2143 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

2143 J 9

Inläggav Leif Fredin » 25 feb 2014, 11:00

2143
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 382-28

Till CVM
Levererat till F 9 1940-08-17 med motor typ TWC3 nr 3903
Godkänt 1940-08-20
Överlämnat till F 8 1940-10-25
Förråd 1940-10-26
Verkstad 1940-11-12. Införande av ändringar
Förråd 1940-11-14
Verkstad 1941-05-23. Införande av ändringar
Förråd 1941-05-31
Verkstad 1941-08-15. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-08-30
Förråd 1941-09-24
Verkstad 1942-01-09. Reparation, införande av ändringar
Formation 1942-01-28

Haveri 1942-07-01 vid landning Ljungbyhed. Märkning 8-28
Motor: TWC 3 nr 3903
Ff kapten S. Uggla oskadad. Mekaniker medföljde (oskadad)
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Kraftig intryckning på kroppens vänstra sida. Större skador å vingmittstycke och vänster landställsben. Mindre skador på vingar, vänster skevnings- och höjdroder samt stabilisatorhalva.
Skador motor: Propellerbladen bockade. Oljekylare intryckt
Beräknad reparationskostnad 11.000:- kr

Haveri 1943-07-29 vid F 8, Barkarby. Märkning 8-14
Motor: TWC 3 nr 3723
Ff offasp vpl furir Nils V. Lindgren oskadad
Orsak till haveri: Ground loop under utkörning till start.
Skador flygplan: Skador på höger vinge, höger stabilisator- och höjdroderhalvor samt på höger landningsställsben. Mindre skada på kroppens stjärtparti.
Beräknad reparationskostnad 9.500:- kr

Haveri 1944-02-23, märkning 8-14
Motor: TWC 3 nr 3724
Ff resoffasp. vpl furir Å. Westerlund oskadad.
Orsak till haveri: Efterbrännare.
Skador motor: Ett propellerblad skadat.
Beräknad reparationskostnad .800:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 som lån 1945-05

Haveri 1946-04-11 i trakten av Landvetter. Märkning 11-röd D
Motor typ TWC3 nr 4148
Ff fänrik Carl Rune Larsson (FFSU) skadades, avled efter 5 dagar.

Haveriet har inträffat i samband med nödlandning föranledd av motorstörning. Under flygning från F 9 till F 11 har det havererade fpl, som ingick i en rote såsom rotetvåa, kommit in i ett område med marknära moln. Vid flygning i moln har motorstörning inträffat och ff ansatt nödlandning med infällt landningsställ. På grund av terrängförhållandena samt hög landningsfart totalhavererade fpl och ff skadades så svårt, att han senare avled.
Anledningen till motorstörningen har icke kunnat fastställas med säkerhet, men kan hava varit isbildning i förgasaren. Den vid undersökning av förgasaren fastställda, något för rika bränsleblandningen, kan hava medfört isbildning. Detta trots att annat fpl av samma typ, roteettan, under längre flygning under samma förhållanden ej iakttog någon isbildning. Ff har icke använt förgasarförvärmningen.
Divchefens åtgärd att beordra flygning vid de rådande väderleksförhållandena – passage av varmfront – synes anmärkningsvärd, i synnerhet då radiostationen i det havererade fpl ej varit i funktion vid starten.
Överlämnandet av J9-rotens ledning till en kadett medan fänriken flugit som rotetvåa, har varit mindre välbetänkt. Det synes ha förorsakat tvekan om vem som hade befälet, och att roten överhuvudtaget flugit in i moln.
Att vid de rådande väderleksförhållandena ej låta militärmeterolog direkt föredraga vädersituationen för div flygande personal synes även anmärkningsvärt.

Kasserat 1947-01-10. Gångtid 404.35 tim. Motor typ TWC3 nr 4148
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst