2106 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2106 J 9

Inläggav Leif Fredin » 12 feb 2014, 10:00

2106
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 180-6

Godkänt 1939-12-12
Levererat till F 8 1940-03-08 med motor typ TWC3 nr 2831
Märkning 6
Till CVM-Fc 1940-04-24
F 8 formation 1940-05-14
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-10-29. Reparation
Formation 1940-11-13

Nödlandning 1941-04-07
Motor: TWC3 nr 2831
Ff vpl Weibull
Orsak till nödlandning: Bränslekran ej omställbar i luften.

Verkstad 1941-05-17. Införande av ändringar
Formation 1941-05-21
Verkstad 1941-06-11, Reparation
Formation 1941-06-26
Verkstad 1941-08-01; liten översyn. Motor typ TWC3 nr 4007 inmonterad
Formation 1942-02-25

Haveri 1943-12-14 vid F 8
Motor: TWC3 nr 4007
Ff furir Mattson oskadad
Orsak till nödlandning: -
Orsak till haveri: Kollision med eldsläckarvagn.
Skador motor: Propellerbladen skadade.
Beräknad reparationskostnad 2.200:- kr

Haveri 1944-12-14, märkning 8-50.

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 som lån 1945-06
F 11 verkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1945-11-15, klar 1946-05-16

Överlämnat till F 11 1947-03
Till CVM 1948-01-15 för kamerainstallation och tanktätning. Motor typ TWC3 nr 4033
Kamerainstallationen klar 1948-01-24.
Anmäld klar 1948-04-28.
Till F 11 1948-05-04.

Haveri 1948-10-11 vid F 11
Motor: TWC3 nr 4033
Ff överste A J Henricson (AFT). Hjärnskakning och skadad ryggkota.
Haveri vid landning. Haveriet har sannolikt förorsakats av att ff bromsat så kraftigt under utrullning efter landning, att fpl slagit runt framåt.
Skadornas omfattning: Överbyggnad, kapotteringsbock helt demolerade. Mindre veckning på flygkroppen vid vingroten. Översidan intryckt vid fenans infästning. Fena och sidoroder helt demolerade. Höjdrodret skadat. Luftintaget har slitits bort. Sand har möjligen kommit in i motorn. Propeller: Ett blad kraftigt bockat, de två övriga mindre
Beräknad reparationskostnad 25.000:- kr

Kasserat 1948-11-18. Gångtid 1086:45 tim. Antal flygningar 1099 st
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron