, Västerås
c/n: K
Tillverkningsår: 1932


1932 Levererad till F1,märkning 1476
1932-12-20 Godkänd
1933-05-29 Haveri i Östersjön vid Bornholm.Kollision med vattenytan i dåligt väder.Ff Sven Nyström,fs Axel Dahlberg och mek L.G.Rasmusson oskadda.Vraket bärgat av ryska fartyget S/S Vijshera och fraktat till Trelleborg.
1933-06-30 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 476, S 5A

Inläggav Leif Fredin » 11 jul 2014, 09:00

S 5A
1746
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: K


Godkänt 1932-12-20
Till F 1 1933-01-09 med motor typ BJ VI nr 6850
Numrerat 1476
Överlämnat till F 2K 1933-04-18 som lån

Totalhaveri 1933-05-29 i södra Östersjön utanför Bornholm.
Besättningen ff aspirant Nyström, fs fänrik Dahlberg, mek vicekorpral Rasmusson oskadad

Kasserat 1933-06-30. Gångtid total 77.05 tim. Motor typ BJ VI FM nr 6850 gångtid total 297.35 tim
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 476, S 5A

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 apr 2016, 19:42

Leif Fredin skrev::
>>Totalhaveri 1933-05-29 i södra Östersjön utanför Bornholm.
Besättningen ff aspirant Nyström, fs fänrik Dahlberg, mek vicekorpral Rasmusson oskadad
Kasserat 1933-06-30. >>

1933-05-29 -- S 5A -- 476 -- F 2 K (M-sp.kurs)......S Östersjön (utanför Bornholm)
Haveriet har inträffat under övning i marinspaning i grp sträckan Karlskrona - 3' N Arkona - Malmö. Övriga i grp ingående fpl han varit 1472 (med grpch) och 1474.
Härvid har grp tvärs Bornholm mött en molnbank av i sidled stor utsträckning. Flyghöjden han fått minskas från mellan 300-500 m till omkring 10 m över havsytan till följd av den dåliga sikten. Efter omkring 10 min flygning har sikten ytterligare försämrats, varför grpch har beordrat högersväng för att förflytta grp parallellt med dimbanken.
Under utförande av en vänstersväng har ff i fpl 1476 kommit så nära grpch (1472) att ff bedömt att kollisionsrisk förelåg. Ff har därför stigit över grpch men har därvid i dimman förlorat kontakten med grpch. För att söka återta sin plats i grp har ff därför minskat varvtalet. Ff har under stigningen dessutom förlorat kontakten med vattenytan. När ff uppfattat att farten minskat har spaken förts fram och gasen dragits på.
Innan fpl erhållit styrfart har det med vänster vinge och vänster flottör slagit i vattenytan i 45 graders vinkel. Hänvid har fpl slagit runt och blivit liggande flytande upp och ned. Fpl har totalhavererat. Besättningen - ff (Sven Nyström), fs (Axel Dahlberg) och mek (L.G. Rasmusson) - har undkommit oskadad. Ryska S/S "Vijshera" har bärgat fpl samt infört fpl-resterna till Trelleborg.
Orsaken till haveriet har varit hastig och oberäknad siktförsämring, vilken förorsakat ff felmanöver. Ff han varit elev unden utbildning. Grpch har som förbandschef visat mindre gott omdöme då han ej beaktat att personal i grp varit under utbildning.

Källa: http://www.svfplhist.com/
Bengt Ekbladh
 


Återgå till S 5, Heinkel He 5 Hansa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron