2160 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2160 J 9

Inläggav Leif Fredin » 26 feb 2014, 12:27

2160
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 382-45

Till CVM
Godkänt 1940-08-20
Levererat till F 8 1940-09-20 med motor typ TWC3 nr 4003
Förråd 1940-09-21
Verkstad 1941-08-16. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-08-22
Förråd 1941-09-24
Formation 1942-02-25

Haveri 1943-07-13 propellerskott vid F 8 skjutplats Gotland. Märkning 8-9
Motor: TWC3 nr 4003
Ff offasp, vpl furir Eric A Alderin oskadad
Orsak till haveri: Efterbrännare.
Skador motor: Ett propellerblad skottskadat.
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr

Haveri 1943-07-19 propellerskott vid F 8 skjutplats Gotland. Märkning 8-9
Motor: TWC3 nr 4003
Ff offasp, vpl furir B. Gellner oskadad
Orsak till haveri: Efterbrännare.
Skador motor: Ett propellerblad skottskadat.
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr

Haveri 1944-05-10. Märkning 8-9
Motor: TWC3 nr 4003
Ff resoffasp, vpl korpral L. Darin oskadad
Orsak till haveri: Ground loop under utrullning till start.
Skador flygplan: Skador på vänster vinge, vänster skevroder, vänster stabilisator- och höjdroderhalvor.
Beräknad reparationskostnad 3.800:- kr

Haveri 1944-06-19. Märkning 8-9
Motor: TWC3 nr 4003
Ff fänrik G Dyrssen oskadad
Orsak till haveri: Motorstörning.
Skador flygplan: Skador på vingar, NACA-kåpa samt täckplåtar vid oljekylare och landningsställ. Vänster däck och slang upprivna.
Skador motor: Ett propellerblad krökt.
Beräknat reparationskostnad 3.000:- kr

F 8 flottiljverkstad. Liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-09-22, klar 1947-11-21 (?)

Haveri 1949-09-27, märkning 8-60

F 8 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1949-10-02, klar 1950-05-20

Haveri 1951-05-27
Gångtid total 920 tim. Efter LF 277 tim
Motor typ TWC3 nr 3567
Gångtid total 579 tim. Efter SM 277 tim
Ff generallöjtnant Nordenskiöld (AFT) oskadad

Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc.
I samband med landning, å permanentad bana inträffade ground-loop, åt höger vid slutet av utrullningen. Ff sökte häva rörelsen genom bromsning på vänster hjul. Enlig ff uppgift räckte bromsverkan ej till för att häva ground-loopen.
Vid tillfället var vindstyrkan 10-20 km/t och sidvind H ca 20°.
Haveriet har förorsakats av ground-loop åt höger vid landningen. Ground-loop-tendens gör sig kraftigt gällande vid landning i sidvind å permanentad bana. Efter haveriet har de båda hjulens bromsmoment kontrollerats utan anmärkning.

Skadornas omfattning Vänster vinge uppböjd och skrapad, vänster skevroder, vänster stabilisatorhalva, samt vänster höjdroder, wire till sporrlås brusten.
Beräknad reparationskostnad 2.000:- kr
Fpl iståndsättes genom C F 8 försorg.

Haveri 1951-06-14
Motor typ TWC3 nr 3567
Ff överste Thunberg (AFT) oskadad

Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc.
I samband med landning på bana 24 inträffade ground-loop åt höger vid slutet av utrullningen. Ff sökte häva rörelsen genom bromsning på vänster hjul. Enl ff uppgift räckte bromsverkan ej till för att häva ground-loopen.
Vid tillfället var vindstyrkan c:a 20 km/t och vindriktningen c:a 240°

Haveriet har förorsakats av ground-loop åt höger vid landningen. Ground-looptendensen gör sig kraftigt gällande vid landning å permanentad bana. Efter haveriet har bromsmomentet kontrollerats å båda hjulen utan anmärkning.

Skadornas omfattning Vänster vingspets, vänster yttervinge och vänster skevroder kraftigt deformerade. Mindre skador på vänster stabilisator och vänster höjdroderhalva
Beräknad reparationskostnad c:a 1.500:- kr
Fpl iståndsättes genom C F 8 försorg.

Kasserat 1952-05-17. Gångtid total 978 tim, efter LF 345 h, antal flygningar 1221 st. Motor typ TWC3 nr 3567, gångtid total 647 tim, efter SM 345 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst