2533 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

2533 J 11

Inläggav Leif Fredin » 24 mar 2014, 16:13

2533
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 871

Kontrollfluget 1941-03-11
Avsänt från Turin 1941-04-03
Till CVM för uppmontering.
Påbörjad 1941-05-02.
Anmält klar för avhämtning 1941-05-14.
Levererat till F 9 1941-05-15. Motor typ Fiat A 74 nr 1220
Märkning 9-26 (1941-05-15)
Godkänt 1941-05-16
Märkning 9-26 (1941-09-20)
F 9 förråd 1941-11-07
Till CVM 1941-12-12
Formation 1942-01-27
Märkning 9-2 (1942-03-26)
Motor typ Fiat A 74 nr 1155 inmonterad vid F 21 verkstad 1942-06-08

Haveri 1942-11-17 vid F 9, Säve. Märkning 9-2, tillhörde 1/F 9
Total gångtid: 199.20 tim
Motor: Fiat A74M nr 1155
Total gångtid: 113.45 tim
Flygförare vpl ff Armfelt oskadad
Orsak till haveri: Motorn skurit.
Skador flygplan: Inga.
Skador motor: Motorn skurit.
Beräknad reparatiopnkostnad: 1.000:-

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Se anmälan

Stnavdchefen med
anmälan.

Till Chefen för 1. div F 9.

Härmed får jag vördsamt anmäla att motor 1155 i fpl 2533 denna dag har skurit.
Förare vid de senaste fyra flygningarna: 16/11 Vpl ff Palm, 17/11 Vpl ff Cassel, Asp Appelgren, Vpl ff Armfelt.
1, mek: Furir Törnquist.
Fpl gångtid: 199 t 20 m
Motorns gångtid: 113 t 45 m

Säve den 17 november 1942.
S Edstam.
Stnavdchef.

Vpl ff Palm anförde i huvudsak följande:
Han var 16/11 beordrad deltaga i divisionsflygning med flygplan 2/2533. Han använde under flygningen ett motorvarv av 2100 v/min och motsvarande ingastryck. Motorinstrumentens värden voro normala. Motorn gick mycket bra.

Vpl ff Cassel anförde i huvudsak följande:
Han var 17/11 beordrad utföra navigeringsflygning Säve – Jönköping – Trollhättan – Säve. Han an-vände ett motorvarv av 2100 v/min och en ingastryck av 55 cm Hg. Motorinstrumentens värden voro samtliga normala. Motorn gick utan anmärkning.

Vpl ff Appelgren anförde i huvudsak följande:
Han var 17/11 beordrad utföra roteflygning. Han använde ett motorvarv av 2000 v/min och motsvarande ingastryck. Motorinstrumentens värden voro normala. Motorn gick u a.

Vpl ff Armfelt anförde i huvudsak följande:
Han var 17/11 beordrad utföra navigeringsflygning Säve – Jönköping – Trollhättan – Säve. Han använde ett motorvarv av 2100 v/min och motsvarande ingastryck. Motorinstrumentens värden voro normala. Motorn gick utmärkt. Efter landningen konstaterades att motorn skurit

Furir Törnqvist anförde i huvudsak följande:
Han var 1. mek å fpl 2/2533. Dagen före motorskärningen hade han tagit sumprov efter avslutad flyg-ning för dagen. Sumpprovet var utan anmärkning. Fpl gick 17/11 u a. Sumpprov togs 17/11 efter avslutad flygning, varvid konstaterades, att motorn skurit.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Oförklarligt.

Säve den 19/11 1942
G Swanlund
Förhörsledare
Svante Nordquist
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Förarna anses ej ha brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan vidkännes kostnaderna.

Säve den 27/11 1942
M. Bång
Depåchef
/R.A. Sandberg

Förråd 1942-11-18
Verkstad 1943-02-02; liten översyn, motorbyte. Motor typ Fiat A74 nr 1467 inmonterad.
Formation 1943-07-02
Motor typ Fiat A74 nr 1352 inmonterad 1943-08
Motor typ Fiat A74 nr 1469 inmonterad 1943-10
Verkstad 1943-12-23
Formation 1944-01-31

Haveri 1944-07-24 vid Rinkaby. Märkning 9-30
Motor: Fiat A74 nr 1469
Ff aspirant Hultén oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning.
Skador flygplan: Vänster vingställ, vänster landställsben, sporrvagga, kropp och prop skadade. Totalhaveri.
Beräknad reparationskostnad 60.000:- kr

Kasserat 1944-09-04. Gångtid total 372 tim, efter LF 172 tim. Antal flygningar 566 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 11, Fiat C.R.42

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron