2105 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2105 J 9

Inläggav Leif Fredin » 12 feb 2014, 09:58

2105
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 180-5

Godkänt 1939-12-12
Levererat till F 8 1940-03-08 med motor typ TWC3 nr 2628
Märkning 5
F 8 verkstad 1940-03-14 Reparation. Demonstration
Nedmont jml F 8 skr VI/47:8 av 1940-04-10
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Uppmontering klar 1940-07 med motor typ TWC3 nr 3571
Till CVM 1940-07-13 Montering av bestyckning
F 8 formation 1940-07-27
Förråd 1940-07-28
Formation 1940-08-14
Verkstad 1940-11-13 Införande av ändringar
Formation 1940-12-04
Verkstad 1941-04-01. Reparation. Införande av ändringar
Formation 1941-04-09
Verkstad 1941-07-15. Reparation
Formation 1941-07-20
Verkstad 1941-09-22 Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-10-08

Haveri 1942-07-22 i samband med landning. Ground loop. Märkning 8-21
Motor: TWC3 nr 3571
Ff kadett Åke Gernandt oskadad
Skador flygplan: Landställsben, yttre vingklaff på vingmittstycke, höger och vänster vinge skadade.
Skador motor: Propellerbladen bockade.
Beräknad reparationskostnad 10.000:- kr

Haveri 1944-09-28, märkning 8-2
Motor: TWC3 nr 3470
Ff resoffasp. korpral A. Olsson oskadad
Kollision på marken under utrullning till start (med 2118)
Skador flygplan: Skador på kropp, fena, vänster stabilisator- och höjdroderhalvor samt sidoroder.
Beräknad reparationskostnad 9 700:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-05-12. Ground loop vid landning.
Motor: TWC3 nr 3470
Ff löjtnant C. Sandblom oskadad
Skador flygplan: Skador på vingmittstycke, landningsställsben, vänster stabilisator- och höjdroderhalvor. Vänster vinge kass..
Beräknad reparationskostnad 25 000: - kr

Verkstad; reparation, liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1945-05-12, klar 1946-04-17
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1946-05-12 vid F 8.
Motor: TWC3 nr 2833
Ff löjtnant N. Personne oskadad
Ground loop vid landning, beroende på ovana vid fpltypen.
Skadornas omfattning: Vänster vinge, vänster skevningsroder samt vänster stabilisator- och höjdroderhalvor
kass.
Beräknad kostnad 23.100:- kr.

Märkning 8-05
Överlämnat till F 3 1947-04-09 med motor typ TWC3 nr 2833
Till CVM 1948-02-07 för kamerainstallation.
Till F 3 1948-02-12.
Till CVM 1947-04-20 för kamerainstallation enligt FF skrivelse MF 9:9 av den 7.3.47. (Ska 4).
Till F 3 1947-06-03.
Till CVM 1947-07-01 för kamerainstallation enligt FF skrivelse MF 9:9 av den 7.3.47.
Till F 3 1947-07-08.
Överlämnat till F 11 1948-11-18
Kasserat 1949-02-24. Gångtid 742:50 tim, Antal flygningar 1021 st. Med motor typ TWC3 nr 2833
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst