2509 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2509 J 11

Inläggav Leif Fredin » 17 mar 2014, 12:45

2509
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 276

Levererat till CVM/F 3 1940-07-17. Motor typ Fiat A 74 nr 385
CVM förråd 1940-07-18
Godkänt 1940-07-26
Märkning 3-9
CVM formation 1940-08-05
CVM förråd 1940-10-18
Överlämnat till F 9 1940-10-22. Motor typ Fiat A 74 nr 385 (21115)
Till CVM 1941-05-29 för liten översyn. Motor typ Fiat A 74 nr 1302 inmonterad.
F 9 formation 1941-08-25.

Haveri 1942-07-03 vid Kallaxheden. Ground loop efter landning. Märkning 9-35
Motor: Fiat A 74M nr 1302
Ff vpl Leijonflycht oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop.
Skador flygplan: Höger undervinge, höger höjdroder och höger stabilisator skadade.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr

Till F 9 verkstad 1942-08-01 för liten översyn, motorbyte. Motor typ Fiat A 74 nr 1472 inmonterad.

Nödlandning 1942-11-09 vid Blentorp. Märkning 9-35, tillhörde 3/F 9
Total gångtid: 331.25 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1472
Total gångtid: 75 tim
Flygförare vpl ff 186 63/41 Johan Walter Lindblad oskadad
Orsak till nödlandning: Bensinbrist på grund av felorientering.
Skador flygplan: Vingar, höjdroder, stabilisator och propeller skadade samt höger landningsställsben avslaget.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 40.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Första inflygningen å fpl J 11. Desorienterad. Motorstopp efter 2 t 05 min flygtid. Nödlandning varvid fpl havererade. Förare var vpl ff Lindblad.

Tillverkningsår:
Total gångtid:

Chefen för fältpost
80031 med anmälan

Till Chefen för F 9 depå.

Härmed får jag vördsamt anmäla att fpl 35, regnr 2509 den 9/11 havererat i samband med nöd-landning på grund av bränslebrist.
Ff: vpl ff Lindblad.

Fältpost 80031 den 11/11 1942
K.E. Karlsson
Chef.

Övnledaren ljt Tehler anförde i huvudsak följande:
att övn avsåg normal flygning i sektor,
att ff beordrats att vid flygning bl a medföra flygkarta,
hålla ögonförbindelse med fältet samt,
hålla radioförbindelse med markstn,
att fpl vid starten avlämnats fulltankat, och utan anm,
att fplradio vid starten kontrollerats utan anm,
att fpl startat 1445 och nödlandat 1650,
att radioförbindelse i början av passet hållits med L, därefter hade L ej svarat på anrop,
att då L ej återvänt till fältet inom normal tid divch underrättats,
att väderlekssituationen varit följande:
molnfritt c:a tio km runt fältet, dis.

Vpl ff Lindblad anförde i huvudsak följande:
att han vitsordade övnledarens uppgifter,
att han hade ca 145 tim flygtid, huvudsakligen över norra Skåne,
att han hade glömt medtaga karta trots att detta beordrats,
att han i början av flygpasset förlorat ögonförbindelsen med flygfältet när han flög bakom ett moln,
att han därefter länge letat efter fältet men aldrig lyckats finna detta, ej heller hade han funnit någon säker orienteringspunkt,
att han hållit 2100 v/min med blandningsreglaget framfört,
att då han ca 50 l bränsle fanns kvar i huvudtanken slagit på reservtanken,
att han fått syn på ett fpl J 11 som hanföljt tills motorn stannat,
att han nödlandat med haveri som följd,

Divch anförde i huvudsak följande:
att övn avsåg elevernas första inflygning å fpltypen med normal flygning inom sektor samt start- och landningsövn,
att ljt Tehler varir övnledare,
att övnledaren anmält att ff L icke återkommit inom anbefalld tid samt att radioförbindelsen med L icke fungerade,
att då följande åtgärder vidtagits:
framställning till LcM om ilmedd därest fpl iakttagits,
framställning till F 5 radio att söka förbindelse med L,
att från LcM vid tre tillfällen meddelats att L befann sig över Skånes ostkust, dessa medd vidarebefordrades till F 5 radio som dock ej erhöll förbindelse med L,
att L kl 1500 passerat flygfältet tvärs märket i trafikvarvshöjd men fortsatte söderut utan att upptäcka flygfältet,
att L ånyå passerat flygfältet kl 1540 på ca 700 m höjd, kurs sydlig,
att på övnledarens order fänrik Lothigius omedelbart startat efter L för att återföra honom till fältet,
att fänrik Lothigius erhållit kontakt med L vilken följt honom mot fältet,
att L erhållit motorstopp på grund av bensinbrist ca tre km från flygfältet och nödlandade å en äng vid Blentorp, varvid fpl havererat.

Uppläst och vidkänt:
K.E. Karlsson

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Nödlandning på grund av bränslebrist.

Fältpost 80031 den 9/11 1942
K.E. Karlsson
Förhörsledare
Carl Lothigius
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.

Säve den 20/11 1943
M. Bång
Depåchef
/R.A. Sandberg

Till CVM 1942-11-10 för haverireparation
F 9 formation 1943-03-02

Haveri 1943-03-18 vid F 9, Säve. Märkning 9-34, tillhörde 3/F 9
Total gångtid: 10.15 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1696
Total gångtid: 10 tim
Flygförare vpl ff korpral 6282-45-41 Ulf Julle Dahlquist oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop efter landning.
Skador flygplan: Höger över- och undervinge stukade samt höjdroderbalansen skadad.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 10.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
”Ground-loop” efter landning. Ff: vpl ff korpral Dahlquist

Vpl ff Dahlquist anförde i huvudsak följande:
att han landat parallellt med märket, som legat vindrätt;
att fpl i slutet av utrullningen påbörjat svag vänstersväng (enl skiss); han hade ansett svängen lämplig för komma ur landningszonen;

Bild

att svängen ökats, när farten minskat:
att han vid 1 (skiss) ansett att svängen börjat bliva för kraftig och gjort kortvarigt motorpådrag, vilket trycktes tillfälligt nästan fullständigt häva svängen;
att fpl därefter kommit in på bana varvid svängen ökat tros den låga farten och fullt motsatt sidoroder och broms;
att vid 2 (skiss) fpl vält över på höger vingpar.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
”Ground-loop.”

Säve den 18/3 1943
K.E. Karlsson
Förhörsledare
Carl Lothigius
Protokollförare

Beslut:
Föraren anses ej ha brustit i tillbörlig aktsamhet.
Kronan vidkännes kostnaden.

Säve den 29/3 1943
M. Bång
Depåchef
/R.A. Sandberg

1943-04-22 Höger övervinge monterad efter reparation. Höger undervinge och höger höjdroder monterade (tagna från fpl 2557).
Motor typ Fiat A74 nr 1231 inmonterad 1943-08
Överlämnat till F 13 1944-04-27 som lån

Haveri 1944-05-09 vid F 9, Säve, Märkning 9-34. Övningens natur: landningsövningar.
Motor: Fiat A74 nr 1231
Ff aspirant K H Mattsson oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning i samband med vingglidning.
Skador flygplan: Vingarna knäckta. Landningsstället förstört. Kroppen vriden. Sporrstället förstört.
Skador motor: Samtliga propellerblad krökta. Inga yttre skador å motorn. Översyn är dock erforderlig.

Till F 9 flottiljverkstad 1944-05-09 för haverireparation.
Kasserat 1944-06-14. Gångtid total 487 tim, efter LF 156 tim. Antal flygningar 778 st
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 11, Fiat C.R.42

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst