2503 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2503 J 11

Inläggav Leif Fredin » 17 mar 2014, 12:31

2503
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 253

Levererat till F 3 1940-04-27
Godkänt 1940-05-07
F 3 formation 1940-05-14. Motor typ Fiat A 74 nr 356
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-3
F 3 förråd 1940-10-18
Överlämnat till F 9 1940-10-21
Till CVM 1941-03-28; liten översyn
F 9 formation 1941-06-26. Motor typ Fiat A 74 nr 1202
Förråd 1941-10-01
Formation 1942-01-17
Märkning 9-1 (1942-03-26)

Haveri 1942-11-26 vid F 9 Säve. Märkning 9-1
Total gångtid: 356.25 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1070
Total gångtid: 112.30 tim
Flygförare vpl ff Armfelt oskadad
Orsak till haveri: Fpl landat för långt in på fältet och kört mot en spansk ryttare.
Skador flygplan: Vänster undervinge skadad.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 1.000:- kr

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från stnavdch 1/F 9 ang skadad vänster undervinge å fpl 1/2503. Fpl hade landat för långt in på fältet och därför rullat in i spanska ryttare vid fältgränsen med ovan nämnd skada som följd.

Stnavdchefen med
anmälan.

Till Chefen för 1. div F 9.

Härmed får jag vördsamt anmäla att fpl 1/2503, med motor 1070 denna dag vid landning kört in i en ”spansk ryttare” med påföljd, att spryglar å vänster undervinge skadats
Förare: Vpl ff Armfelt.
Fpl gångtid: 356 t 25 m
Motorns gångtid: 112 t 30 m

Säve den 26 november 1942.
S Edstam.
Stnavdchef.

Vpl ff furir Armfelt anförde i huvudsak följande:
Han hade 26/11 på em deltagit i gruppflygning. Grpch, furir Lindelöw, landade på bana 2, vilken bana på grund av isbeläggning var mycket hal. Därför meddelade furir Lindelöw per radio övriga fpl i grp, att de skulle landa på gräset bredvid banan. A. var ”tvåa” i grp. Från 3/F 9 höll ett märke på att flyttas på fältet. A. drog på gas och ”gick om”. Därvid tittade han på märket och fick den uppfattningen, att märket låg i den riktning, i vilket han sedan landade. Efteråt visade det sig, att han landat c:a 30° snett i förhållande till märket. Han märkte, att landningssträckan var bra liten, varför han bromsade kraftigt, men på grund av att marken var frusen gled hjulen i gräset , och han kunde ej stanna före raden av spanska ryttare utan kom med väns-ter undervinge mot den permanenta linjen för flygfälttelefonen, vilken slets av.

Vpl ff furir Lindelöw anförde i huvudsak följande:
Han var grpch vid flygning 26/11. Han ansatte landning på ana 2, men denna var mycket hal, varför han per radio meddelade övriga fpl att landa på gräset. Ff Armfelt, som kom närmast efter honom, drog på gas och gick om. L såg, att A andra gången landade snett i förhållande till märket samt dessutom landade A t v om L, vilket måste anses felaktigt (se skissen).

Löjtnant Tehler anförde i huvudsak följande:
Han var Ö L på 3/F 9 och åsåg hela manövern. Det måste anses felaktigt att lägga upp en landning på sätt nu skedde. Dels landade ff till vänster om framförvarande fpl, dels landade han snett i förhållande till märket och ansatte landningen så, att hans rullsträcka uppgick till högst 300 m.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Rent slarv från förarens sida.

Säve den 27/11 1942
G. Swanlund
Förhörsledare
A. Bergström
Protokollförare

Beslut:
Handlingarna överlämnas till krigsdomaren vid F 9 regkrigsrätt under anhållan om målets handläggning vid vederbörlig krigsdomstol.

Säve den 11/12 1942
M. Bång
Depåchef
/R.A. Sandberg.

Märkning 9-22
Liten översyn vid CVM 1944-08-07
Grundbesiktning 1945-04-07
Försålt till Svensk Flygtjänst AB, Stockholm enligt MV 798:11 daterad 1945-03-23. Pris 200:- kr per fpl (beräknat skrotvärde)
Överlämnat från F 9 1945-04-09

Registrerat SE-AOH
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 11, Fiat C.R.42

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst