2507 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2507 J 11

Inläggav Leif Fredin » 17 mar 2014, 12:42

2507
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 274

F 3 formation 1940-07-19 med motor typ Fiat A 74 nr 385
Förråd 1940-07-27
Godkänt 1940-07-26
Märkning 3-7

CVM verkstad 1940-08-19 för kontrollflygning
F 3 förråd 1940-08-20
Överlämnat till F 9 1940-10-15

Haveri 1942-07-28. Kollision på marken mellan fpl och 2 parkerade fordon. Märkning 9-25
Motor: Fiat A 74R nr 390
Ff offasp vpl Nils Anders Palmgren oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken med bil.
Skador flygplan: Höger undervinge, propeller och vingstötta deformerade.
Beräknad reparationskostnad 12.000:- kr

Haveri 1942-08-13. Hård landning. Märkning 9-25
Motor: Fiat A 74R nr 390
Ff aspirant Tegnér oskadad.
Orsak till haveri: Antagligen gropigt fält.
Skador flygplan: Högra bakre fästet för stötta till landningsställsben knäckt.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr

Överlämnad till Fc 1942-09 (?) som lån
Återlämnat till F 9 1942-11-25

Haveri 1943-05-22 vid F 9, Säve. Märkning 9-25, tillhörde 2. div F 9
Total gångtid: 249.50
Motor: Fiat A74R nr 390
Flygförare löjtnant B.T. Flodén oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop
Skador flygplan: Vänster undervinge och vänster höjdroderhalva deformerade.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 3.000:-

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Ground-loop vid inkörning efter landning.

Löjtnant Flodén anförde i huvudsak följande:
Han skulle utföra provskjutning för vapenavdelningens räkning med fpl 25. Då han övertog fpl på uppställningsplatsen var bromstrycket normalt, men efter verkställd inskjutning på marken fungerade bromsarna icke. Detta förhållande anmäldes till korpral Stenum, som klargjort fpl. Hen beordrade denne genom vapensmeden Hedman, att mekaniker skulle möta fpl efter landningen för att biträda vid inkörningen.
Starten företogs utan att några åtgärder vidtagits för att sätta bromsarna i funktion. Före landning kontrollerade han åter bromsarna, men erhöll inget utslag å bromsmanometern. På grund härav ansattes landningen så långt tillbaka som möjligt med låst sporre. På grund av frånvaron av bromsar blev utrullningen lång. Då fpl stannat lossade han sporrlåsningen och svängde tillbaka med vinden, som vid ifrågavarande tillfälle uppgick till omkring tre sekundmeter. Då han kommit ungefär mitt på fältet fick fpl en svag tendens till sväng åt höger, som ej kunde hävas trots sidoroderutslag och motorpådrag, utan fpl svängde upp mot vinden. Fpl kom under senare delen av svängen upp på en landningsbana varvid svängningshastigheten ökades, och vänster vinge och höjdroder gick i marken. Flodén ansåg att han hållit lägsta möjliga hastighet under inkörningen.
Han hade icke avvaktat att mekaniker skulle komma ut för att biträda vid körningen på marken, då han ansåg att körningen kunde ske utan hjälp.

Uppläst och vidkänt:
B.T. Flodén

Överfurir Berggren anförde i huvudsak följande:
Han hade från uppställningsplatsen åsett landningen, som han ansett normal, dock hade fpl rullat ut ovanligt långt. Då han ansett att det dröjt ovanligt länge innan fpl 25 påbörjat inkörningen, hade han bedömt att hjälp erfordrades vid inkörningen. Fpl började dock inkörningen, varvid kursen var rakt mot honom. Han hade på grund härav icke kunnat bedöma körhastigheten. Ungefär mitt på flygfältet hade fpl fått grund-loop Han hade då jämte mek begivit sig ut för att biträda vid inkörningen. Under densamma observerade han, att fpl hade tendens att svänga höger.

Uppläst och vidkänt:
C.W. Berggren

Vapensmed Hedman anförde i huvudsak följande:
Löjtnant Flodén hade före start meddelat honom att mekaniker skulle möta fpl efter landning varför han vidarebefordrat detta till korpral Stenum.
Han hade från uppställningsplatsen åsett landningen, som han ansåg vara normal, dock rullade fpl ovanligt långt. Fpl hade svängt tillbaka och han hade bedömt inkörningshastigheten var mycket låg.
Ungefär mitt på flygfältet såg han fpl göra en plötslig ground-loop. Han sprang då ut för att vara behjälplig vid inkörningen. Han observerade härvid, att fpl hade kraftig tendens att svänga åt höger, trots att två mekaniker höllo i vänster vinge.

Uppläst och vidkänt:
Olle Hedman

Korpral Stenum anförde i huvudsak följande:
Han hade på löjtnant Flodéns order startat fpl 25 motor. Före start hade löjtnant Flodén anmält att bromssystemet var ur funktion. Vapensmeden Hedman hade meddelat honom löjtnant Flodéns order, att mekaniker skulle möta fpl efter landning. Han hade vidarebefordrat denna order till ch för beredskapsmekanikerna korpral Blomstrand.

Uppläst och vidkänt:
Bengt Stenum

Korpral Blomstrand anförde i huvudsak följande:
Han hade av korpral Stenum erhållit order att fpl 25 skulle mötas efter landning. Han hade uppfattat detta som om fpl skulle mötas på uppställningsplatsen.
Då fpl 25 landat hade han dock begivit sig ut mot fpl, men detta hade redan påbörjat inkörningen. Han bedömde fpl körhastighet vara ganska låg. Då han befann sig omkring 400 m från fpl hade detta, som då körde på en av landningsbanorna, fått ground-loop

Uppläst och vidkänt:
H. Blomstrand

Fplmästare Pettersson anförde i huvudsak följande:
Vid kontroll av bromssystemet på fpl 25 den 24/5 befanns detta var ur funktion, på grund av att en ventilpackning i reduceringsventilen för luftsystemet gått sönder.

Uppläst och vidkänt:
Carl-Eric Pettersson

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Löjtnant Flodén synes genom att ha startat då bromssystemet varit ur funktion, samt genom att ha verkställt inkörning efter landning utan att invänta mekaniker som biträde icke hava iakttagit gällande föreskrifter och vederbörlig försiktighet.

Säve den 24/5 1943
K. Lagerström
Förhörsledare
Gunnar Lindelöf
Protokollförare

Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.

Säve den 28/5 1943
M Bång
Depåchef
/R A Sandberg

Haveri 1943-07-01. Märkning 9-25

Till CVM 1943-11-17; liten översyn
Kasserat 1945-03-14
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 11, Fiat C.R.42

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst