2304, J 20

I tjänst 1941-1945
Antal i Flygvapnet: 60 st

2304, J 20

Inläggav Lars Larsson » 24 nov 2013, 16:21

2304
J 20
Typ: Reggiane Re 2000 Falco I
Tillverkad av Officine Meccaniche Reggiane SA,Milano,Italien
c/n: 296
Tillverkningsår: 1941


1941-09-26 Till F10 Kod F10-4
1941-10-03 Godkänd
1945-03-21 Kasserad,full gångtid.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 1981
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 2304, J 20

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 nov 2013, 18:48

J 20 2304

Var den ena av st.2 J 20 som flögs till Sverige (de övriga ankom per järnväg), (det andra planet var J 20 2303)

Start från Milano 1941-09-18 med ett antal Capronis som oxså skulle flygas hem.
Vid mellanlandning i Mynchen slutar en magnet funka och ny måste rekvieras från Italien.
Först 1941-09-26 landar 2304 på Bulltofta, 5 dagar efter att 2303 anlänt.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 4989
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 2304, J 20

Inläggav Leif Fredin » 25 nov 2013, 09:25

Förråd 1941-09-26 med motor typ PP XI nr 5179
Tygverkstad 1941-10-07 för översyn av fpl och motor
Formation 1941-10-23
Till CVM 1942-02-14 för inskjutning av ksp
Till F 10 1942-04-17
F 10 formation 1942-05-01

Haveri 1942-05-11. Kollision med bensinpump vid utkörning till parkeringslinje. Märkning 10-4.
Motor typ PP XI nr 5410
Flygförare vpl furir Gunnar Elfsberg
Skador flygplan: Höger vinges framsida, undersida samt skevningsroder skadade.
Beräknad reparationskostnad: 6.000:- kr.

Haveri 1942-06-10 vid Rinkaby. Märkning 10-4.
Motor typ PP XI nr 5410
Flygförare vpl Lennart Smith
Orsak till haveri: Motorskärning.
Skador motor: Stora skador å cylinder nr 1 med tillhörande kolv.
Beräknad reparationskostnad: 2.000:- kr.

Motor typ PP XI nr 5501 inmonterad 1942-06-10
Verkstad 1942-06-29
Formation 1942-07-15

Haveri 1942-08-26. Vitmetallspån konstaterade i oljesumpen. Märkning 10-4.
Motor typ PP XI nr 5501

Motorbyte 1942-08. Motor typ PP XI nr 5608 inmonterad

Haveri 1942-09-02. Metallspånor konstaterats i oljesumpen. Märkning 10-4.

Haveri 1942-09-07. Brand i fpl efter start av motor. Märkning 10-4.
Motor typ PP XI nr 5608
Flygförare fänrik E. von Celsing
Orsak till haveri: Fpl eldskadat vid start på grund av att bensin spillts och avgasflammor antänt densamma vid start av motorn.
Skador flygplan: Instrument, instrumentbräda samt plåtar skadade.
Skador motor: Ledningar skadade.
Beräknad reparationskostnad 15.000:- kr

F 10 verkstad 1942-09-08
Till CVM 1942-10-07 för reparation efter brand och motorbyte. Motor typ PP XI nr 5405 inmonterad.
Till F 10 1943-06-04
Formation 1943-07-01

Haveri 1943-08-09 vid fält 3 (Ripa). Motorskärning under flygning. Märkning 10-4.
Motor typ PP XI nr 5405
Flygförare Kadett H. E. Rudenschöld
Beräknad reparationskostnad: 4.000:- kr.

Till CVM 1943-08-09
Motor typ PP XI nr 5408 inmonterad 1943-08-21
Till F 10 1943-09-27
Formation 1943-10-04

Haveri 1944-02-23, märkning 10-4.
Motor typ PP XI nr 5408
Flygförare: Vpl ff Nordlund
Orsak till haveri: Cylindertopp sprucken
Skador motor: Samtliga cylindrar och kolvar i främre stjärnan samt vevhuset skadade.
Beräknad reparationskostnad: 13.000:- kr.

Verkstad 1944-02-29 för motorbyte. Motor typ PP XI nr 6204 inmonterad.
Formation 1944-04-06
(KrA, Flygförvaltningen, Materielavdelningen, Kontrollbyrån (Mk), Serie EIII, volym nr 4, Fpljournalkort över

CVM 1945-03-09

Kasserat 1945-03-21 Flygtid 295:55 tim. Antal flygningar 542 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3923
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst