2115 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2115 J 9

Inläggav Leif Fredin » 16 feb 2014, 11:42

2115
J 9
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 180-15

Godkänt 1940-02-20
Till CVM
Till F 8 formation 1940-04-06. Motor typ TWC3 nr 3168
Märkning 15

Bild

Verkstad 1940-05-07. Montering av övningsbombställ
Formation 1940-05-11
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-11-26. Införande av ändringar
Formation 1940-12-01
Verkstad 1941-05-27 Införande av ändringar
Formation 1941-05-31
Verkstad 1941-10-10
Formation 1941-10-28

Haveri 1943-05-24 vid Visby flygfält. Märkning 8-35
Total gångtid: 328 tim
Motor typ TWC3 nr 3108
Total gångtid: 331 tim
Flygförare fänrik Karl-Sigfrid D. von Segebaden oskadad
Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Höger vinge skadad i yttre del. Höger stabilisator skadad. Höger höjdroder mycket svåra skador.
Skador motor: Inga
Beräknat reparationskostnad: 3.500:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Ground-loop vid landning å Visby flygfält.

Fänrik v. Segebaden anförde i huvudsak följande:
att han landade som nr 7 i divisionen
att han ej stördes av något annat flygplan i landningen
att sättningen var fullt normal trepunktssättning
att flygplanet så gått som omedelbart efter sättningen fick ground-looptendens
att trots alla ansträngningar tendensen ej kunde hävas
att flygplanet efter att ha glidit på tvären på det hala gräset c:a 75 meter snurrade runt och gick ner med höger vinge i marken.

Uppläst och vidkänt:
K.S.D v. Segebaden

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att fpl ground-looptendens på det mycket hårda, men samtidigt på grund av saftiggräsväxt, hala flygfälte ej kunde stoppas.

Barkarby den 21/6 1943
Å. Söderberg
Förhörsledare
L. Winkler
Protokollförare

Beslut:
Föraren synes icke kunna göras ansvarig för inträffad skada.
Kronan vidkännes kostnaderna för materielens iståndsättande.

Barkarby den 8/7 1943.
L.G. Hägglöf.
Chef F 8 depå.

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Nödlandning 1945-12-10
Motor: TWC3 nr 3108
Ff kapten Norlin oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörningar; isbildning i förgasaren.
Beräknad reparationskostnad 200;- kr (undersökningskostnad)

Överlämnat till F 10 1945-10 som lån

Haveri 1946-04-05 vid F 10.
Motor: TWC3 nr 3108
Ff överstelöjtnant Bill Bergman (AFT) oskadad
Orsak till haveri: Sporrhjulsjazzning, beroende på fel på sporrstyrningen (gaffelbulten felvänd).
Skadornas omfattning: Vänster landställ och vänster vinge kass
Beräknad kostnad 800:- kr

Till F 8 flottiljverkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1946-06-01.
Klar 1946-11-26
Överlämnat till F 20 uppbörd 1946-10-12 med motor typ TWC3 nr 3567

Haveri 1947-06-12 vid F 16, märkning 20-78.
Motor: TWC3 nr 3463
Ff kadett Torsten Everhed oskadad
Orsak till haveri: Häftig bromsning. Propellerskador
Beräknad kostnad 1.000:- kr

Överlämnat till F 3 1947-09-17
Märkning 3-51
Överlämnat till F 5 1948-10-05. Motor typ TWC3 nr 3463
Överlämnat till F 8 1951-06-15
Märkning 8-15

Haveri 1952-01-09 vid F 8
Motor typ TWC3 nr 3463
Ff major Rasmusson AFT oskadad

Efter navigeringsflygning ansattes landning på bana 24. Vid tillfället var vindriktningen 180 – 200°, vindstyrkan ca 35 km/h. Efter mjuk sättning på huvudstället med låg stjärt och ca 25 m rullning rakt fram utan girtendens höjdes plötsligt vänstervingen kraftigt. Den därpå följande girtendensen åt höger kunde ff ej hejda förrän vänstervingen efter ca 30° marksväng tog i marken.

Haveriet har orsakats av ground-loop-tendens åt höger. Ground-loop-tendens gör sig lätta gällande vid landning med fpl J9, speciellt om fpl vid landningen ej ligger rätt i vindriktningen. Ff har ej lyckats häva rörelsen.
Materiel från tidigare kasserat fpl monteras.
Fpl iståndsättes gen C F 8 försorg.

Skadornas omfattning: Vänster vinge deformerad i yttre delen ovan skevrodret, kass. Vänster vingnock deformerad, kass.
Beräknat reparationskostnad kr c:a 300:-

Haveri 1952-02-22 vid F 8
Motor typ TWC3 nr 3463
Ff kapten Norrbohm (AFT) oskadad

Efter normal flygning ansattes landning på bana 24. Vindriktningen var 270°, vindstyrka 15-20 km/h. Landningen gick normalt, men efter rullning ca 150 m erhölls ground-loop-tendens åt höger. Ff lyckades ej häva denna utan efter 30° sväng tog vänster vinge och stabilisator i marken.

Haveriet har orsakats av ground-loop-tendens till höger. Sidvinden har medverkat till att ff ej lyckats häva denna.
Materiel från tidigare kasserat fpl monteras.
Fpl iståndsättes genom C F 8 försorg.

Skadornas omfattning: Vänstra vingen, vänster stabilisator och vänster höjdroderhalva deformerade, kass
Beräknat reparationskostnad kr c:a 400:-

Kasserat 1952-09-27. Gångtid total 986 tim, efter LF 350 tim, antal flygningar 1200 st. Motor typ TWC3 nr 3463, gångtid total 684 tim, efter SM 352 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron