2159 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

2159 J 9

Inläggav Leif Fredin » 26 feb 2014, 12:24

2159
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 382-44

Till CVM
Godkänt 1940-08-20
Levererat till F 8 1940-09-20 med motor typ TWC3 4000
Förråd 1940-09-21
Verkstad 1941-06-05. Införande av ändringar
Förråd 1941-06-13
Verkstad 1941-08-15. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-08-26

Haveri 1941-09-01 till -05. Märkning 8-5
Motor: TWC3 nr 4000
Orsak till haveri: Påkänningar under flygning
Skador flygplan: Skador å vingstället.
Beräknad reparationskostnad 700:- kr

Verkstad 1941-09-06. Reparation
Förråd 1941-11-21
Formation 1942-02-25

Haveri 1944-04-05
Motor: TWC3 nr 4033
Ff löjtnant K E Nilsson oskadad
Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Skador på vänster landningsställsben, vänster vinge, vänster skevroder och vänster höjdroder.
Beräknad reparationskostnad 6.000:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 som lån 1945-05

Haveri 1948-06-11 vid F 11
Motor: TWC3 nr 3891
Ff fänrik Gösta Bertil Aulin (FFSU) oskadad

I samband med landning under inflygningsövning på F11 flygfält erhölls ground looptendenser sista delen av utrullningen. Haveriet orsakades av vid J 9 vanlig ground looptendens samt fältbeskaffenheten.

Sammanfattning och utlåtande:
Intet har framkommit vid den tekniska undersökningen som tyder på materielfel. Haveriet torde vara en direkt upprepning av tidigare inträffade ground loop med fpl J 9.
Händelseförloppet torde ha varit följande:
Vid utrullningen har fpl omedelbart råkat i en svag vänstergir, som mer och mer tilltagit. Trots god bromsverkan på höger hjul har giren ej kunnat hävas av ff. Efter en rullsträcka av c:a 175 m har höger hjul punkterat och fpl ställt sig på nosen.

Skadornas omfattning: Höger yttervinge: Kraftig veckbildning på ovansidan av vingens yttre del intill vingspetsen. Vingspetsen och skevrodret kraftigt deformerat.
Höger ytterklaff: Något deformerad.
Höger stabilisatorhalva: Obetydligt deformerad
Höger höjdroderhalva: Skev och skadad i spetsen.
Landställ: Höger landställ kraftigt deformerat.
Propeller: Samtliga blad något deformerade.
Beräknad kostnad 4.900:-

F 11 flottiljverkstad. Liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-06-11, klar 1946-12-05

Haveri 1948-08-19 vid Bunge
Motor: TWC3 nr 3891
Ff löjtnant T Hans Erik Wesslau (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Ground looptendens i samband med för stor hoptryckning av ena landställsbenet, som försvårade kurshållningen

Sammanfattning och utlåtande:
Enl ff utsago lutade fpl över åt höger (kändes som om höger hjulställ trycktes ihop) under utrullningens början. Vid kontroll efter haveriet av höger hjulställ kunde detta tryckas ihop mer an vad som är tillåtet. Naturligtvis kan olja och luft ha pressats ut under den hårda påfrestning, landstället var utsatt för under ground-loopen, men troligen har stället ej varit tillräckligt fyllt före start. Under den fortsatta utrullningen har genom fpl lutning kurshållningen försvårats. När fpl sedan passerade permanentad bana när vänster gir erhållits men ej kunnat pareras tillräckligt snabbt, varför ground loop blev följden.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande:
Fpl har under utrullning efter landning erhållit girtendens vilken ff ej kunnat häva. Bidragande orsak härtill torde vara att landställsbenet sjönk ihop något under utrullningen. Ff uppges icke genom slarv eller vårdslöshet vara vållande till haveriet.
Beslut:
Haveriet orsakat av fpl typ J 9 ground looptendens i samverkan med att ena landställsbenet sjönk ihop under utrullningen och därmed försvårade kurshållningen.

Skadornas omfattning
Vingmittstycke: Främre balken något veckad vid högra landställsinfästningen
Högervinge: Veckbildning 1 m längs bakkanten från vingspetsen och inåt. Yttre skevroderfästet avbrutet,
Vingspetsen veckad.
Höger skevroder: Avbrutet.
Höger stabilisator: Spetsen mindre deformerad.
Höger höjdroder: Spetsen mindre deformerad.
Höger landställ: Deformerat. Hjulnavet sönderslaget.
Beräknad kostnad 4.800:- kr

F 11 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1948-09-09, klar 1948-10-06
Kasserat 1949-11-26. Gångtid 819.10 tim
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst