2526 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2526 J 11

Inläggav Leif Fredin » 21 mar 2014, 13:57

2526
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 824

Kontrollfluget 1941-02-27
Avsänt från Turin 1941-03-21
Till CVM för uppmontering.
Påbörjat 1941-04-17.
Godkänt 1941-04-22
Levererat till F 9 1941-04-29 med motor typ Fiat A 74 nr 1149
Formation 1941-04-30
Märkning 9-21 (1941-05-13)

Haveri 1941-08-02. Märkning 9-21

Till CVM 1941-08-02 för reparation, översyn
Levererat till F 9 1941-04-29. Motor typ Fiat A 74 nr 1149
Formation 1941-12-01
Förråd 1941-12-02
Formation 1942-01-15
Märkning 9-26 (1942-02-27)

Haveri 1942-09-24. Märkning 9-26
Motor: Fiat A 74M nr 1383
Ff resoffasp vpl Holger oskadad
Orsak till haveri: Ground loop, dels i samband med landning, dels under körning på marken.
Skador flygplan: Vänster över- och undervinge, vänster höjdroder samt vänster stabilisator deformerade.
Beräknad reparationskostnad 20.000:- kr

Haveri 1942-11-11 vid F 9, Säve. Märkning 9-26, tillhörde 2/F 9
Total gångtid: 206.35 tim
Motor: Fiat A74M nr 1383
Total gångtid: 68.50 tim
Flygförare överste Magnus Bång oskadad
Orsak till nödlandning: Ground-loop.
Skador flygplan: Vänster övervinge, vänster undervinge och vänster höjdroderhalva deformerade.
Skador motor: Inga.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 18.000:- Kr.

Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Ground-loop i samband med utrullning efter landning.

Överste Bång anförde i huvudsak följande:
att han landat på bana nr 3,
att landningen var fullständigt normal,
att efter en kort utrullning en kraftig ”sporrjazz” uppstod,
att fpl härigenom blev svårt att styra och så småningom rullade av banan och gjorde en ground-loop åt höger, som inte kunde hävas.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Groundloop i samband med utrullning efter landning. Med hänsyn till att att landningen skedde på bana och att ”sporrjazz” uppstod, vilket avsevärt försvårade kurshållningen i utrullningen, synes ingen kunna göras ansvarig för haveriet.
Åtgärder synas böra vidtagas i syfte att förhindra sporrens tendenser att vilja ”jazza” vid landning på bana.

Säve den 18/11 1942
L. Peyron
Förhörsledare
H. Heidenstam
Protokollförare

Beslut:
Föraren anses ej brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan vidkännes kostnaden.

Säve den 26/11 1942

M. Bång
Depåchef
/R.A. Sandberg.

Haveri 1944-01-12. Märkning 9-26
Motor: Fiat A 74M nr 1377
Ff vpl Johansson oskadad
Orsak till haveri: Fpl 2526 har under uppkörning rullat fram och kolliderat med hangar 7 samt med i hangaren placerat fpl Sk 11 nr 564.
Skador flygplan: Samtliga vingar deformerade.
Skador motor: 3 cylindrar skadade, cylinderöronen avslagna.

Överlämnat till F 13 1944-07-10 som lån. Motor typ Fiat A74 nr 1383
Återlämnat till F 9 1944-10-18. Till förråd
Till Svensk Flygtjänst AB 1946-01-25 som reservdelar enligt MA 798:71
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 11, Fiat C.R.42

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron