2352, J 20

I tjänst 1941-1945
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2352, J 20

Inläggav Lars Larsson » 24 nov 2013, 17:35

2352
J 20
Typ: Reggiane Re 2000 Falco I
Tillverkad av Officine Meccaniche Reggiane SA,Milano,Italien
c/n: 417
Tillverkningsår: 1942


1943-01-26 Till F10 Kod F10-52, F10-27
1943-02-09 Godkänd
1943-06-10 Haveri på Bulltofta.Motorskärning i starten.Ff CF10 överste Knut Zachrisson skadades (knäskada).Fpl reparerades.
1945-02-22 Kasserad,full gångtid.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3151
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 2352, J 20

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 nov 2013, 20:48

J 20 2352

om haveriet 1943-06-10 på Bulltofta. Motorskärning i starten.Ff CF10 överste Knut Zachrisson skadades (knäskada).Fpl reparerades.

Beräknades kosta 240000:- och motor var nr. 5948
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6584
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 2352, J 20

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 okt 2015, 17:44

Lars Larsson skrev:2352 J 20
1943-01-26 Till F10 Kod F10-52, F10-27
1943-02-09 Godkänd
1943-06-10 Haveri på Bulltofta.Motorskärning i starten.Ff CF10 överste Knut Zachrisson skadades (knäskada).Fpl reparerades.
1945-02-22 Kasserad,full gångtid.
Gångtid:


Bengt Ekbladh skrev:J 20 2352
Om haveriet 1943-06-10 på Bulltofta. Motorskärning i starten.Ff CF10 överste Knut Zachrisson skadades (knäskada).Fpl reparerades.
Beräknades kosta 240000:- och motor var nr. 5948


Bild av tillbudet/nödlandningen 1943-06-10 ::,efter start F10/Bulltofta inträffar motorstopp och Knut Zachrisson hamnar på en åker söder om fältet.
Planet var märkt 10-52.
Bilden finns i SFT 5/2015 sid 42.
”Swedish Fighter Colours”/Forslund/Vallet säger W/O....men J 20-2352 sägs av andra källor få, efter rep.överta 2327:s kod –27.......(2327 totalhavererade 1943-08-18).
""2352 flög vidare och efter uppnådd full ggt. kasseras 1945-02-22"".

Nu undrar jag::repararades verkligen 2352 till flygande plan trots att kostnaden beräknades till 240000:- 1943?
Dock kan sägas att motor nr. 5948 senare hamnade i J 20 2326, som havererade vid koll. med 2318, 1944-08-02.

Någon som har meruppgifter om J 20 2352 öden mellan haveriet och kasseringen 1945-02-22?
Enda jag hittar är ”motorbytet!”
Min teori ! 2352 användes som reservdelsplan.
Det som kan emotsäga detta är om någon har en bild av en J 20:a med kod 10-27 och är taget säg mellan 1943-07----1945-02.
Kan du räta ut frågetecknen?
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6584
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 2352, J 20

Inläggav Leif Fredin » 14 okt 2015, 20:26

2352
J 20
Typ: Reggiane Re 2000 Falco I
Tillverkare: Officine Meccaniche Reggiane S.A., Milano,Italien
Tillverkningsnummer: 417

Provflygningsprotokoll godkänt 1942-04-13
1 besiktning 1942-05-08.
Slutbesiktning 1942-05-29. Motor typ P XI Bis RC 40 nr 5948
Till CVM för montering 1942-06
Arbetet påbörjat 1942-10-28
Anmält klart 1942-12-30
Levererat till F 10 1943-01-26
Godkänt 1943-02-09
Märkning 10-52

Haveri 1943-06-10 vid Sallerupsvägen, sydväst Bulltofta, märkning 10-52, tillhörde 1.div/F 10.
Motor: PP XI nr 5948
Flygförare: Överste Knut Zachrisson.
Orsak till haveri: Motorskärning.
Skador flygplan: Totalhaveri å vingställ, motorfundament och landningsställ. Större skador å flygplanskropp.
Skador besättning: Skada å höger knä.
Beräknad reparationskostnad: 240.000:-

Till CVM 1943-07-19 för stor översyn, haverireparation
(Märkning 10-27 1944-10)
Kasserat 1945-02-22
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst