Sida 1 av 1

54 / 454, S 5

InläggPostat: 25 jan 2014, 23:26
av Lars Larsson
54 / 454
S 5
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av Svenska Aero, Lidingö
c/n: 35
Tillverkningsår: 1927


1927 Levererad till F2,märkning 254, 2454
1927-11-23 Godkänd
1933-07-17 Haveri i Stridsholmssundet vid Idö,Arholma.Felmanöver,kvävd motor.Ff N.A.Jahnsson och fs oskadda.
1934-02-09 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid:

Re: 54 / 454, S 5

InläggPostat: 05 jul 2014, 09:37
av Leif Fredin
HE 5/s
254
Typ: Heinkel HE 5/s
Tillverkare: Svenska Aero A.B., Lidingö
Tillverkningsnummer: 35

Å flygstation 1927-08
Numrerat 254
Verkstad 1927-10. Översyn.
Godkänt 1927-11-23
I tjänst 1927-11. Motor typ Bristol Jupiter VI nr 6213
Förråd 1928-01
I tjänst 1928-04
1928-07-01. Typbeteckning S 5 enligt TB nr T.277 daterad 1928-05-31
Motorn nedmonterad 1928-08-24.
Verkstad . Fullständig översyn. Motor typ BJ VI nr 6341 inmonterad
Till CFV 1928-10-15. Motor typ BJ VI nr 6340 inmonterad
Till F 2 1929-04-29.
Förråd 1929-04-29.
I tjänst 1929-05-02.
Till CFV 1929-06-12. Motorfundamentet reparerat.
I tjänst 1929-06-26.
Verkstad 1929-08-27.
I tjänst 1929-09-04.
Förråd 1929-09-28.
Till CFV 1929-09-28
Förråd 1930-04-11.
Till CFV 1930-04-23. Vissa justeringar.
Förråd 1930-05-06.
I tjänst 1930-05-12.
Verkstad 1930-07-17.
I tjänst 1930-07-28.
Förråd 1930-08-15.
I tjänst 1930-09.29.
Förråd 1930-12-11
Verkstad 1931-01. Motor typ BJ VI nr 6209 inmonterad
I tjänst 1931-05-12.
Till CFV 1931-08-28.
I tjänst 1931-09-16.
Förråd 1931-09-24.
I tjänst 1931-10-14
Numrerat 2454 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Till CFV 1932-06-16.
Förråd 1933-04-04. Grundöversyn. Motor typ BJ VI nr 6211 inmonterad
I tjänst 1933-05-08.

Totalhaveri 1933-07-17 vid Stridsholmssundet (Idö, Arholma)

Förråd 1933-07-19.
Kasserat 1934-02-20

Re: 54 / 454, S 5

InläggPostat: 08 apr 2016, 19:59
av Bengt Ekbladh
Leif Fredin skrev::
HE 5/s 254 Typ: Heinkel HE 5/s
….
Totalhaveri 1933-07-17 vid Stridsholmssundet (Idö, Arholma)
Förråd 1933-07-19.
Kasserat 1934-02-20

1933-07-17 -- S 5A -- 454 -- F 2
Stridsholmssundet (Idö, Arholma)
Haveriet han inträffat unden flygning i grp i Ålands hav och södra Kvarken, varvid landning skulle ske på Skälstensfjärden, där flygdepåfartyget, HMS "Dristigheten", varit förlagd.
Strax före landningsplatsen har grp på en flyghöjd av 50 m kommit in i tjocka. Ff har därvid dragit av gasen till nära tomgångsvarv. När fpl har kommit ned under tjockan - på omkring 20 m höjd - har ff dragit på gasen, varvid dock motorn ej svarat utan fortsatt på tomgångsvarv. Ff han därvid gjort fortsatta försök med gasreglaget, dock utan resultat. Ff har svängt åt vänster för att söka landa mellan några öar i ett sund.
Till följd av för låg höjd och för ringa fart har ff dock ej kunnat svänga tillräckligt, utan fpl har tagit vatten omkring 15 m från strandkanten med kurs mot stranden. Med hög fart har fpl därefter åkt upp på ett skär, varvid höger vinge slagits av på mitten och flottörsbottnarna totalt rivits upp. När farten tagit slut och fpl stannat, har motorn själv stoppat. Fpl har totalhavererat, medan besättningen - ff (N.A.Jahnsson) och fs - undkommit oskadade.
Orsaken har varit felmanöver. I den fuktiga luften har gasen pådragits för hastigt, varigenom motorn kvävts. Samtliga ff har erinrats om nödvändigheten att iakttaga försiktighet vid flygning i dåligt väder med BJ-motorer av äldre typ!

Källa: https://svfplhist.home.blog/s2-s3-s4-s5-haverierna/