2125 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2125 J 9

Inläggav Leif Fredin » 20 feb 2014, 15:30

2125
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 282-10

Till CVM
Levererat till F 8 1940-05-03 med motor typ TWC3 nr 3750
Godkänt 1940-05-15

Nödlandning 1940-05-29 vid landning F 8. Märkning 5
Total gångtid: 19.05 tim
Motor: TWC 3 nr 3750
Total gångtid 22.05 tim
Ff löjtnant A P Gunnarsson oskadad.
Orsak till nödlandning: Motorstörning vid start.
Skador flygplan: Större skador å höger vinge med vingklaffar, höger landningsställsben med hjul, däck och slang. Mindre skada å kropp.
Skador motor: Mindre skador å propeller.
Beräknad reparationskostnad 40.000:- kr

Verkstad 1940-05-31. Reparation
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Formation 1940-09-09
Verkstad 1941-01-11. Införande av ändringar
Formation 1941-01-17

Haveri 1941-01-29, märkning 8-42
Motor: TWC3 nr 3750
Ff vpl korpral Norling
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Propellerbladspetsar böjda: Vänstra vingens framkant skadad.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr
Analys nr 5/41

Haveri 1941-04-03, märkning 8-42
Motor: TWC3 nr 3750
Ff aspirant H Flodman oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Större skador å centralvinge, båda landningsställsbenen med indragningsmekanismer. Propellerbladen krökta.
Skador motor: Motorfundament något deformerat.
Beräknad reparationskostnad 15.000:- kr

Verkstad 1941-04
Ställt till FF förfogande 1941-06-11 för utförande av bentolprov
F 8 förråd 1941-06-27
Verkstad 1941-07-01. Behandling av tank för övergång till bentol.
Formation 1941-09-02 med motor typ TWC3 nr 2376

Haveri 1941-09-16, märkning 8-11
Motor: TWC3 nr 2376
Ff aspirant Hedin oskadad
Orsak till haveri: Vänster landningsställsben gick ej ut på grund av brusten pinne i universalknut.
Skador flygplan: Mindre skador å oljekylare och diverse beklädnadsplåtar. Landningsställskåpor deformerade. Propellerbladen krökta.
Skador motor: Nedre vänstra motorfundamentsträvan intryckt.
Beräknad reparationskostnad 3.000:- kr

Verkstad 1941-09-21. Reparation
Formation 1942-02-22

Totalhaveri 1942-09-06 väst Rödja, Godegård socken, Degerön
Motor: TWC 3 nr 2376
Ff aspirant korpral Bengt E Norén omkom
Haveriet orsakat av vingbrott. Direkta orsaken har ej fastställts.

Kasserat 1942-11-06. Gångtid total 227 tim. Antal flygningar 347 st. Motor typ TWC3 nr 2376. Gångtid total 315 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst