477, S 5B

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

477, S 5B

Inläggav Lars Larsson » 25 jan 2014, 23:32

477
S 5B
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CVV, Västerås
c/n: L
Tillverkningsår: 1934


1934 Levererad till F1,märkning 1477
1934-06-06 Godkänd
? Till F2, märkning 2-77,2-20,2-92,2-57,2-66
1943-11-03 Kasserad pga förslitning.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3156
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:50

Re: 477, S 5B

Inläggav Leif Fredin » 11 jul 2014, 08:02

S 5B
1477
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: L

Godkänt 1934-06-06
Till F 1 1934-06-07 med motor typ My VI nr 9
Numrerat 1477
Till CVV 1934-09-21. Liten översyn. Motor typ My VI nr 20 inmonterad.
Överlämnat till F 2 förråd 1934-11-05.
Numrerat 2477
I tjänst 1934-11-07.
Överlämnat till F 1 1935-03-27 som lån
Återlämnat till F 2 1935-10-15
Till CVV 1935-10-15.för liten fplöversyn. Motor typ My VI nr 21 inmonterad.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 2-77
Registreringsnummer 477 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Till F 2 1936-04-14.
Överlämnat till F 1 1936-05-07 som lån
Förråd 1936-11-05.
Verkstad 1937-03-16.
I tjänst 1937-08-13.
Verkstad 1937-03-16.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
I tjänst 1937-08-13.
Förråd 1937-10-03.
I tjänst 1938-06-15.
Förråd 1938-06-17.
I tjänst 1938-09-08.
Förråd 1938-10-29.
I tjänst 1938-11-26.
Förråd 1938-12-09.
I tjänst 1939-03-13.
Förråd 1939-05-11.
Till CVV 1939-05-12. Stor översyn. Motor typ My VI nr 19 inmonterad
Förråd 1939-10-07.
Formation 1939-12-01.

Bild

Verkstad 1940-04-10.
Formation 1940-05-21.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 2-57
Till CVV 1940-10-24. Liten översyn. Motor typ My VI nr 34 inmonterad
Förråd 1941-03-17
Formation 1941-05-09.
Motorbyte 1941-07-31. Motor typ My VI nr 33 inmonterad.
Kassationsförslag 1943-10-21. Gångtid 1099 tim. Antal flygningar 1470 st.
Anmärkning: Ehuru godkännbart har fpl mindre goda flygegenskaper (instabilitet kring tväraxeln, eftersläpning i roderverkan), vilket gör det mindre lämpat för skoländamål. Då fpl S 5 numera användas för skoländamål synes kassation av fpl befogad.
Fpl lämpligt för instruktionsändamål.
Kasserat 1943-11-03. Fpl skall användas för instruktionsändamål.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: 477, S 5B

Inläggav Bengt Ekbladh » 16 okt 2019, 20:30

477, S 5B

Hansa med kabin.
Enda S 5B... och som tydligen ett tag? (hur länge?) flögs med kabin

Kolla Flyg nummer 14/1945
Läs vidare vad Lea skriver::(med bild)
https://lae.blogg.se/2018/october/hansa ... WR65aJVg1U
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6779
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle


Återgå till S 5, Heinkel He 5 Hansa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron