2137 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

2137 J 9

Inläggav Leif Fredin » 24 feb 2014, 08:07

2137
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 282-22

Till CVM
Godkänt 1940-06-27
Levererat till F 8 1940-06-27 med motor typ TWC3 nr 3722
Verkstad 1940-09-24. Förstärkning av huv
Formation 1940-10-01 (?)
Verkstad 1941-02-26. Införande av ändringar
Formation 1941-03-14
Verkstad 1941-10-17. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-10-29

Haveri 1942-03-03
Motor: TWC3 nr 3722
Ff kapten I. Wiliander oskadad
Orsak till haveri: Efterbrännare.
Skador motor: Ett propellerblad skottskadat
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnad till F 11 som lån 1945-05
Märkning 11-gul F

Haveri 1948-04-14 vid F 11
Motor: TWC3 nr 4034
Ff löjtnant P Gunnar Stefansson oskadad

Orsak till haveri: I samband med landning under inflygningsövning på F11 flygfält erhölls ground looptendenser sista delen av utrullningen. Haveriet orsakades av vid J 9 vanlig ground looptendens samt fältbeskaffenheten.
Sannolikt händelseförlopp och utlåtande:
Haveriet är förorsakats av vid J 9 vanlig ground looptendens. En bidragande orsak har sannolikt varit fältets ojämnhet och det förhållandet att förbindelsebanan till hangar II korsades i ett kritiskt skede av landningen.

Materiella skador: Mittvinge: Undersidan intryckt inom ett område av c:a ½ m diameter. Mindre hål i bränsletanken. Balkliv vid vänster hjulinfästning något deformerade.
Vänster yttervinge: Kraftig veckbildning längs hela bakkanten, dels från vingrotens bakkant snett framåt-utåt. Vingspetsen kraftigt deformerad. Vänster skevroder knäckt (kass).
Vänster ytterklaff: Knäckt (reparabel).
Vänster stabilisatorhalva: Spetsen mindre deformerad (reparabel).
Vänster höjdroderhalva: Kraftigt deformerad (kass).
Landställ: Båda knäckta (kass). Båda hjulkåporna deformerade (reparable).
Vingklaff: Vänster och mittre kraftigt deformerade.
Propeller: Ett blad oskadat, ett blad knäckt, på det tredje bladet har spetsen slitits av.
Beräknad kostnad 15.000:- kr
Fpl har jml FF tpr 1508 18/5 föreslagits till kassation.

Kasserat 1948-06-17. Gångtid 774 tim. Antal flygningar 897 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst