2134 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2134 J 9

Inläggav Leif Fredin » 24 feb 2014, 08:02

2134
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 282-19

Till CVM
Godkänt 1940-05-15
Levererat till F 8 1940-07-15 med motor typ TWC3 nr 3724

Haveri 1940-09-05 vid F 1 Hässlö. Märkning 8-33
Total gångtid: 53:30 tim
Motor: TWC3 nr 3724
Total gångtid: 56:30 tim
Ff vicekorpral T E Schelwis oskadad
Orsak till haveri: Kollision mellan J 9 nr 2124 och J 9 nr 2134.
Skador flygplan: Större skador å fena, sidoroder och akterstam.
Beräknad reparationskostnad 4.200:- kr

F 1 verkstad 1940-09-05. Reparation
F 8 formation 1940-09-17
Verkstad 1940-12-20. Införande av ändringar
Formation 1941-01-09
Verkstad 1941-06-01 Införande av ändringar
Formation 1941-06-06
Verkstad 1941-08-01. Reparation
Formation 1941-08-04

Haveri 1943-07-21 Ground-loop vid landning F 8. Märkning 8-33
Motor: TWC3 nr 3903
Ff furir Sten Fredrik Hedin oskadad
Orsak till haveri: Ground loop
Skador flygplan: Skador på höger vinge, höger stabilisator- och höjdroderhalvor samt höger landningsställsben.
Beräknad reparationskostnad 2.800:- kr

Verkstad. Liten översyn. Påbörjad 1944-11-17, klar 1945-01-18
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Nödlandning 1945-09-10. Märkning 8-gul D (?)
Motor: TWC3 nr 3672
Ff offasp vpl furir A. Ridenfeldt oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Skador flygplan: Skador på vingmittstycke, höger vinge och landningsställ. Samtliga indragningslänkar och indragningsspindlar.
Skador motor: Propellerbladen kraftigt krökta.
Beräknad reparationskostnad 10.500:- kr

Till F 8 flottiljverkstad 1945-09-10 för reparation. Beräknas påbörjas 1945-11-15
Klar 1946-07-01
Märkning 8-gul K
Överlämnat till F 3 1947-04-09 med motor typ TWC3 nr 3572
Märkning 3-54

Haveri 1947-05-06
Motor: TWC3 nr 3572
Ff löjtnant S Åke L. Sandblad (FFSU) oskadad

Orsak till haveri: Sporrstyrningens konstruktion, den växlande vinden samt den rådande fältbeskaffenheten torde ha förorsakat ground-loop.

Skadornas omfattning: Halva vänster höjdroderhalva bortsliten. Vänster stabilisatorhalva knäckt. Vänster vingspets deformerad. Vänster yttervinges bakre balk deformerad c:a 60 cm från ytterändan. Deformationer och 6 cm lång spricka på översidan av vingbeklädnaden. Vänster skevroder något deformerat i bakkant
Beräknad kostnad 6.500:- kr

Till CVM 1947-06-06 för haverireparation. Påbörjad 1947-06-25.
Anmäld klar 1947-08-14
Till F 3 1947-08-14
Till CVM 1947-12-17 för kamerainstallation.
Till F 3 1948-01-10.
Kasserat 1949-03-31. Gångtid 820 tim. Antal flygningar 1020 st. Med motor typ TWC3 nr 3572. Tillvaratages vid F 3 som museimateriel.
Senast redigerad av Leif Fredin 16 sep 2015, 11:28, redigerad totalt 2 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 2134 J 9

Inläggav Johnny Comstedt » 24 jan 2015, 20:11

Johnny Comstedt
 
Inlägg: 737
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo


Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron