2133 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

2133 J 9

Inläggav Leif Fredin » 24 feb 2014, 07:59

2133
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 282-6
Tillverkningsnummer: Republic, Farmingdale 282-18

Till CVM
Godkänt 1940-05-15
Levererat till F 8 1940-07-08 med motor typ TWC3 nr 3749

Haveri 1940-09-25, märkning 8-21
Total gångtid: 94:25 tim
Motor: TWC3 nr 3749
Total gångtid: 94:25 tim
Ff aspirant Birger Amell oskadad
Orsak till haveri: Obekant.
Skador motor: Motorn skurit.
Beräknad reparationskostnad 7.000:- kr

F 8 verkstad 1940-10-02. Motor typ TWC3 nr 4148 inmonterad
Till FF förfogande 1941-02-27. (Försvarsutställningen i Göteborg)
F 8 förråd 1941-04-23
Verkstad 1941-05-12. Reparation
Förråd 1941-05-14
Verkstad 1941-08-15. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-09-01
Förråd 1941-09-24
Formation 1942-02-25
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 1945-11-26 (?) med motor typ TW C3 nr 3918

Haveri 1947-08-21.
Motor: TWC3 nr 3724
Ff fänrik T L Tuvesson (FFSU) oskadad

Fällstöttorna troligen deformerade vid tidigare landning. Höger broms hade ”huggit” varför visst samband kan tänkas.
Skadornas omfattning: Höger landställs fällstöttor knäckta. Höger vinges bakkant deformerad vid infästning för
skevroder. Höger skevroder och höger vingklaff deformerade. Mindre hål i vingmittstycket.
Propellerspetsarna böjda.
Beräknad kostnad 1.000:- kr

Haveri 1948-04-14 vid F 11
Motor: TWC3 nr 3724
Ff fänrik Claes C O Barre oskadad

Orsak till haveri: I samband med landning under inflygningsövning på F11 flygfält erhölls ground looptenden-ser sista delen av utrullningen. Haveriet orsakades av vid J 9 vanlig ground looptendens samt fältbeskaffenhe-ten.
Sammanfattning och utlåtande:
Vid den tekniska undersökningen har intet framkommit som tyder på materialfel (ff hade ej någon anmärkning på fpl).
Haveriet torde vara en direkt upprepning av tidigare inträffade ground loop med fpl J 9. Nämnas kan, att någon timme tidigare ett liknande haveri med fpl J 9 (nr 2137) inträffade på F11.
Möjligen kan i detta fall en bidragande orsak ha varit dels ff ringa vid fpl J 9 (haveriet inträffade under inflyg-ning), dels sidvind under landning.
Händelseförloppet torde ha varit följande:
Strax efter sättningen har fpl erhållit en gir åt höger. Ff sökte häva giren dels med sporrstyrningen och dels med gaspådrag. Det senare är felaktigt men kan förklaras som naturlig reaktion. Ff använde härvid ej broms. Vid passerandet av bana 34 kom sporrhjulet i jazzning, varvid giren ytterligare ökade och blev så kraftig att ff även med hjälp av bromsning på vänster hjul ej kunde undvika ground loop.
Beslut:
Haveriet orsakat av fpl typ J 9 ground looptendens och fältbeskaffenheten.

Materiella skador: Mittvinge: Landställsbeslag bortslitna.
Vänster hjulkon: Kraftigt deformerad. Mindre veckbildning på vänster sida.
Vänster yttervinge: Kraftig veckbildning dels längs bakkanten och dels från vingspetsens bakkant snett framåt utåt. Vingspets deformerad.
Vänster skevroder: Knäckt (kass).
Vänster stabilisatorhalva: Mindre skador (reparabel).
Vänster höjdroderhalva: Kraftigt deformerad, spetsen bortsliten (kass).
Landställ: Båda knäckta. Båda hjulkåporna deformerade (reparabla).
Vingklaff: Vänster och mittre kraftigt deformerade (kass).
Propeller: Samtliga blad krökta (reparabla).
Beräknad kostnad: 16.500 :- kr
Fpl har jml FF tpr 1508 18/5 föreslagits till kassation.

Kasserat 1948-06-17. Gångtid 749 h. Antal flygningar 1014 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst