2145 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2145 J 9

Inläggav Leif Fredin » 25 feb 2014, 11:05

2145
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 382-30

Till CVM
Godkänt 1940-08-20
Levererat till F 8 1940-08-21 med motor typ TWC3 nr 3902
Förråd 1940-10-28
Verkstad 1941-05-20. Införande av ändringar
Förråd 1941-05-28
Verkstad 1941-08-15. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-08-30
Förråd 1941-09-24
Formation 1942-02-25

Haveri 1942-07-10 vid F 8. Märkning 8-13.
Motor: TWC3 nr 3902
Ff offasp Bengt Gellner oskadad
Orsak till haveri: Kollision med gränsmarkeringsljus vid utkörning till start.
Skador flygplan: Mindre skador på vänster vinge.
Beräknat reparationskostnad 850:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-08-29. Märkning 8-54
Motor: TWC3 nr 2145
Ff offasp vpl korp I Segersten oskadad
Orsak till haveri: Kollision i luften mellan fpl nr 2144 och nr 2145.
Skador flygplan: Skador på överbyggnad och kapotteringsskydd.

F 8 flottiljverkstad.Liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1945-09-04, klar 1946-06-17
Märkning 8-gul O

Haveri 1946-07-25 vid F 9
Motor: TWC3 nr 4003
Orsak till haveri: Kollision på marken mellan fpl 2139 och 2145 på grund av bristande uppmärksamhet.
Skadornas omfattning: Fpl: Höger vinge avskuren ungefär 1 m in från spetsen. Främre oljekylarplåt samt
vänster främre filletplåt vid kropp intryckta.
Propeller: Två propellerblad naggade
Beräknad kostnad 5.750:- kr

F 8 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1946-07-25, klar 1946-08-08
Överlämnat till F 20 1946-10-12

Haveri 1946-10-24
Motor: TWC3 nr 4003
Ff kadett A F Siewertz (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Lätt kollision under samling i div.
Skadornas omfattning: Skador å höjdroder.
Beräknad kostnad 230:- kr

Överlämnat till F 3 1947-09-17
Till CVM 1948-01-17 för montering av motorinstallation och tanktätning.
Anmäld klar 1948-09-20. Motor typ TWC3 nr 4000 inmonterad.
Till F 3 1948-09-20.
Överlämnat till F 11 1948-10-05 med motor typ TWC3 nr 4000
Överlämnat till F 8 1949
Märkning 8-45

Haveri 1949-07-06
Motor: TWC3 nr 4000
Ff kapten N.F.K. Palmstierna
Ground loop i landning

Kasserat 1951-01-12. Gångtid 625 tim. Antal flygningar 718 st. Med motor typ TWC3 nr 4000.
Till F 13 för brandtjänst.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst