2511 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2511 J 11

Inläggav Leif Fredin » 19 mar 2014, 17:27

2511
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 280

Levererat till F 3 1940-07-19
Godkänt 1940-07-26
Märkning 3-11
F 3 formation 1940-07-29 med motor typ Fiat A 74 nr 405
Förråd 1940-08-10
CVM verkstad 1940-08-20 för kontrollflygning
F 3 förråd 1940-08-28
F 3 formation 1940-09-02
F 3 förråd 1940-10-18
Överlämnat till F 9 1941-10-22 med motor typ Fiat A 74 nr 405

Haveri 1941-01-30
Motor: Fiat A74 nr 405 (21131)
Ff vpl korpral Morell oskadad
Orsak till nödlandning: -
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Landningsställ och vänster stabilisatorhalva totalhavererad, propeller och undervingar skadade.
Beräknad reparationskostnad 7.000:- kr

Till CVM 1941-02; haverireparation

Haveri 1943-09-29 vid F 9 Säve. Märkning 9-42
Total gångtid 178.05 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1105
Total gångtid 23.45 tim
Flygförare aspirant 261 Wester oskadad
Orsak till nödlandning: -
Orsak till haveri: Kollision vid utkörning till start (2556)
Skador flygplan: Propeller skadad.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 35.000:- kr (tillsammans med 2556)

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Muntlig rapport från sergeant Edstam att fpl 3/2556 under utkörning före start kolliderat med fpl 42/2511 tillhörande 3.div, vilket fpl var parkerat å 1.div uppställningsplats.

Asp Persson anförde i huvudsak följande:
P hade mottagit fpl med anmärkning att höger broms ej tog tillfredsställande, vilket P tänkte prova i utrullningen efter landning. Då P skulle svänga upp åt vänster från parkeringslinjen för att följa efter kapten Ahlström fpl drog han först på gas varvid fpl fick fart framåt och ansatte sedan vänster broms. För att häva svängen ansatte P sedan höger broms men denna tog ej alls varför fpl fortsatte svängen och kollisionen med fpl 42 kunde ej undvikas. På särskild fråga av förhörsledaren anförde P att han ej tänkt på att placera en mek vid högervingen för att häva ofrivillig sväng åt vänster.

Furir 8080-17-40 Aldin anförde i huvudsak följande:
A var 1.mek å fpl 3 (2556). När fpl flugits närmast föregående pass av asp Hjelte, anmälde denna, att höger broms var svag. A anmälde detta till chefsmek och tll asp P i samband med avlämningen av fpl. ”Fpl klart för flygning utom vad beträffar höger broms.” Asp Persson sade sig skola undersöka bromsverkan under utkörning till start. Han körde ut från parkeringslinjen och svängde vänster, men kunde sedan ej häva savängen, utan fortsatte att rulla mot fpl 2511, med vilket han kolliderade.

Fplm Englund anförde i huvudsak följande:
Före flygning hade från mek ingen anmärkning gjorts mot fpl bromsar. Efter haveriet provade E bromsarna, varvid det befanns, att höger broms ej tog någonting. Vänster bromsa tog normalt.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Asp Persson har trots vetskap om felaktig broms svängt vänster och ej kunnat häva svängen utan kolliderat med ett bredvidstående fpl.

Säve den 4/10 1943
O Ahlström
Förhörsledare
G Blomberg
Protokollförare

Beslut:
Till krigsrätt för ansvarsyrkande mot P.

Säve den 9/10 1943
M Bång
Depåchef
/Gunnar Alsén.

Haveri 1943-10-11 vid flygfältet F 9 Säve. Märkning 9-42,
Motor: Fiat A74M nr 1105
Ff kapten K E Karlsson oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop vid utkörning mot start.
Skador flygplan: Vänster vingpar totalhavererade, vänster stabilisator och höjdroder skadade.
Beräknad reparationskostnad 18.500:- kr

Överlämnat till F 13 1944-04-27 som lån
Kasserat 1944-12-04. Gångtid total 304 tim, efter LF 150 tim. Antal flygningar 759 st. Motor typ Fiat A74R nr 1105. Gångtid total 319 tim, efter SM 150 tim.
Fpl typ J 11 nr 2511 med motor typ Fiat A74R nr 1105 skall överlämnas till Flygvapnets centrala skolor, Västerås, för att användas till instruktionsändamål.
Sedan fpl överflugits dit skall detsamma kasseras och avföras från Eder uppbörd.
Tidpunkt för fpl överlämning skall träffas mellan Eder, CF 13 depå och CFTS.

Överlämnat till FV Centrala Skolor, Västerås 1945-01-08
Senast redigerad av Leif Fredin 13 sep 2016, 10:01, redigerad totalt 1 gång.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 2511 J 11

Inläggav Lars Larsson » 10 okt 2015, 15:57

2511 var ett av de flygplan som förstördes i den stora hangarbranden i Västerås 1949-01-26.

/Lars Larsson
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50


Återgå till J 11, Fiat C.R.42

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst