2153 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

2153 J 9

Inläggav Leif Fredin » 26 feb 2014, 12:11

2153
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 382-38

Till CVM
Godkänt 1940-08-20
Levererat till F 8 1940-09-13 med motor typ TWC3 nr 3896
Förråd 1940-09-14
Formation 1940-10-28
Verkstad 1941-01-03. Införande av ändringar
Formation 1941-01-14

Haveri 1941-01-27. Märkning 8-39
Motor: TWC3 nr 3896
Ff vpl Larsson oskadad
Orsak till haveri: Infästningsbultar för indragningsstöttor å vänster landningsställsben brustit.
Skador flygplan: Indragningsmekanismen till vänster landningsställsben samt vänstra yttre vingklaff skadade.
Beräknad reparationskostnad: 750:- kr

Verkstad 1941-05-01 Reparation
Formation 1941-05-07
Verkstad 1941-06-11. Reparation. Införande av ändringar
Formation 1941-06-17
Verkstad 1941-08-26. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-09-13

Haveri 1944-08-24. Märkning 8-39
Motor: TWC3 nr 3722
Ff vpl korpral S Hallin oskadad
Orsak till haveri: Felmanövrering av landningsställ och klaffar.
Skador flygplan: Skador på landningsställ och klaffar.
Skador motor: Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad: 1 000:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 1945-06-14 som lån med motor typ TW C3 nr 3722
Till CVM 1945-10-16 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3722.
Anmäld klar 1946-02-02. Motor typ TWC3 nr 3902 inmonterad.
Till F 11 1946-02-11.

Totalhaveri 1947-02-27 vid Ope
Motor: TWC3 nr 3902
Ff sergeant K I Nilsson (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Rundslagning efter landning på snöröjd bana.
Skadornas omfattning: Flygkropp: Sättning, med stark veckbildning, omedelbart bakom vingen. Huv över kabin kass. Sidoroder och fena kass. Smärre plåtskador
Motor: Motorplåtar och motorring skadade.
Propeller: Bladen bockade, dock reparabel.
Beräknad kostnad 10.000:- kr

Till CVM 1947-04-20 för haverireparation.
Kasserat 1948-05-14. Gångtid 803.40tim. Antal flygningar 897 st
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster