2157 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

2157 J 9

Inläggav Leif Fredin » 26 feb 2014, 12:19

2157
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 382-42

Godkänt 1940-08-20
Levererat till F 9 1940-09-06. Motor typ TWC3 nr 4007
Märkning 9-7
Överlämnat till F 8 1940-10-24
Förråd 1940-10-25
Verkstad 1941-02-15
Förråd 1941-02-26
Formation 1941-04-20

Haveri 1941-05-29 vid CVM
Motor typ TWC3 nr 4007
Orsak till haveri: Påkört av annat fpl vid parkering å fältet. (S 6A nr 358)
Skador flygplan: Vingspets och en sprygel skadad.
Beräknad reparationskostnad 1.100:- kr

F 8 verkstad 1941-05-30. Reparation
Formation 1941-06-04

Haveri 1941-06-04. Märkning 8-68.
Motor typ TWC3 nr 4007
Ff överste Söderberg
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Större skador å kroppsöverbyggnad, kapotteringsbock, höger landningsställsben, fena, sidoroder, vänster höjdroder- och stabilisatorhalvor, vänster vinge samt reflexsikte. Ett propellerblad krökt.
Skador motor: Motorfundament något deformerat.
Beräknad reparationskostnad 50.000:- kr

Till CVM 1941-06-05
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1946-04-24
Motor typ TWC3 nr 3566
Ff kapten S Sundgren oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning beroende på ovana vid fpltypen.
Skadornas omfattning: Höger vinge skadad i yttre del, höger skevningsroder knäckt samt höger höjdroder
demolerat.
Beräknad reparationskostnad 3.500:- kr

F 8 flottiljverkstad. Liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-11-19, klar 1947-04-24

Haveri 1947-07-24. Märkning 8-57
Motor typ TWC3 nr 3727
Ff sergeant L P Hedeén oskadad
Orsak till haveri: Ground loop i landning.
Skadornas omfattning: Fpl: Höger vinge skadad i yttre del. Höger landställsben skadat. Höger höjdroder samt stabilisator knäckta.
Propeller: Ett blad krökt
Beräknad reparationkostnad 2.600:- kr

F 8 flottiljverkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1950-08-07
Klar 1950-12-29

Haveri 1951-05-16. Märkning 8-57
Motor typ TWC3 nr 3917
Ff överste Thunberg (AFT) oskadad
Haveriet förorsakat av ground-loop åt höger. Sådan ground-loop-tendens hos fpl gör sig kraftigt gällande vid landning å permanentad bana. Efter haveriet har bromsmomentet kontrollerats å båda hjulen utan anmärkning. Rådande sidvind torde ha bidragit till haveriet.

Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc.
I samband med landning efter slutfört flygpass å permanentad bana inträffade ground-loop åt höger vid slutet av utrullningen. Ff sökte häva rörelsen genom bromsning på vänster hjul. Enlig ff uppgift saknades dock bromsverkan på detta hjul.
Sidvind från höger rådde vid landningen (vindriktningen c:a 90°, vindstyrka 20 km/tim).

Skadornas omfattning Vänster landställsben böjt inåt, vänster vinge uppböjd från sprygel nr 7, skevroder och vingklaff kraftigt deformerade, vänster stabilisatorhalva, ytterspets deformerad.
Beräknad reparationskostnad 2.000:- kr

Kasserat 1952-09-27. Gångtid 718 tim. Med motor typ TWC3 nr 3917.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 2157 J 9

Inläggav Bengt Ekbladh » 13 feb 2018, 01:03

Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5628
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 2157 J 9

Inläggav Lars Sundin » 13 feb 2018, 01:28

Bilden är tagen på Bunge. Kan möjligen hittas på http://www.gotaflygflottilj.se/ Pröva annars med länken www.gotaflygflottilj.se/1-a-div-komp/ivar-röd-flygplan-1661478, hela teckenraden inklusive -1661478
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2138
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster