53 / 253, S 5

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

53 / 253, S 5

Inläggav Lars Larsson » 25 jan 2014, 23:23

53 / 253
S 5
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av Svenska Aero, Lidingö
c/n: 32
Tillverkningsår: 1927


1927 Levererad till F2,märkning 253.
1927-08-09 Haveri på Hårsfjärden.Kollision med S 5 nummer 252 (som landade ua).Ff styrman B.C.G.Karlsson och passagerare korpral Engberg oskadda.Fs kapten K.G.Rudberg skadades (arm- och benbrott).
1927-11-23 Godkänd (efter haveri !)
1928-09-28 Kasserad.

Gångtid: 13 timmar
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 53 / 253, S 5

Inläggav Bengt Ekbladh » 22 feb 2014, 16:22

Bild finns här:

viewtopic.php?f=1&t=8735
Bengt Ekbladh
 

Re: 53 / 253, S 5

Inläggav Leif Fredin » 05 jul 2014, 09:35

HE 5/s
253
Typ: Heinkel HE 5/s
Tillverkare: Svenska Aero A.B., Lidingö
Tillverkningsnummer: 32

Å flygstation 1927-07.
Numrerat 253
Godkänt 1927-11-23

Totalhaveri 1927-08-08 vid Hårsfjärden

Förråd 1927-08
Till CFV 1928-02
Kasserat 1928-09-28. Gångtid total 13 tim
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 53 / 253, S 5

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 maj 2019, 18:11

53 / 253, S 5

Totalhaveri 1927-08-08 vid Hårsfjärden

1927-08-08 — S 5 — 253 — F 2 KF Flyg-avd N Hårsfjärden
Haveriet har inträffat till följd av kollision i luften under utförande av skärande sväng. Enligt gällande order skulle 1. marinflygdiv/2. grp under tiden 1927-08-08–1927-08-10 bedriva övningar för grp samövning. För detta ändamål har sammanlagt 20 flygtimmar stått till förfogande.
I enlighet därmed skulle under måndag fm flygning ske med en grp bestående av fpl S 5/251 (grpch), S 5/252 och S 5/253, varunder bl.a. skärande sväng enligt bestämmelser i FV manöverreglemente skulle övas. Under ett moment har därvid fpl S 5/253 legat till höger och fpl S 5/252 till vänster i vinkelformering. Vid den beordrade svängens utförande har fpl S 5/252 stigit med bibehållen kurs, medan fpl S 5/253 sänkt sig något samt svängt åt vänster. Dessa manövrer har varit i enlighet med reglementet.
Under manöverns utförande har fpl S 5/252 med ringa höjdskillnad passerat över fpl S 5/253, som för utförandet av sin vänstensväng lyft höger vinge. Härvid har en kollision inträffat så att fpl S 5/252 med höger flottör träffat fpl S 5/253 höger vinge, varvid vingduken upprivits på främre och yttre vingkanten samt spryglarna därunder böjts nedåt. Genom stöten har fpl S 5/253 kommit i vänster vingglidning samt därefter i höger spin, vilken ff icke kunnat häva. Efter 3-4 spinvarv har fpl S 5/253 slagit i vattenytan med nosen först och höger vinge något före vänster. Fpl har totalhavererat.
Av besättningen har ff (Karlsson) lyckats frigöra sig från fastbindningsremmarna och ta sig upp på fpl sida. Fs (Rudberg), som brutit ena armen, han hjälpts loss av fsig. Besättningen har efter en stund bärgats av fpl S 5/251, som landat intill vraket. Fpl S 5/252 kunde trots skada på höger flottör köras på vattnet till Mäsgarn efter normal landning.
Orsaken till haveriet har varit felbedömning vid utförande av skärande sväng till följd av för ringa övning. Ingen har kunnat lastas för det inträffade.
...
https://svfplhist.home.blog/s2-s3-s4-s5-haverierna/

Verkar vara 1:a hav med en HE5/s
Vill du läsa mer om bla. Hansahaverier skaffar du:
Heinkelflyg i Sverige // Mikael Forslund
ISBN 978-91-977677-7-4
eller kolla
https://www.haninge.org/wp-content/uplo ... el-He5.pdf
med bla. kartbild.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till S 5, Heinkel He 5 Hansa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron