2525 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2525 J 11

Inläggav Leif Fredin » 21 mar 2014, 11:35

2525
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 823

Kontrollfluget 1941-02-27
Avsänt 1941-03-21
Godkänt 1941-04-22
Till CVM för uppmontering. Påbörjat 1941-04-24. Anmält klar för avhämtning 1941-05-08
F 9 formation 1941-05-11 med motor typ Fiat A 74 nr 1148
Märkning 9-20 (1941-05-13)

Haveri 1941-07-25. Märkning 9-20
Motor: Fiat A 74M nr 1148
Ff Hjelm oskadad
Orsak till haveri: Skärning.
Skador motor: Metallspån i oljesumpen, skärning.

Verkstad 1941-07-25; motorbyte. Motor typ Fiat A 74 nr 1300 inmonterad
Formation 1941-08

Bild

Haveri 1942-01-14. Märkning 9-20
Motor: Fiat A 74M nr 1300
Ff vpl Dan Ericson oskadad
Orsak till haveri: Skärning.
Skador motor: Motorn skurit.

Märkning 9-20 (1942-03-19)

Haveri 1942-11-09 vid F 9, Säve. Märkning 9-8, tillhörde 1/F 9
Total gångtid: 210.00 tim
Motor typ Fiat A74R nr 386
Total gångtid: 98.15 tim
Flygförare vpl ff Kurt Edenholm oskadad
Orsak till haveri: Fpl kört mot plankvandring vid landning.
Skador flygplan: Landningsställ bortslaget. Underrede skadat. Propellern skadad. Höger undervinge skadad.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 25.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Furir Edenholm var 9/11 omkr kl 0900 – 1000 beordrad utföra höjdflygning och skjutning. Efter avslutad flygning landade han på bana 5, rullade utanför banan och mot en plankvandring, varvid landningsställt gick av och fpl gick på nosen.

Till Chefen för 1.div F 9.

Härmed får jag vördsamt anmäla att fpl 8/2525 denna dag havererat vid landning.
Förare: vpl ff Edenholm
Fpl gångtid: 210.00 tim 00 m.
Motorns gångtid:98 t 15 m.

Säve den 9/11 1942
S. Edstam
Stnavdchef.

Vpl ff, furir Edenholm anförde i huvudsak följande:
Han ansatte landning å bana 5 cirka 150 m in på banan på dennas vänstra del. Sättningen var normal, men med något för hög fart. Strax bortom korsningen av banorna rullade han av banan åt vänster. Han bromsade utan verkan och kunde ej stanna innan plankvandringen utan körde mot denna, varvid fpl havererade. Han hade med avsikt satt sig på banans vänstra del, dels för att undvika en vattensamling på högra delen av banan, dels emedan fpl stodo parkerade på banans högra sida cirka 300 m från slutet av densamma. Vinden låg rätt i bana 5 och var mycket svag, varför rullsträckan blev ovanligt lång. En bidragande orsak till att han rullade av banan var, att han irriterades av på banan uppställda fpl.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Ff Edenholm har landat med för stor hastighet och för långt in på banan. Genom att svag vind var rådande och genom att fpl stodo parkerade på bana 1 och tydligen gjorde ff nervös så att han styrde utanför banan och därigenom ej kunde bromsa, hade ff ingen möjlighet annat än att köra på plankvandringen, Jag får därför vördsamt föreslå att saken hänskjutes till krigsrätt i och för utrönande av ff ansvar i det inträffade.

Säve den 9/11 1942
G. Swanlund
Förhörsledare
Svante Nordquist
Protokollförare

Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.
Säve den 17/11 1942
M. Bång
Depåchef

Till CVM 1944-06-05 för liten översyn, motorbyte. Motor typ Fiat A74 nr 1222 inmonterad
Till F 9 1944-10-25
Gångtid i Flygvapnet 349.35 tim. Antal flygningar 506 st.

Försålt till Svensk Flygtjänst AB, Stockholm enligt MV 798:11 daterad 1945-03-23. Pris 200:- kr per fpl (beräknat skrotvärde)
Till Svensk Flygtjänst AB 1945-04-23

Registrerat SE-AOM
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 11, Fiat C.R.42

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst