2502
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 251
Levererat till F 3 1940-04-27
Godkänt 1940-05-07
F 3 formation 1940-05-08 med motor typ Fiat A 74 nr 363
Nödlandning 1940-05-28 vid Gerstorp,
Total gångtid 9.40 tim. Antal flygningar 16 st.
Motor: Fiat A 74 nr 363
Total gångtid: 13 tim
Ff löjtnant B Flach oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp på låg höjd.
Ur protokoll:
Löjtnant B. Flach
med anmälan.
Till Chefen för Kungl Östgöta flygflottiljs depå.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag den 28 dennes på grund av motorstopp med fpl typ J 11 nr 2502 måst verkställa nödlandning i trakten av Gerstorp. Fpl slog under nödlandningen, på grund av markens beskaffenhet, runt.
Malmen den 29 maj 1940.
B. Flach
Löjtnant.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Förarens åtgärder i samband med nödlandningen synas mig riktiga, varför varken han eller någon annan personal kan göras ansvarig för det inträffade. Anledningen till motorstoppet kan f.n. icke angivas, men får pågående undersökning giva svar härpå.
Malmen den 31/5 1940
Bo Ingemar Tolf.
Förhörsledare
G. Guander
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Nödlandningen har orsakats av bränslebrist, på grund av att drivhjulet till friskoljepumpen brustit, varigenom jämväl bränslepumpen stannat.
Då varken föraren eller markpersonalen kan göras ansvarig för det inträffade skola kostnaderna för haveriet ersättas av Kronan.
Malmen den 29/5 1940.
G. von Porat
Depåchef
/J. L. W. Aschan
F 3 förråd 1940-05-30
Överlämnat till F 9 1940-10-22
Kassationsförslag 1942-06-05. ”Enär reservdelar till fpl nr 2502 saknas, får jag vördsamt föreslå, att detsamma kasseras. Fpl står f n på CVM (Fc) och består av kropp utan stjärt. Övriga detaljer har använts såsom reservdelar till F 9 övriga fpl. Motor och propeller har tillvaratagits.”
Kasserat 1942-06-26