2118 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2118 J 9

Inläggav Leif Fredin » 19 feb 2014, 13:29

2118
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 182-3

Till CVM
Godkänt 1940-04-16
F 8 formation 1940-04-22 med motor typ TWC3 nr 3169
Verkstad 1940-05-07. Montering av övningsbombställ
Formation 1940-05-18
Till CVM 1940-06-01 Målning
F 8 formation 1940-06-12
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25

Haveri 1941-01-20 vid F 8. Märkning 8-36
Motor: TWC3 nr 3169
Ff resoffaspirant B. Schantz oskadad

Haveri vid landning på Barkarby på grund av skadat landningsställ, vänster landningsställsben löst.
Infästningsbultar för indragningsstöttor å vänster landningsställsben brustit.

Haveriet har uppkommit på grund av konstruktionsfel, i det att fästbultarna för indragningsmekanismens anslutning till vänster landningsställsben icke varit inpassade. Härigenom har konstruktionen försvagats och bultarna brustit vid starten närmast före haveriet.

Skador flygplan: Större skador å vänster vinge, mindre å högra d:o. Indragningsmekanism till vänster landningsställsben skadad. Propellerbladsspetsarna böjda.
Beräknad reparationskostnad 3.000:- kr

Verkstad 1941-01-21
Förråd 1941-02-25
Formation 1941-04-28

Haveri 1941-05-08. Märkning 8-42
Motor: TWC3 nr 3169
Ff kadett Svartengren oskadad
Orsak till haveri: Otillfredsställande funktion av vänster hjulbroms.
Skador flygplan: Propellerbladen krökta. Höger vinge skadad. Pitotrör avbrutet.
Beräknad reparationskostnad 4.500:- kr

Verkstad 1941-06-01. Reparation
Formation 1941-06-04

Haveri 1941-07-03. Märkning 8-42
Motor: TWC3 nr 3169
Ff löjtnant Arne Frykholm oskadad
Orsak till haveri: Vårdslöshet.
Skador flygplan: Större skador å landningsställ, vingar, oljekylare, diverse plåtar samt propeller.
Beräknad reparationskostnad 20 200:- kr

Verkstad 1941-07-15. Haverireparation
Formation 1942-02-18

Haveri 1942-06-29 vid F 1 Hässlö. Kollision med B 3B nr 157. Märkning 8-51
Motor: TWC3 nr 3169
Ff furir H. Molander
Skador flygplan: Skador å framkant på höger och vänster vinge.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr

Nödlandning 1944-02-22. Märkning 8-4
Motor: TWC3 nr 3895
Ff resoffasp. vpl furir Å. Westerlund oskadad
Orsak till nödlandning: Motorfel.
Skador motor: Motorn skurit.

Haveri 1944-09-21. Märkning 8-4
Motor: TWC3 nr 3726
Orsak till haveri: Efterbrännare.
Skador motor: Ett propellerblad skottskadat (kass.).
Beräknad reparationskostnad 1.500:- kr

Haveri 1944-09-28. Märkning 8-4
Motor: TWC3 nr 3726
ff offasp. vpl. korpral K E Eriksson oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken under utrullning till start (med 2105)
Skador flygplan: Skador på vänster vinge.
Skador motor: Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 300:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnad till F 11 som lån 1945-05
F 11 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1945-11-19, klar 1946-06-10
Kasserat 1949-02-24. Gångtid 857:35 tim. Antal flygningar 1035 st. Med motor typ TWC3 nr 4007
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst