2502 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2502 J 11

Inläggav Leif Fredin » 17 mar 2014, 12:29

2502
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 251

Levererat till F 3 1940-04-27
Godkänt 1940-05-07
F 3 formation 1940-05-08 med motor typ Fiat A 74 nr 363

Nödlandning 1940-05-28 vid Gerstorp,
Total gångtid 9.40 tim. Antal flygningar 16 st.
Motor: Fiat A 74 nr 363
Total gångtid: 13 tim
Ff löjtnant B Flach oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp på låg höjd.

Ur protokoll:

Löjtnant B. Flach
med anmälan.

Till Chefen för Kungl Östgöta flygflottiljs depå.

Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag den 28 dennes på grund av motorstopp med fpl typ J 11 nr 2502 måst verkställa nödlandning i trakten av Gerstorp. Fpl slog under nödlandningen, på grund av markens beskaffenhet, runt.

Malmen den 29 maj 1940.
B. Flach
Löjtnant.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Förarens åtgärder i samband med nödlandningen synas mig riktiga, varför varken han eller någon annan personal kan göras ansvarig för det inträffade. Anledningen till motorstoppet kan f.n. icke angivas, men får pågående undersökning giva svar härpå.

Malmen den 31/5 1940
Bo Ingemar Tolf.
Förhörsledare
G. Guander
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Nödlandningen har orsakats av bränslebrist, på grund av att drivhjulet till friskoljepumpen brustit, varigenom jämväl bränslepumpen stannat.
Då varken föraren eller markpersonalen kan göras ansvarig för det inträffade skola kostnaderna för haveriet ersättas av Kronan.

Malmen den 29/5 1940.
G. von Porat
Depåchef
/J. L. W. Aschan

F 3 förråd 1940-05-30
Överlämnat till F 9 1940-10-22
Kassationsförslag 1942-06-05. ”Enär reservdelar till fpl nr 2502 saknas, får jag vördsamt föreslå, att detsamma kasseras. Fpl står f n på CVM (Fc) och består av kropp utan stjärt. Övriga detaljer har använts såsom reservdelar till F 9 övriga fpl. Motor och propeller har tillvaratagits.”
Kasserat 1942-06-26
Senast redigerad av Leif Fredin 05 feb 2015, 12:42, redigerad totalt 1 gång.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 2502 J 11

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 mar 2014, 21:32

Leif Fredin skrev:2502 Typ Fiat C.R.42
....
Nödlandning 1940-05-28 vid Gerstorp, Total gångtid 9.40 tim. Antal flygningar 16 st.
Motor: Fiat A 74 nr 363 Total gångtid: 13 tim
Ff löjtnant B Flach oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp på låg höjd.
Nödlandningen har orsakats av bränslebrist, på grund av att drivhjulet till friskoljepumpen brustit, varigenom jämväl bränslepumpen stannat.
Orsak till haveri: Rundslagning på grund av markens lösa beskaffenhet.
Skador flygplan: Stjärtpartiet avslaget och förstört, höger övervinge skadad.
Skador motor: Propellern deformerad.
F 3 förråd 1940-05-30
Överlämnat till F 9 1940-10-22
Kassationsförslag 1942-06-05. ”Enär reservdelar till fpl nr 2502 saknas, får jag vördsamt föreslå, att detsamma kasseras. Fpl står f n på CVM (Fc) och består av kropp utan stjärt. Övriga detaljer har använts såsom reservdelar till F 9 övriga fpl. Motor och propeller har tillvaratagits.”
Kasserat 1942-06-26


Ja det finns lite olika uppgifter här:

Nödlandningen inträffade ,1940-05-30, vid Gerstorps Säteri , nära F3
Leif skriver::
Skador flygplan: Stjärtpartiet avslaget och förstört, och höger övervinge skadad.
Kassationsförslag 1942-06-05. ”Enär reservdelar till fpl nr 2502 saknas, får jag vördsamt föreslå, att detsamma kasseras. Fpl står f n på CVM (Fc) och består av kropp utan stjärt. Övriga detaljer har använts såsom reservdelar till F 9 övriga fpl
Jag har även uppgiften:: Osäkert om fpl. Kan repareras.
Mikael Forslund i hans J11 bok säger::
””reparerades efter en tid och togs åter i tjänst , troligtvis inte flygande.
Flygplanet transporterades till CVM där det användes för diverse tester och prov.””

Ja även med avslagen stjärt i 2 år kan man säkert testa olika saker, eller bidra med reservdelar
Flygtiden var alltså 9,40 timmar och det var 1:a haveriet med J11.

Även kass. Datumet varierar.
1942-02-26.....eller...1942-06-26

Emotser din kommentar / reflektion.
Bengt
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 11, Fiat C.R.42

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst