2544 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2544 J 11

Inläggav Leif Fredin » 25 mar 2014, 11:58

2544
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 922

Kontrollfluget 1941-04-09
Avsänt från Turin 1941-05-03
Till CVM för uppmontering.
Påbörjad 1941-05-24.
Anmält klar för avhämtning 1941-06-07.
Levererat till F 9 1941-06-09. Motor typ Fiat A 74 nr 1230
Märkning 9-32 (1941-06-13)
Godkänt 1941-06-20
Förråd 1941-10
Formation 1942-01-14
Till CVM 1942-02-01

Haveri 1942-05-07 vid Säve. Märkning 9-32
Motor: Fiat A74M nr 1230
Ff kapten Karl Erik Karlsson oskadad
Orsak till haveri: Ground loop efter landning bana 5.
Skador flygplan: Höger under- och övervinge, höger stabilisator och höger höjdroder skadade.
Beräknad reparationskostnad 17.000:- kr

Haveri 1943-05-11 vid F 9, Säve. Märkning 9-32, tillhörde 3. div F 9
Total gångtid: 201.40 tim
Motor: Fiat A74M nr 1227
Total gångtid: 56.10 tim
Flygförare vpl ff korpral 325-35-40 Curt Birger Persson oskadad
Orsak till haveri: Kollision under körning på marken.
Skador flygplan: Höger undervinge skadad.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 1.500:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
att vpl ff 325-35-40 Persson under körning på marken kolliderat med en lufttub.

Vpl ff 325-35-40 Persson anförde i huvudsak följande:
att väglaget varit blött och slirigt;
att han under inkörning kört mot sin parkeringsplats;
att han gjort en vänstersväng för att parkera; härvid anslöts två mekaniker för att bromsa i vänstersvängen;
att det norra fpl på parkeingslinjen i detta ögonblick körde fram, varvid P. beslöt att parkera på dess plats och observerade då ej en lufttub, som stått skymd av det framkörande fpl; se bifogad skiss.
att bromsarna inte tagit i svängen, varför radien blivit så stor att fpl kolliderat med en lufttub, som var placerad å parkeringsplatsen;
att P. ej förrån i sista delen av svängen kunnat se tuben, då denna varit skymd av hans fpl och att det då varit för sent för att undvika kollision;
att mekanikerna dock med tecken varnat för tuben i så god tid, att det med normalt fungerande bromsar skulle varit möjligt att stanna fpl;
att bromsarna under den tidigare delen av inkörningen fungerat normalt;
att den dåliga bromsverkan troligen berott på våta å bromsbanden.


Bild

Vk 131 Kruse anförde i huvudsak följande:
att han vitsordade ff Perssons uppgifter.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att visst slarv förelegat från förarens sida, då denne bort köra upp på parkeringslinjen med en väl uttagen sväng, men att förmildrande omständigheter föreligga, då lufttuben varit skymd av tidigare parkerat fpl och att bromsarna på grund av väta varit dåliga.

Säve den 12/5 1943
K E Karlsson
Divchef

Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.

Säve den 19/5 1943
M Bång
Depåchef
/R A Sandberg

Överlämnat till F 13 1944-07-10 som lån. Motor typ Fiat A74 nr 1546
Propellerskott 1944-08-25

Haveri 1944-09-13 vid Fält 10. Märkning 9-35. (1.div/F 13)
Övningens natur: landning efter uppdrag under
flygvapenövning.
Motor: Fiat A74 nr 1546
Ff aspirant Roos oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av hastigheten vid landning. Föraren sökte svänga vid fältgränsen med ground loop till följd.
Skador flygplan: Landningsställ, höger undervinge samt höjdroder skadade.
Skador motor: Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 19.000:- kr

Verkstad 1944-09-14; haverireparation
Kassationsförslag 1944-10-05. Gångtid total 368 tim, efter LF 73 tim. Antal flygningar 538 st. Fpl tot hav 1944-09-13
Kasserat 1944-11-08.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 11, Fiat C.R.42

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst