59 / 259 / 459, S 5A

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

59 / 259 / 459, S 5A

Inläggav Lars Larsson » 25 jan 2014, 23:38

59 / 259 / 459
S 5A
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av Svenska Aero, Lidingö
c/n: 48
Tillverkningsår: 1928


1928 Levererad till F2,märkning 259,2459,2-59,2-86,2-51
1928-06-15 Godkänd
1940-10-18 Kasserad pga förslitning.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 59 / 259 / 459, S 5A

Inläggav Leif Fredin » 05 jul 2014, 09:47

HE 5/t
259
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkare: Svenska Aero A.B., Lidingö
Tillverkningsnummer: 48

Godkänt 1928-06-15
Numrerat 259
Förråd 1928-07. Motor typ Bristol Jupiter VI nr 6340. Utbytt mot nr 6320.
1928-07-01. Typbeteckning S 5A enligt TB nr T.277 daterad 1928-05-31
CFV. 1928-08
I tjänst 1928-09
Till CFV 1928-10-12. Motor typ BJ VI nr 6341 inmonyerad
I tjänst) 1929-02-28.
Förråd 1929-04-27.
I tjänst 1929-05-02.
Till CFV 1929-06-17. Motor typ BJ VI nr 6208 inmonterad.
I tjänst 1929-06-25.
Flottörbyte 1929-07-11. Shortflottörer avmonterade. Nr 286 och 261 påmonterade.
Flottörbyte 1929-07-26. Shortflottörer påmonterade.
F.S. Kustflottan 1929-07-22.
1929 jämförande prov med flottörer typ Short och typ S 5A, V-formade.
Shortflottörer nedmonterade 1929-08-08.
Till CFV 1929-08-28. Motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6213 inmonterad.
I tjänst 1929-09-15.
Förråd 1929-10-12.
Till CFV 1929-10-14. Shortflottörer nr 413 och 414 inmonterade.
Förråd 1929-10-30.
I tjänst 1929-11-11.
Förråd 1930-01-13.
I tjänst1930-03-26.
Förråd 1930-04-24.
I tjänst 1930-04-25.
Shortflottörer nedmonterade 1930-05-04.
I tjänst 1930-05-05.
Förråd 1930-05-20.
Verkstad 1930-05-21. Motor typ BJ VI nr 6335 inmonterad
I tjänst 1930-08-11.
Verkstad 1930-08-22.
I tjänst1930-09-04.
Verkstad 1931-03-23.
I tjänst 1931-05-05.
Motorbyte1931-08-31. Motor typ BJ VI nr 6444 inmonterad.
I tjänst1931-09-03.
Förråd 1931-10-10.
Till Stabens Flygavdelning 1931-11-12 som lån.
Förråd 1931-11-20.
Numrerat 2459 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
I tjänst 1931-12-01.
Förråd 1932-01-11. Översyn.
I tjänst 1932-07-20.
Förråd 1932-10-08.
I tjänst 1932-10-10.
Förråd 1932-10-14.
I tjänst 1932-12-09.
Motorbyte 1933-04-19. Motor typ BJ VI nr 6208 inmonterad.
I tjänst 1933-05-29.
Förråd 1933-08-15.
I tjänst 1933-08-31.
Förråd 1933-10-03.
Till F 5 1933-10-21 som lån.
Till CVV 1933-11-10. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6213 inmonterad.
Förråd 1934-07-03.
I tjänst 1934-07-05.
Förråd 1934-10-17.
I tjänst 1934-11-05.
Förråd 1934-11-08.
Till CVV 1934-11-15. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6341 inmonterad.
I tjänst 1935-05-08.
Förråd 1935-09-01.
Till CVV 1935-09-07. Grundöversyn. Motor typ BJ VI nr 6211 inmonterad. Avdriftsmärken å stabilisatorn

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 2-59
Registreringsnummer 459 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Förråd 1936-10-19.
I tjänst 1936-11-24.

Nödlandning 1936-11-27 vid Östra Ryds kyrka.
Motor: BJ VI nr 6211
Ff fanjunkare N O Andersson oskadad
Orsak till nödlandning: Bensinbrist.

Fpl nedmonterat och transporterat till Hägernäs och åter monterat. En spricka å flygkroppens högra infästningsöra för stabilisatorstöttan svetsad, Mellersta distansrörets främre bult ersatt.

Förråd 1937-01-08.
I tjänst 1937-04-15.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1937-10-09.
Till CVV 1937-10-22. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6443 inmonterad. Impregnerat med W 27 och W 28.
Förråd 1938-04-27.
I tjänst 1938-04-29.

Nödlandning 1938-08-25 vid Othem
Motor: BJ VI nr 6443
Ff resoffasp. Cewers oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp på grund av bensinbrist i höger tank, varvid motorpumpen sugit enbart luft.
Skador flygplan: Ett spant bräckt (fack 1) å höger flottör. Färgen avskrapad på båda flottörernas bottnar.
Beräknad reparationskostnad 95:- kr


Bild

Fpl provfluget 1938-08-30 utan anmärkning. Intet fel å motorn.
Förråd 1938-10-05.
Till CVV 1938-10-10. Mindre översyn. Motor typ BJ VI nr 6339 inmonterad. Flottörer typ S 5A med V-botten
Förråd 1939-04-18.
Formation 1939-04-19.
Förråd 1939-09-03. Mindre reparation.
Formation 1939-09-09.

Nödlandning 1939-12-29
Total gångtid: 1742.45 tim
Motor: BJ VI nr 6213
Total gångtid: 1619.15 tim
Besättningen ff kadett Ulf Cewers, fs löjtnant Johansson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorfel.
Skador motor: Cyl 6 uppfläkt c.a 15 cm utmed sidan vinkelrät mot flänsarna. Brott på huvudvevstaken invid vevstakshuset. Kolvarna nr 6 och 2 fastkilade i cylindertoppen, troligen brott på vevstaken till cylinder nr 2.

Ur protokoll:

Kadett Cewers anförde i huvudsak följande:
C. var förare i fpl 59 vid tillfället för motorhaveriet.
Under spaningsflygning med fpl 59 den 22/12 1939 förmärktes med hänsyn till gångtiden normal oljerök från motorn, Efter ungefär 1 timmes flygning tilltog rökbildningen märkbart, varför jag i samråd med spanaren lt Johansson beslöt företaga landning i närheten av kusten eftersom landning till havs på grund av kraftig dyning ej var möjlig. Ungefär 3’ från land uppstod så kraftiga smällar i motorn, varvid mycket kraftig oljerök uppstod, att nödlandning måste företagas. Efter c:a 1 timmes tid erhölls bogsering till Flygstation, Karlskrona.

Uppläst och vidkänt:
Ulf Cewers
Kadett

Löjtnant Andersson anförde i huvudsak följande:
att motorn vid starten ifrågavarande flygning hade en gångtid av c:a 126 timmar,
att motorn vid starten fungerade utan anmärkning,
att motorn tidigare fungerat utan anmärkning,
att skadorna på motorn såvitt vid förbandet kunnat utrönas utgjordes kannbrott och hål cylindern 6.

Uppläst och vidkänt:
C. Andersson
Löjtnant.

Motorbyte 1940-01-13. Motor typ BJ VI nr 6335 inmonterad.
Verkstad 1940-02-09. Liten översyn.
Formation 1940-04-05.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 2-51
Motorbyte 1940-08-03. Motor typ BJ VI nr 6208 inmonterad.
Kasserat 1940-10-18
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 59 / 259 / 459, S 5A

Inläggav Bengt Ekbladh » 09 aug 2016, 15:39

S 5A 59 / 259 / 459

Angående ””Nödlandningen 1936-11-27 vid Östra Ryds kyrka.
Motor: BJ VI nr 6211
Ff fanjunkare N O Andersson oskadad
Orsak till nödlandning: Bensinbrist.
Fpl nedmonterat och transporterat till Hägernäs och åter monterat. En spricka å flygkroppens högra infästningsöra för stabilisatorstöttan svetsad, Mellersta distansrörets främre bult ersatt. ””

Bild finns i ”Heinkelflyg i Sverige” av Mikael Forslund sid 90..(+ en bild till tagen framifrån)
Bildtexten säger::
””27 nov. 1936 tvingades flygföraren N.O.Andersson nödlanda med sin S 5A, F2-59,..(.459 ) på en åker framför Rydbo kyrka pga. bränslebrist.Det gick tydligen bra i det fuktiga gräset.
Obs blindflygningshuven,””
Kan sägas att motor vid tillfället var BJ VI nr 6211 och har inte noterat någon kostnad....!
Planet fördes till F2 Hägersten för genomgång.
459 kasserades först 1940-10-18.
Bengt Ekbladh
 

Re: 59 / 259 / 459, S 5A

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 jan 2019, 19:51

59 / 259 / 459, S 5A
...
Flygplan S 5 efter nödlandning på gärde vid Östra Ryds kyrka.
Flygplan märkt nr 59 från F 2 uppställt på gärde med folksamling bakom.

https://digitaltmuseum.se/011013013227/ ... ia?slide=0
Bengt Ekbladh
 


Återgå till S 5, Heinkel He 5 Hansa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst