68 / 168 / 468

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

68 / 168 / 468

Inläggav Lars Larsson » 26 jan 2014, 00:02

68 / 168 / 468
S 5A
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CFV, Västerås
c/n: B
Tillverkningsår: 1930


1930 Levererad till F1,märkning 168,1468
1930-10-15 Godkänd
? Till F2,märkning 2468,2-68
1936-07-24 Haveri i Kattegatt vid Röde Bank.Felbedömning.Ff V.Tornberg skadades (svår käkskada,slog i instrumentpanelen), fs Lindgren oskadd.
1936-10-28 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 68 / 168 / 468

Inläggav Leif Fredin » 08 jul 2014, 07:49

S 5A
168
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: B

Godkänt 1930-10-15
Till F 1 1930-10-15 med motor typ BJ VI nr 6812 (förråd)
Numrerat 168
Till CFV 1931-03-28 för översyn
F 1 formation 1930-05-08
Överlämnat till F 4 1931-05-30 som lån

Nödlandning 1931-07-23
Motor: BJ VI nr 6812
Ff furir Joneberg oskadad
Orsak till nödlandning: Vatten i bränslet

F 1 formation 1931-08-01
Till CFV 1931-10-09 för översyn
Överlämnat till F 5 (Flygskolan Västerås) 1931-11-01 som lån.
Planet omnumrerat 1931-11-03.
Numrerat 1468 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Återlämnat till F 1 1931-12-14
Till CFV 1931-12-14 för översyn
F 1 formation 1932-01-14
Till CFV 1932-03-12 för översyn
F 1 förråd 1932-05-10
Formation 1932-05-17
Överlämnat till F 5 1932-10-04 som lån
Återlämnat till F 1 1931-11-12.
Förråd 1933-01-20
Till CFV 1933-04-05. Motor typ BJ VI nr 6815 inmonterad
Formation 1933-07-11
Överlämnat till F 5 1933-10-04 som lån
F 1 förråd 1933-11-09
Till CVV 1933-11-20
F 1 formation 1934-02-01
Till CVV 1934-03-06
F 1 formation 1934-05-01
Till CVV 1934-09-24
Överlämnat till F 5 1934-10-07 som lån
Till CVV 1934-11-01. Motor typ BJ VI nr 6923 inmonterad
Överlämnat till F 2 1935-04-17 (förråd)
Numrerat 2468
I tjänst 1935-04-23.
Förråd 1935-10-08.
Till CVV 1935-11-14. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6923 inmonterad.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 2-68
Registreringsnummer 468 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Förråd 1936-04-23.
I tjänst 1936-04-27.

Totalhaveri 1936-07-24 i Kattegatt (Röde Bank i höjd med Falkenberg)
Motor: BJ VI nr 6923
Besättningen ff furir Tornberg svårare käkskada, fs löjtnant Lindgren oskadad.
Orsak till haveri: Anledning till haveriet synes närmast vara överstegring av fpl åtföljt av vikning å låg höjd.
Fpl förare, furir Tornberg har visat bristande aktsamhet genom att starta med vattenfyllt flottörfack och har därjämte vid flygningens utförande icke tagit nödvänding hänsyn till vid tillfället rådande förhållanden.
Skador flygplan: Totalhaveri, fpl och motor sjunkit på c:a 30 meters djup.

Kasserat 1936-10-28
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 68 / 168 / 468

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 apr 2016, 21:15

Leif Fredin skrev om S 5A 68 / 168 / 468
…...
>>Totalhaveri 1936-07-24 i Kattegatt (Röde Bank i höjd med Falkenberg) Motor: BJ VI nr 6923
Besättningen ff furir Tornberg svårare käkskada, fs löjtnant Lindgren oskadad.
Orsak till haveri: Anledning till haveriet synes närmast vara överstegring av fpl åtföljt av vikning å låg höjd.
Fpl förare, furir Tornberg har visat bristande aktsamhet genom att starta med vattenfyllt flottörfack och har därjämte vid flygningens utförande icke tagit nödvänding hänsyn till vid tillfället rådande förhållanden.
Skador flygplan: Totalhaveri, fpl och motor sjunkit på c:a 30 meters djup.
Kasserat 1936-10-28 >>

1936-07-24 -- S 5A -- 468 -- F 2
Kattegatt (Röde Bank i höjd med Falkenberg)
Haveriet har inträffat under flygning från Nya Varvet till Röde Bank för samövning med Kfl och där efter till Landskrona för landning med fpl ur 23. sdiv/Kfl flygavd.
Fpl har ingått i en grp om 3 fpl tillhörande "fiende"-styrkan, som från en längre ut till havs opererande sjöstyrka skulle utföra anfall mot de närmare kusten gående pansarskeppen. Grp har utfört sitt anfall från låg höjd.
I samband med undanmanöver har fpl överstegrats och vikit sig. Vid anslaget mot vattnet har flottörerna skurit ner varvid landstället brutits sönder och fpl kapotterat.
Ff har vid anslaget slungats framåt och slagit i instrumentbrädan och erhållit en svår käkskada. Från HMS "Gustav V" och HMS "Jacob Bagge" (flygdepåfartyg) har livbåtar sjösatts, som bärgat ff (V.Tornberg) och fs (Lindgren2)).
I samma ögonblick som livbåt kommit fram, har fpl sjunkit på 30 m djup. Besättningen fördes av HMS "Ehrensköld" in till Helsingborg, där ff intogs på lasarettet. HMS "Gotland" har förgäves sökt bärga fpl.
Orsaken till haveriet har varit felbedömning. Ff har visat bristande aktsamhet genom att starta med vattenfyllt flottörfack och har därjämte vid flygningens utförande icke tagit nödvändig hänsyn till vid tillfället rådande förhållanden.

Källa: http://www.svfplhist.com/
Bengt Ekbladh
 

Re: 68 / 168 / 468

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 jun 2019, 22:05

68 / 168 / 468 S 5A
...
Bild av S 5A 1468 i Källviken
...
Bör väl vara ca 1931-1935, eller?
http://www.bygdeband.se/?post_type=attachment&p=2275044

Hade F1 då en "bas" i Källviken?
Bengt Ekbladh
 


Återgå till S 5, Heinkel He 5 Hansa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst