2155 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2155 J 9

Inläggav Leif Fredin » 26 feb 2014, 12:15

2155
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 382-40

Till CVM
Godkänt 1940-08-20
Levererat till F 8 1940-09-06 med motor typ TWC3 nr 4006
Verkstad 1940-09-27. Montering av beslag till mekaniskt sikte
Formation 1940-10-03
Verkstad 1940-11-20. Införande av ändringar
Formation 1940-12-11
Verkstad 1941-04-23. Införande av ändringar
Formation 1941-04-30

Haveri 1941-06-03. Märkning 8-43
Motor: TWC3 nr 4006
Ff fänrik Frykholm oskadad
Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Vänster landningsställsben, vänster vinge, vänster stabilisator- och höjroderhalvor skadade.
Beräknad reparationskostnad 28.000;- kr

Verkstad 1941-06-03. Haverireparation
Formation 1941-06-27
Verkstad 1941-07-24. Reparation
Formation 1941-07-25

Haveri 1943-05-20. Märkning 8-43
Total gångtid: 308 tim
Motor: TWC3 nr 2627
Total gångtid: 322 tim
Flygförare fänrik C.E. Florman oskadad
Orsak till haveri: Beskjuten av sidofpl.
Skador flygplan: Höger vinge, skalplåten sönderskjuten vid pitotröret på översidan. Frambalken skadad på samma ställe.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 650:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Vid skjutning mot markmål rotevis besköts rotechefen av sidomaskinen.

Fänrik Florman anförde i huvudsak följande:
att han varit beordrad deltaga i luftskjutning mot markmål under uppvisning för riksdagen
att endast vänster vingksp fungerade varför flygplanet fick en kraftig kaning åt vänster mot närliggande flygplan
att han hade sin uppmärksamhet delvis riktad på åskådarna varför han ej upptäckte kaningen i tid
att han så fort han upptäckte kaningen inställt eldgivningen.

Uppläst och vidkänt:
C.E. Florman

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att föraren i den tämligen trånga formering, som användes vid tillfället ifråga, ej medhann att göra den korrektion, som blev nödvändig, när fpl på grund av ena vingksp funktionsfel, kom i kaning.

Barkarby den 21/6 1943
Å. Söderberg
Förhörsledare
L. Winkler
Protokollförare

Beslut:
Med hänsyn till föreliggande omständigheter kan fänrik Florman icke göras ansvarig för inträffad skada.
Kronan vidkännes kostnaden.

Barkarby den 8/7 1943.
L.G. Hägglöf
Chef F 8 depå.

Haveri 1943-06-17. Märkning 8-43, tillhörde 3/F 8
Total gångtid: 311 tim
Motor: TWC3 nr 2627
Total gångtid: 325 tim
Besättning furir Kroon oskadad-
Orsak till haveri: Dikeskörning.
Skador flygplan: Vänster landningsställsgaffel vriden. Samtliga indragningsstöttor avslagna. Diverse inklädnadsplåtar för landningsställ krossade. Mittsektion vinge, hål i skalplåt undersida på högra delen av tanken. Bägge spindlar för landningsställsindragning krokiga.
Skador motor: Propeller samtliga blad bockade. Oljekylare intryckt. Diverse skador på inklädnadsplåtar.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 3.000:- kr.
Motor 1.500:- kr,
Summa 4.500:- kr.

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Körning av flygplan på marken varvid flygplanet råkade köra i diket.

Furir Kroon anförde i huvudsak följande:
att han den 17/6 var beordrad att föra flygplan ur 3. divisionen nr 43 till 3. div grpterräng,
att han under körningen använde de härför avsedda körbanorna till han kom i närheten av det värn där flygplanet skulle parkeras,
att han först såg åt höger och ej kunde upptäcka något anmärkningsvärt,
att han därefter höll väl till höger om vägens vänstra kant,
att flygplanet därefter plötsligt sjönk ner med hjulen, varvid landningsstället vek sig bakåt och att han då omedelbart kuperade motorn.

Uppläst och vidkänt:
Börje Kroon

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att fpl under tillämpningsövningen den 17/6 – 18/6 vid förflyttning från flygfältet till fplvärn förts utanför vägen, varvid det kommit i ett dike.

Barkarby den 21/6 1943.
Å. Söderberg
Förhörsledare
L. Winkler
Protokollförare

Beslut:
Med hänsyn till svårigheterna vid ifrågavarande tillfälle att framföra fpl till uppställningsplatsen kan furir Kroon icke göras ansvarig för inträffad skada. vidkännes kostnaden.

Barkarby den 8/7 1943.
L.G. Hägglöf
Chef F 8

Haveri 1944-06-01. Märkning 8-43
Motor: TWC3 nr 2627
Ff flygingenjör 2. gr A P Gunnarsson skadad i ryggen
Orsak till haveri: Otillfredsställande funktion av hjulbromsar vid hävande av groundlooptendens.
Skador flygplan: Större skador på kropp. Fena och sidoroder kass.
Skador motor: Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 12.000:- kr

Till F 8 flottiljverkstad 1944-06-15 för reparation. Beräknas klar 1944-11-30
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 1945-11-26 (?) med motor typ TW C3 nr 3729
Märkning 11-blå E
Överlämnat till F 20 1946-10-31
Överlämnat till F 3 1947-09-17
Till CVM; liten översyn. Påbörjad 1948-04-16
Kasserat 1948-07-14. Gångtid 692 tim
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst