2132 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2132 J 9

Inläggav Leif Fredin » 24 feb 2014, 07:56

2132
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 282-17
Tillverkningsnummer: Republic, Farmingdale 282-17

Till CVM
Godkänt 1940-05-15
Levererat till F 8 1940-07-09 med motor typ TWC3 nr 3727
Verkstad 1940-12-14. Införande av ändringar. Montering av skidinklädsel
Formation 1940-12-20
Montering av skidställ 1941-01
Hjul monterade 1941-03
Verkstad 1941-09-10. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-09-20

Nödlandning 1942-08-06
Motor: TWC 3 nr 3104
Ff kapten von Schinkel
Orsak till nödlandning: Motorstörning

Haveri 1942-08-19 vid landning med skadat landningsställ å krigsflygfält 2. Märkning 8-2
Motor: TWC 3 nr 3104
Ff fänrik Carl Sandblom oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Skador på vingmittstycke, samtliga vingklaffar, höger vinges indragningsstöttor och höger landställsben.
Skador motor: Propellerbladen bockade samt oljekylaren intryckt.
Beräknad reparationskostnad 6.500:- kr

Haveri 1943-07-07, propellerskott vid skjutning mot markmål., märkning 8-2
Motor: TWC 3 nr 3104
Ff offasp vpl furir W Gerhard oskadad
Orsak till haveri: Efterbrännare.
Skador motor: Ett propellerblad skottskadat.
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr

Haveri 1944-05-19, märkning 8-55
Motor: TWC3 nr 3104
Ff offasp, vpl korpral S. Stieberth oskadad
Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Skador på höger vinge, vingmittstycke, höger stabilisator- och höjdroderhalvor och höger landingsställsben.
Skador motor: Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 7.000:- kr

Haveri 1944-07-14. Märkning 8-55
Motor: TWC3 nr 3104
Ff furir S E Ersbacken oskadad
Orsak till haveri: Motorstörning under lättning.
Skador flygplan: Skador på vänster vinge, vänster fjäderben, vänster stabilisator- och höjdroderhalvor.
Beräknad reparationskostnad 4.000:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 som lån 1945-05

Haveri 1945-05-17 vid F 11 Skavsta
Motor: TWC 3 nr 3104
ff löjtnant B O G Sundberg.
Orsak till haveri: Under utrullning efter landning med fpl J 9 nr 2132 erhöll detta ground loop åt höger, varvid vänstervingen och stabilisatorn tog i marken och knäcktes.
Skador flygplan: Vänster yttervinge: balk skadad. Mittsektion deformerad. Vänster vingklaff, skevroder och höjdroderhalva deformerade. Vänster landningsställsben krökt.
Beräknad reparationskostnad 10.000:- kr

F 11 flottiljverkstad; reparation, liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1945-06-10, klar 1946-02-10
Överlämnat till Fc 1946-06-03 som lån för CO-undersökningar. Motor typ TWC3 nr 3723.
Återlämnat till F 11 1946-09-02.
Överlämnat till F 20 1946-10-02
Överlämnat till F 3 1947-05-06
Till CVM 1948-01-10 för kamerainstallation.
Till F 3 1948-01-19.
Kasserat 1950-01-26. Gångtid 817 tim. Antal flygningar 1090 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst