2562 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2562 J 11

Inläggav Leif Fredin » 26 mar 2014, 20:23

2562
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 1000

Kontrollfluget 1941-05-24
Avsänt från Turin 1941-06-11
Till CVM för uppmontering.
Påbörjad 1941-07-02.
Anmält klar för avhämtning 1941-07-23.
Godkänt 1941-07-18
Levererat till F 9 1941-07-24. Motor typ Fiat A 74 nr 1386
Formation 1941-08-12
Förråd 1941-09-23
Formation 1942-01-20

Haveri 1942-08-19. Skuren motor. Märkning 9-39
Motor: Fiat A 74M nr 1386
Ff kadett Wikner oskadad
Orsak till haveri: Brusten vevstake.
Skador motor: Vevstake till cylinder 2 brusten. Den har nitat till samtliga cylindrar i bakre raden. Kolvar, cylindrar, vevkrans kassabelt.

Haveri 1942-10-01 vid F 9, Säve. Märkning 9-39, tillhörde 3/F 9
Total gångtid: 92 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1610
Total gångtid: 77 tim
Flygförare: vpl ff Peterson oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop.
Skador flygplan: Höger över- och undervinge samt höger höjdroderhalva skadade.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 25.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Vpl ff Peterson förare i fpl 2562 den 1/10 1942, Ground-loop vid inkörning efter flygning. Ving- och höjdroderskador.

Vpl ff Peterson anförde i huvudsak följande:
att han vid inkörningen efter landningen hade sidvind;
att fpl under denna körning plötsligt svängt upp mot vinden;
att han ansatt motsidroder för att stoppa svängen:
detta misslyckades och fpl gjorde en ”ground-loop” med skada som följd;
att bromsarna fungerade väl.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
För sent parerad ”ground-loop”, orsakad av sidvind.

Save den 23/11 1942
K.E. Karlsson
Förhörsledare
Carl Lothigius
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Föraren anses ej hava brustit i tillbörlig aktsamhet.
Kronan vidkännes kostnaden.

Säve den 30/11 1942
M. Bång
Depåchef
/R.A. Sandberg

Haveri 1943-01-11 vid F9, Säve. Märkning 9-39, tillhörde 3/F 9
Total gångtid: 151.30 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1619
Flygförare vpl ff 320 57/41 Otto Johansson oskadad
Orsak till haveri: Kollision på grund av bromstryck ±0.
Skador flygplan: Höger landningsställsben samt strävor och infästningspunkter skadade.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 1.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri med fpl 2562 i samband med körning på marken.

Vpl ff Johansson anförde i huvudsak följande:
att han under flygning upptäckt att trycket i luftsystemet varit -0 och alltså förstått, att bromsarna icke fungerade;
att han vid inkörning till hangar nr 8 efter landningen dock icke tagit tillräcklig hänsyn till detta förhållande utan kört med normal hastighet;
att han då han skulle svänga åt vänster för att köra från bana nr 1 till hangaren icke kunnat styra fpl i kurvan;
att han kuperat motorn för att sålunda stoppa fpl;
att detta misslyckades och att fpl kolliderat med landgången mellan hangarerna och bana nr 1 med haveri som följd.

Uppläst och vidkänt:
Otto Johansson
Vpl ff

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Bromsfel i samband med oförsiktig körning på marken.

Säve den 11/1 1943.
K E Karlsson
Förhörsledare
Einar Tehler
Protokollförare

Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.

Säve den 23/1 1943
M. Bång
Depåchef
/R.A. Sandberg.

Haveri 1943-06-01 vid F 9, Säve. Märkning 9-28, tillhörde 2/F 9
Motor: Fiat A74M 1463
Flygförare: Kadett 527-28-39 Morgan Henry Lindström
Orsak till haveri: Ground loop vid inkörning efter landning.
Skador flygplan: Vänster undervinge och höjdroderhalva skadade.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 5.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Kadett Lindström gjorde inkörning efter flygning ground-loop, varvid vänster undervinge och vänster höjdroder skadades.

Kadett Lindström anförde i huvudsak följande:
Då han övertog fpl 28 anmälde mekanikerna att vänster broms fungerade. Under utkörningen kontrollerade han bromsarna och konstaterade dålig verkan på vänster broms. Landningen skedde med låst sporre och under utrullningen användes ej bromsarna. Inkörningen ägde rum på gräset med frikopplad sporre. Under inkörningen som skedde med lägre hastighet än normalt fick fpl en svag tendens att svänga upp åt höger och då det rullade ut på landningsbanan resulterade denna tendens i ground-loop åt höger med angivna skador som följd. Resten ab inkörningen skedde med hjälp av mekaniker.

Uppläst och vidkänt:
M Lindström
Flygkadett.

Kapten Peyron anförde i huvudsak följande:
Han hade åsett ifrågavarande fpl landning och inkörning. Vinden hade vid tillfället varit relativt hård och praktiskt taget rak sidvind från höger. Det hade varit tydligt att ff redan från inkörningens början haft svårt att klara densamma. Med hänsyn till de svårigheter, som förefunnos (hård vind, dålig bromsverkan på vänster hjul) hade farten varit alldeles för hög. Ff borde hava stannat och inväntat hjälp. Haveriet hade enligt P:s mening orsakats av bristande omdöme under körning på marken.

Uppläst och vidkänt:
L Peyron
Kapten

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Då föraren visste att vänster broms fungerade dåligt borde han efter landningen ha inväntat mek för att erhålla hjälp vid inkörningen. Genom att ha underlåtit detta måste kadett Lindström anses icke hava iakttagit tillräcklig försiktighet vid inkörningen.

Säve den 9/6 1943
K Lagerström
Förhörsledare
Gunnar Lindelöf
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.

Säve den 16/6 1943
M Bång
Depåchef
/R A Sandberg.

Ej fluget sedan 1944-10-18”
Till Svensk Flygtjänst AB 1946-01-25 som reservdelar enlig MA 798:71
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 11, Fiat C.R.42

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst