2506 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2506 J 11

Inläggav Leif Fredin » 17 mar 2014, 12:40

2506
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 273
Tillverkningsnummer: Fiat 273

Levererat till F 3 1940-07-19
Förråd 1940-07-20. Motor typ Fiat A 74 nr 383
Godkänt 1940-07-26
Märkning 3-6
CVM verkstad 1940-08-19 för kontrollflygning
F 3 förråd 1940-08-21
Formation 1940-10-01
Förråd 1940-10-18
Överlämnat till F 9 1940-10-21. Motor typ Fiat A 74 nr 383 (21112)

Nödlandning 1941-10-02 vid Säve. Märkning 9-3
Motor: Fiat A 74R nr 383 (21112)
Ff furir Allan Tuneryd oskadad
Orsak till nödlandning: För hög oljetemperatur
Orsak till haveri: Materialfel.
Skador motor: Motorn skurit.

Verkstad 1941-10-03 (?). Motorn skurit
Formation 1942-02-07 med motor typ Fiat A 74 nr 1475

Nödlandning 1942-02-24 vid Trångsviken, Jämtland. Märkning 9-2
Motor: Fiat A 74 nr 1475
Ff vpl furir Bäckström oskadad
Orsak till nödlandning: Vänstra skidan under dykning lossat något och pekat uppåt.
Skador flygplan: Brott å skidbeslag.

Nödlandning 1942-11-17 vid F 9, Säve. Märkning 9-10
Total gångtid: 209.25 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1696
Total gångtid: 109.45 tim
Flygförare vpl ff Palm oskadad.
Orsak till nödlandning: Motorn skurit.
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Motorn skurit.
Beräknad reparationskostnad: 3.500:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Se anmälan

Stnavdchefen med
anmälan.

Till Chefen för 1. div F 9.

Härmed får jag vördsamt anmäla att fpl 10/2506 med motor 1696 denna dag nödlandat grund av att motorn skurit.
Inga skador uppstod på flygplanet i övrigt.
Vid förfrågan uppgav mek å flygplanet att sumpprov ej tagits efter föregående dags flygning (den 16/11).
Förare: Vpl ff Palm.
Förare vid de senaste föregående tre flygningarna:
12/11 Vpl ff Armfelt. 16/11 Vpl ff Käck, Vpl ff Ericson.
Mek: Vol 105 Andersson.
Fpl gångtid: 202 t 25 m
Motorns gångtid: 109 t 45 m

Säve den 17 november 1942.
S Edstam.
Stnavdchef.

Vpl ff Armfelt anförde i huvudsak följande:
Han var 9/11 beordrad utföra månadsövning med fpl 10/2506. Under stigningen försämrades motoreffekten. ”Skakvarv” uppträdde vid flera tillfällen, varför övningen avbröts på 5000 m höjd. Han använde i början ett motorvarv av2300 v/min, men tvingades sänka varvet efter hand till 2100 v/min. Han provade motorn på olika varv och i olika flyglägen, men motorn gick så dåligt, att han avbröt flygningen och landade.
Den 16/11 var han beordrad deltaga i divisionsflygning med fpl 10/2506. Han använde ett medelvarv av 2200 v/min och motsvarande ingastryck. Motorinstrumentens värden voro normala, men motorn gick ojämnt.

Vpl ff Käck anförde i huvudsak följande:
Han var 16/11 beordrad deltaga i divisionsflygning. Han använde ett medelvarv under flygningen av 2200 v/min och motsvarande ingastryck. Motorinstrumentens värden voro normala. Motorns gång var ojämn vid gaspådrag (hackade).

Vpl ff Ericson anförde i huvudsak följande:
Han var 16/11 beordrad deltaga i divisionsflygning med fpl 10/2506. Han använde ett motorvarv av 2250 v/min och ett ingastryck av c:a 60 cm Hg. Motorinstrumentens värden voro normala. Motorns gick dåligt. Den gick ojämnt och accelererade dåligt vid gaspådrag.

Vpl ff Palm anförde i huvudsak följande:
Han var den 17/11 beordrad utföra navigeringsflygning. Motorn gick jämnt, men kändes svag i starten. Varvet gick ej att få upp över 2100 v/min. Efter c:a 2 min flygning började motorn gå mycket dåligt och varvet sjönk till 1000 v/min. Oljetemp steg kraftigt. Han avbröt flygningen och landade, varefter konstaterades, att motorn skurit.

Vpl ff Palm anförde i huvudsak följande:
Han var 16/11 kommenderad som 1. mek å fpl 19/2506. Efter avslutad flygning för dagen hade han underlåtit att taga sumpprov, emedan han glömt bort det. Han visste att sumpprov skulle tagas efter avslutad flygning för dagen.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Anledningen till motorskärningen har genom förhör ej gått att få fram. Skadan å motorn ha dock kanske blivit mindre om sumpprov tagits och den sista flygningen ej utförts. Vol195 Andersson har visserligen vetat av att sumpprov skall tagas efter varje dags flygning, men eftersom han är ny på flygstationen kan han lätt ha glömt detsamma.

Säve den 19/11 1942
G Swanberg
Förhörsledare
Svante Nordquist
Protokollförare

Beslut:
Förarna anses ej ha brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan vidkännes kostnaden.

Säve den 27/11 1942
M. Bång
Depåchef
/R.A. Sandberg.

Haveri 1943-09-06 vid F 9 Säve. Märkning 9-10
Total gångtid 297.15 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1618
Total gångtid 45.50 tim
Flygförare löjtnant Sten Olof af Geijerstam oskadad
Orsak till haveri: Kollision vid utkörning till start med 2546
Skador flygplan: Vänster över- och undervinge, yttre vingstöttorna, krysstagen samt motorkåpa och propeller med propellerkåpa.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 60.000:- (tillsammans med 2546)

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Fpl nr 10 fört av ljt af Geijerstam kolliderade med fpl 46 fört av furir 8104-17-41 Påhlsson den 6/9 kl 0800.
Skiss öv fpl väg bif.

Bild

Bilaga 1.


Löjtnant af Geijerstam
:

Han var beordrad att flyga över fpl nr 10 till Torslanda. Utkörningen till start skedde i kolonn med divch. Kapten Swanlund först i fpl nr 13, samt därefter Geijerstam (väg för utkörning se bifogad skiss). Geijerstam körde c:a 50 m efter fpl nr 13 och växlade sida ett par gånger under utkörningen. Strax innan divch svängde upp på startbanan växlade Geijerstam sid från vänster till höger och hade samtidigt uppmärksamheten riktad ut åt höger på några mekaniker som stodo i änden på startbanan. Geijerstam såg fpl 46 ur 3.div först när detta befann sig c:a 10 m framför fpl 10, varefter kollisionen inträffade med båda fpl vänstra vingställ. Geijerstam såg under utkörningen 3.div fpl parkerade å flygfältets nordvästra del. Då Geijerstam såg, att fpl stodo stilla tänkte han ej vidare på detta. Fpl 46 måste under senaste delen av Geijerstams körning ha förflyttats framåt-

Bilaga 2.

Furir 8104-17-41 Påhlsson:
Påhlsson är ej flygutbildad, men har under över ett år ägt tillstånd framföra fpl på marken. Han skulle köra fpl 46 frpn fplvärn till plattan framför hangar 8 (se skiss). Före förflyttningen, innan han steg upp i sitt fpl, såg han två fpl i kolonn komma fram vid hörnet av hangar 8, men under körningen såg han endast ett av dessa fpl och trodde, att det andra legat bakom detta. Påhlsson följde ej gruppen med ögonen under dess väg, utan när han först observerade den, drog han sig åt höger för att enligt regeln om högertrafik lämna dem plats att mötas. Påhlsson visste ej, var de andra fpl voro, men räknade med, att det skulle gå att mötas. Han blev högst förvånad, när han såg kapten Swanlund på sin högra sida. När han sett fpl till vänster om sig, hade han trots detta gjort en ”sick-sack-gir” åt vänster, (mot de mötande fpl) som därigenom försvunnit ur hans synfält. Han hade bedömt avståndet större än det i verkligheten var, ty när han så gjorde en högergir, fick han se kapten Swanlund på sin högra sida. Han höll låg fart under körningen. Han visste, att högertrafik gäller för fpl.

Bilaga 3.

Kapten Swanlund:
Start var anbefalld i 3-grupp. Utkörning skedde i kolonn. Swanlund, som körde först, såg 3.div fpl parkerade vid fältgränsen (nordvästra delen). Han släppte dem för ett ögonblick ur sikte, och när han seda tittade ditåt såg han fpl 46 komma körande med god fart och kurs rakt mot den utkörande kolonnen. Föra att undvika kollision måste Swanlund häftigt dra på motor och svänga undan. Fpl 46 var då 20 – 25 meter framför Swanlund med kurs rakt mot honom. På Swanlund verkade det, som om föraren i fpl 46 ej observerat gruppen förrän Swanlund passerade förbi på hans högra sida. Swanlund hade för avsikt att i radio varna af Geijerstam, men sändaren var ej påslagen, och det tar ett ögonblick att verkställa detta, och då det var gjort var det redan för sent. Swanlunds uppfattning om det hela är att skulden helt låg hos fpl 46 förare.

Bilaga 4.

Fänrik Blomberg:

Blomberg körde sist i kolonnen och såg såväl de framförvarande i kolonnen som fpl 46. Han såg fpl 46 köra rakt fram utan sick-sackning och med hög fart. Han såg hur fpl 46 hade kurs rakt mot tät-fpl i kolonnen. Bloömberg tänkte per radio varna Swanlund, men i samma ögonblick såg han Swanlund häftigt gira åt vänster med kraftigt motorpådrag, varigenom kollision med honom undveks. Blomberg trodde, att fpl 46 nu skulle upptäcka kolonnen och bromsa upp och svänga, men ingen som helst reaktion förmärktes, Blomberg såg hur af Geijerstam växlade sida i samband med Swanlunds vänstersväng och därigenom fick kurs rakt mot fpl 46 som fortfarande körde med stor fart rakt fram. Gruppens hastighet var låg, vilket är det enda möjliga vid körning i förband på marken. Att fpl 46 haft hög fart framgår av att Blomberg såg båda fpl lyftas upp och vridas 90° vid sammanstötningen.

Bilaga 5.

Vk 155 Berntsson:

Han hade uppehållit sig c:a 150 m från kollisionsplatsen och sett tre fpl ur 1.div under utkörning och följt dem med ögonen för att se var märket skulle ligga. Fpl 46 hade därvid kört från parkeringsplatsen å fältets nordvästra del in mot hangaren och sick-sackat till synes rakt emot 1.div fpl. Han såg endast de sista 40 – 50 meterna av körningen. Det hade sett ut som om fpl 46 skulle kollidera med det första fpl i gruppen men gått klart och dolts för Berntsson bakom detta fpl, varefter kollisionen inträffat med bakomvarande fpl. Huruvida kollisionen med det första fpl undgicks genom att fpl 13 svängde, kan Berntsson ej avgöra på grund av avståndet.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Kollision vid körning på marken. Kollisionen synes ha förorsakats av, att föraren i fpl 46, som såg gruppen komma, ändå körde ut på fältet, och i stället för att stanna och lämna plats verkställde sick-sack-sväng mot förbandet.

Säve den 13/9 1943
O Ahlström
Förhörsledare
- G Blomberg
Protokollförare

Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.

Säve den 21/9 1943
M Bång
Depå-chef
/R A Sandberg

Överlämnat till F 13 1944-07-25 som lån med motor typ Fiat A 74 nr 1618
F 13 flottiljverkstad 1944-08-08 för reparation
Åter från verkstad 1944-08-29

Haveri 1944-09-11. Motor nr 1618 skurit

F 13 flottiljverkstad 1944-09-12 för begränsad översyn, motorbyte. Motor typ Fiat A 74 nr 1005 inmonterad.
Från verkstad 1944-10-04
Återlämnat till F 9 1944-10-18
Förråd 1944-10-18
Flygtid i flygvapnet 363.25 tim. 593 starter.
Försålt till Svensk Flygtjänst AB, Stockholm enligt MV 798:11 daterad 1945-03-23. Pris 200:- kr per fpl (beräknat skrotvärde)
Till Svensk Flygtjänst AB 1945-04-25

Registrerat SE-AON
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 11, Fiat C.R.42

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst