2518 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2518 J 11

Inläggav Leif Fredin » 21 mar 2014, 10:21

2518
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 776

Kontrollfluget 1941-02-16
Avsänt från Turin 1941-02-24
Till CVM för uppmontering.
Påbörjad 1941-03-31.
Klar F 9 1941-04-18.
Levererat till F 9 1941-04-18. Motor typ Fiat A 74 nr 1105
Godkänt 1941-04-22

Haveri 1941-05-08
Motor: Fiat A 74M nr 1105
Ff korpral Bergström oskadad
Orsak till nödlandning: -
Orsak till haveri: För kraftig bromsning.
Skador flygplan: Två propellerblad skadade (böjda).

Haveri 1941-12-19 vid Säve under kontrollflygning.
Motor: Fiat A 74M nr 1105
Ff ing Alsén oskadad
Skador motor: Motorn skurit

F 9 verkstad 1942-01-02 för motorreparation

Haveri 1942-06-04
Motor: Fiat A 74M nr 1697.
Ff vpl korpral Edenholm oskadad.
Skador flygplan: Höjdroder skadat.

Nödlandning 1942-09-07 i trakten av Lillhagens sjukhus. Märkning 9-7
Motor: Fiat A 74M nr 1057
Ff vpl furir Armfelt oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp efter dykning.
Skador flygplan: Propeller, höger undervinge, höger landningsställsben, stabilisator och höjdroder deformerade.
Beräknad reparationskostnad 10.060:- kr

Nödlandning 1943-05-13
Motor: Fiat A 74M nr 1057
Ff aspirant Lindh oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Skador motor: Lossnad cylindertopp.

Haveri 1943-05-21 vid F 9, Säve. Märkning 9-7, tillhörde 1. div F 9
Total gångtid 291.55 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1057
Total gångtid 94.30 tim
Orsak till haveri: Kollision vid indragning av fpl i hangar.
Skador flygplan: Vänster undervinge skadad i spetsen.
Skador motor: Inga.

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Vid indragning i hangar av fpl 15 kolliderade fpl med i hangaren förut inställt fpl nr 7, var vid skador uppstodo å båda fpl. Sporrgaffeln å fpl 15 sköttes av furiren 8059-17-40 Lingnert.

Bilaga 1.
Stnavdch med
anmälan.

Till Chefen för 1. div F 9.

Härmed får jag vördsamt anmäla, att fpl 15/2563 med motor 1470 denna dag kolliderat med fpl 7/2518, motor 1057, under indragning i hangar.
Skador uppstod å sidorodret å fpl 15/2563 samt å vänster undervinge å fpl 7/2518.
Fpl 15/2563 gångtid: 206 t 15 m
Motorns gångtid: 27 t 15 m
Fpl 7/2518 gångtid: 291 t 55 m
Motorns gångtid: 94 t 30 m
1. fplmek Furir 76 Lingnert.

Säve den 21/5 1943
S Edstam
Stnavdch

Furir 8059-17-40 Lingnert anförde i huvudsak följande:
L höll i sporrgaffeln vid inkörandet av fpl 15. När hjulen passerade tröskeln slog sidorodret över åt vänster och fpl fick en skjuts bakåt som ej beräknades av L, varvid 15:s sidoroder slog mot 7:s undervinge och skador uppstodo å båda fpl.
Uppläst och vidkänt:

Furir 8106-17-41 Strömstedt anförde i huvudsak följande:
S var närvarande vid fpl indragning i hangar och hade till uppgift att tillse att högervingen gick fri. S gav tecken att det gick bra. När hjulen passerade tröskeln guppade fpl till och av upprörda röster att döma inträffade då en kollision. S såg ej själv sammanstötningen.

Uppläst och vidkänt:

Kapten Swanlund anförde i huvudsak följande:
I samband med besiktning a v skadan å fpl konstaterade S att fpl 7 ej var indraget i hangaren så långt det gick utan kunnat föras undan ytterligare minst en meter.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Fpl 7, som stod inne i hangaren, kunde ha dragits in ytterligare c:a 1 meter, varigenom kollisionsrisken blivit mindre. Bristande uppmärksamhet och försiktighet från L:s sida synes hava förorsakat olyckan.

Säve den 27/5 1943
O Ahlström
Förhörsledare
Olof af Geijerstam
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.

Säve den 7/6 1943
M. Bång
Depå-chef
/R A Sandberg

Nödlandning 1943-06-09
Motor: Fiat A 74M nr 1057
Ff aspirant Norén oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Skador motor: Lossnad cylindertopp.

Nödlandning 1943-06-15
Motor: Fiat A 74M nr 1057
Ff aspirant Jacobsson oskadad
Orsak till nödlandning: Föraren förnam bränslelukt i fpl.

Nödlandning 1943-07-06
Motor: Fiat A 74M nr 1057
Ff fliasp Romander oskadad
Orsak till nödlandning: Motorkrångel
Skador motor: Kolven i cylinder nr 12 skurit.

Till F 9 flottiljverkstad 1944-04-21; liten översyn. Beräknas klar 1944-07-20

Haveri 1944-06-27 vid Säve. Märkning 9-26
Motor: Fiat A 74M nr 1387
Ff vpl Bergenstjerna oskadad
Orsak till nödlandning: -
Orsak till haveri: Fpl 2539 har vid landning kolliderat med stillastående fpl nr 2518.
Skador flygplan: Höger över- och undervinge skadade.
Beräknad reparationskostnad 15.000:- kr

Kasserat 1944-09-21. Gångtid total 479 tim, efter LF 12 tim. Antal flygningar 709 st
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 11, Fiat C.R.42

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst