2112 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2112 J 9

Inläggav Leif Fredin » 16 feb 2014, 11:32

2112
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 180-12

Till CVM
Godkänt 1940-02-06
Till F 8 1940-03-22 med motor typ TWC3 nr 3106
Märkning 12
Verkstad 1940-04-18. Reparation
Formation 1940-04-25
Verkstad 1940-05-15. Montering av övningsbombställ
Formation 1940-05-18
Till CVM 1940-06-09. Målning
F 8 formation 1940-06-13
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-12-09. Införande av ändringar. Montering av skidinklädsel
Formation 1940-12-18
Mont skidställ 1941-01
Hjul monterade 1941-03
Verkstad 1941-08-01. Reparation
Till CVM-Fc 1941-11-10 som lån
Återlämnat till F 8 1942-02-02

Haveri 1943-09-20
Motor: TWC3 nr 3496
Orsak till haveri: Vådaskott.
Skador motor: Ett propellerblad skottskadat.
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr

Haveri 1943-09-25 vid F 11 Nyköping. Märkning 8-26.
Motor: TWC3 nr 3496
Ff offasp, vpl korpral P. Waldemar Hessle okadad
Orsak till haveri: Ground loop.
Kraftig vänstersväng efter utrullning varvid högra vingen släpat i marken
Skador flygplan: Större skador på höger vinge, höger stabilisator- och höjdroderhalvor.
Beräknad reparationskostnad 2 000:- kr

Nödlandning 1945-01-15, märkning 8-26.
Motor: TWC3 nr 3496
Ff fänrik N. V. Lindgren oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Skador motor: Motorn skurit.
Beräknade reparationskostnad 6.000:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-06-27, märkning 8-röd M (?).
Motor: TWC3 nr 2627
Ff asp Johansson oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning.
Skador flygplan: Skador på landställ och vingmittstycke. Höger vinge kass.
Skador motor: Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 30.000:- kr

Haveri 1946-05-13.
Motor: TWC3 nr 2627
Ff kapten Selander oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning, beroende på ovana vid fpltypen.
Skadornas omfattning: Vänster vinge med skevningsroder, vänster stabilisator och höjdroderhalvor samt huvudlandningsställ kass. Mindre skada på mittvingstyckets vänstra sida. Propellerbladen skadade, ett blad krökt
Beräknad kostnad 30.700:- kr

Överlämnat till F 3 1947-05-06
Till CVM 1947-08-01 för liten översyn och tanktätning. Motor typ TWC3 nr 2627
Anmäld klar 1948-07-29.
Till F 3 1948-07-29.
Överlämnat till F 11 1948-11-18 med motor typ TWC3 nr
Kasserat 1949-12-31. Gångtid 597:50 tim. Antal flygningar 804 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst